Nici un proiect nu este cu adevărat finalizat până când nu îi poți măsura rezultatele, comparându-le cu obiectivele pe care le stabilisei pentru a vedea cât de eficient ai fost. Poate de aceea, unul dintre beneficiile majore pe care soluțiile de analiză le oferă companiilor care le folosesc în mod regulat se referă la performanță susținută. Analizând datele pe care le obține din activitatea sa zilnică, indiferent de tipul de industrie în care este prezentă, o companie poate lua în mod constant acele decizii de business care să îi asigure succesul pe piață. În caz contrar, dacă aceeași companie alege să ignore datele și nu face eforturi pentru a le analiza corect, potențialul său de business scade simțitor. Întrebarea care se pune, atunci, este: cum să facem pentru a valorifica pe deplin potențialul soluțiilor de analiză de date pentru a ne asigura cel mai bun suport decizional? Qlik și Plaut Consulting Romania, partenerul său teritorial oficial pentru România, au identificat un set de 10 sfaturi mai puțin cunoscute pentru succesul soluțiilor de analiză.
1) Creează un plan de acțiune clar
Această afirmație nu pare neapărat cel mai bine ascuns sfat, însă, surprinzător, reprezintă o etapă extrem de importantă pe care multe organizații o neglijează atunci când pregătesc implementarea unui proiect de analiză de date. Companiile cu cel mai mare succes sunt cele care inițiază proiecte pornind de la o strategie clară, care ia în considerare atât obiectivele, cât și metodele prin care va fi măsurat succesul și în care toți cei direct interesați cad de acord asupra direcției de acțiune.
2) Utilizați soluțiile de business discovery pentru a reliefa probleme de calitate a datelor
Dacă așteptați setul perfect de date, s-ar putea să așteptați la nesfârșit – foarte rar se întâmplă să obțineți date complete despre activitatea dumneavoastră, care să vă ofere un răspuns clar pentru orice întrebare. De aceea, o variantă mai bună este să valorificați datele în forma în care se găsesc, folosind instrumentele de analiză pe care le dețineți pentru a observa aspectele lor inedite. Cei care sunt direct responsabili de date pot învăța lecții valoroase pornind de la aceste anormalități, ajutându-i, în timp, să își îmbunătățească procesele de lucru. Pe termen lung, această abordare vă poate ajuta să schimbați modul în care adunați datele și, astfel, să creșteți calitatea lor.
3) Colaborați cu un designer
Modul în care utilizatorii vizualizează datele influențează puternic modul în care le și înțeleg, ceea ce înseamnă că aspectul estetic joacă un rol important în analiza datelor. Un designer bun vă poate ajuta să creați o experiență de utilizare simplă, intuitivă și eficientă, oferindu-vă un aspect deosebit al platformei și al soluțiilor de vizualizare. Cu toate acestea, nu trebuie să uitați că dincolo de observațiile estetice, cele mai importante sunt informațiile extrase din vizualizarea corectă a datelor.
4) Învățați făcând
Nimeni nu creează un model perfect de date din prima încercare, dar acest fapt nu este neapărat un dezavantaj. Dimpotrivă, el poate fi ușor transformat într-un avantaj pentru dumneavoastră, pentru că nu există o modalitate mai bună de a învăța cum să valorificați mai bine datele decât explorându-le din toate unghiurile posibile. În plus, puteți alege o platformă de Business Intelligence care să le permită tuturor să interacționeze cu datele în felul lor și să găsească răspunsuri pentru propriile întrebări – veți fi surprins de ceea ce descoperă și cum pot fi folosite aceste descoperiri pentru a vă sprijini mai bine strategia.
5) Găsiți sprijin intern
Spre deosebire de alte proiecte software, adopția soluțiilor de analiză este complet benevolă în orice organizație. De aceea, pentru ca oamenii să afle mai repede despre o soluție nouă, mai bună, și să o susțină, companiile trebuie să o promoveze intern. O recomandare ar fi ca departamentul de marketing să fie implicat în acest proces, putând ajuta să convingă mai ușor întreaga organizație de puterea soluțiilor de analiză.
6) Găsiți un „campion” care să promoveze intern soluțiile de analiză
O modalitate excelentă de a convinge întreaga organizație de valoarea utilizării soluțiilor de analiză în mod regulat este să găsiți o persoană sau o echipă influentă și vizibilă, cu o nevoie de business ce poate fi rezolvată cu ajutorul acestora. Arătându-le concret ce poate fi obținut îi transformă chiar și pe cei mai duri critici în susținători, iar succesul implementării reprezintă cea mai bună dovadă a valorii soluțiilor de analiză.
7) Construiți o echipă cros-funcțională
Soluțiile de analiză simplifică procesul de luare a deciziilor, conducând în repetate rânduri la proiecte de succes și devenind, astfel, indispensabile. Dacă doriți să vă asigurați că membrii echipei le folosesc în mod optim și că rezultatele pozitive se extind la nivelul întregii companii, ar putea fi o idee bună să alcătuiți o echipă de utilizatori din departamente diferite, care să fie unic responsabilă pentru:
- A decide rolul soluțiilor de analiză
- Definirea standardelor și a instrumentelor de analiză folosite
- Identificarea setului de bune practici în utilizarea lor
- Identificarea aspectelor legate de utilizare care trebuie îmbunătățite
- Implementarea și îmbunătățirea soluției de-a lungul timpului
8) Implementați procese duale
Atunci când o companie decide să schimbe modul în care își măsoară indicatorii de performanță sau profiturile, este foarte important să nu grăbească procesul dacă își dorește să aibă succes. Cu toate acestea, uneori, este nevoie de o aplicație care să fie dezvoltată pe moment pentru a putea analiza o situație unică și urgentă. De aceea, este foarte important să avem procese diferite care să guverneze atât situațiile neprevăzute, cât și nevoile constante de business.
9) Puneți mai puțin accent pe rapoarte
Cele mai multe proiecte de Business Intelligence promovează încă stilul tradițional, bazat pe rapoarte de analiză a situației anterioare, însă platformele de analiză le pot oferi decidenților mult mai multă valoare dincolo de o simplă descriere. Aceștia nu trebuie să știe doar „ce” se întâmplă, ci este imperativ să înțeleagă „de ce” acele lucruri se întâmplă. De aceea, companiile trebuie să își recalibreze eforturile și să se concentreze mai mult pe capabilitățile de explorare a datelor și de descoperire a unor insight-uri noi. QlikView Business Discovery reprezintă o astfel de soluție BI intuitivă, care ajută orice utilizator de business să ia decizii mai rapid, mai ușor și în mod colaborativ în funcție de mai multe surse de insight: date, oameni și mediu.
10) Transformați datele în profit pentru dumneavoastră
Aveți la dispoziție o cantitate mare de date care s-ar putea dovedi o adevărată mină de aur? Alte companii din piață ar fi mai mult decât interesate să aibă acces la datele dumneavoastră? Sau, poate, puteți valorifica chiar dumneavoastră aceste date pentru a le oferi clienților un plus de valoare? Atunci, de ce să nu utilizați rezultatele analizei de date pentru a găsi noi moduri creative prin care să monetizați datele pe care le aveți? S-ar putea dovedi mai profitabil decât credeați.