În România, deşi exista 1.5 milioane conturi de LinkedIn şi peste 7 milioane de utilizatori de Facebook, iar tehnologia are o penetrare semnificativă la nivel personal, companiile se lasă mai greu convinse de utilitatea soluţiilor de business pentru automatizarea interacțiunilor cu clienţii. Un studiu recent realizat de Synergizer Business Solutions arată că doar 28.92% dintre companiile romaneşti cu cifra de afaceri până în 50 milioane EUR utilizează o soluţie CRM, în timp ce 15,66 % nu cunosc conceptul de Customer Relationship Management. Această situație este strâns legată de gradul redus de productivitate care caracterizează economia locală, România având o productivitate de șase ori mai mică decât media europeană, conform rapoartelor Eurostat. Comparativ, la nivel global, gradul de utilizare al soluţiilor de tip CRM este estimat la peste 50%. Doar în 2013 gradul de utilizare al unui CRM în rândul companiilor medii a crescut cu peste 73%.
Datele obținute de Synergizer arata că 25.9% dintre IMM-urile chestionate nu păstrează istoricul interacțiunilor cu clienții sau o fac pe suport de hârtie, 39% folosesc fişierele de tip Excel și doar 20,48% lucrează într-un mod modern și eficient cu o soluție CRM. Situația este similară în ceea ce priveşte obţinerea previziunilor de vânzări sau în cazul managementului activităţii echipelor de vânzări. Nici la capitolul gestiunii activităţilor de marketing sau la cel de analiză și raportare, IMM-urile locale nu au adoptat modalităţi de lucru actuale. Aproape jumătate dintre acestea se bazează pe Excel pentru analize de business și doar 13,86% folosesc un CRM. Aceasta demonstrează că există şanse mari ca informațiile pe baza cărora se iau decizii să fie inconsistente şi să nu reflecte realitatea. Comparativ cu aceste date, studiile internaţionale arată că la finalul anului 2015, 84% din companiile de top vor utiliza aplicaţii de automatizare a activităţilor de marketing,
„Studiul realizat de Synergizer surprinde o realitate a economiei româneşti: lipsa uneltelor informatice, numeroase operațiuni manuale, productivitate scăzută. Simţim totuşi în piață că tot mai mulţi factori de decizie din companiile mici și medii realizează că este important să investească în automatizarea activităţii, fie că vorbim despre procese financiare, vânzări, marketing sau suport. Costurile de oportunitate, tranzacțiile pierdute în lipsa unor unelte de automatizare performante, sunt prea evidente pentru a fi ignorate de mediul de afaceri local” afirmă Ioana Răzvan, Business Developer Manager, Synergizer Business Solutions.
Din perspectiva planurilor de viitor, studiul surprinde decizia imediată a 10% dintre companiile intervievate de a înveşti într-o soluţie pentru automatizarea interacţiunilor cu clienţii. Mai mult, pentru 51% dintre intervievaţi înţelesul faţă de aceste soluţii există, însă achiziţia este amânată în lipsa bugetului. Pe de altă parte, în 35% din cazuri managementul nu este deschis pentru investiţii soluţii de tip CRM, ceea ce arata că avem încă o problemă de mentalitate. Aceste valori sunt într-un contrast evident cu intenţiile de cumpărare de pe plan global, unde peste 49% din companii intenţionează să crească investiţiile într-un CRM.
Prezentat în cadrul conferinţei anuale „Sales&Marketing Forum” studiul „Gradul de automatizare a activităţilor de marketing şi vânzări în IMM-uri” a fost realizat în rândul companiilor mici și mijlocii cu cifra de afaceri până la 50 milioane EUR şi până la 500 de angajați. Studiul are acoperire naționala şi a fost realizat prin intermediul portalului www.crmromania.ro.