Fundația EOS lansează proiectul Informatica 365 în parteneriat cu Microsoft România, prin programul global de responsabilitate socială Microsoft YouthSpark. Deși proiectul se adresează profesorilor de gimnaziu, beneficiarii finali vor fi elevii, pentru că în cadrul materiei obligatorii Informatică și TIC pot dobândi cunoștințe de programare prin intermediul Minecraft pentru Educație (versiune a îndrăgitului joc Minecraft, dezvoltată special pentru scopuri didactice) și prin cursurile Programare Creativă prin Jocuri și Aplicații.

Prin această măsură, România  se înscrie în rândul țărilor din Europa care au introdus studiul obligatoriu al informaticii alături de tehnologia informației și comunicațiilor la ciclul gimnazial, într-un context în care informatica are rolul de a educa elevii să fie autori / creatori de instrumente computaționale (spre exemplu aplicații software), în timp ce tehnologia informației îi educă pe elevi să fie doar utilizatori de tehnologii informatice (hardware și software).

În plin avânt al societății informaționale, cele mai căutate locuri de muncă nici nu existau în urmă cu 10 sau chiar 5 ani, conform raportului ,,The Future of Jobs” publicat cu ocazia Forumului Economic Mondial de la Davos, 2016. Printre principalii factori producători de schimbare în ceea ce privește locurile de muncă vor fi: cloud computing, tehnologiile big data, Internet of Things, robotica avansată, inteligența artificială, machine learning, toate acestea necesitând cunoștințe / abilități de programare, nu doar de utilizare a tehnologiei.

Aceste perspective creează necesitatea concretă de a transforma sistemul educațional pentru a instrui și pregăti elevii din punct de vedere al competențelor, astfel încât aceștia să poată avea acces la locurile de muncă ale viitorului, o precondiție fiind formarea de profesori competenți în domeniu.

Proiectul Informatica 365 își propune să susțină inițiativa Ministerului Educației Naționale de a introduce programarea într-un stadiu timpuriu al ciclului educațional. Astfel, programul își propune să faciliteze accesul profesorilor de gimnaziu la instrumente și resurse educaționale pentru predarea acestei discipline, prin acreditarea cursurilor: Minecraft pentru Educație și  Programare Creativă prin Jocuri și Aplicații.

Programarea Creativă prin Jocuri și Aplicații este o suită de cursuri dezvoltate în tehnologia TouchDevelop, care pot fi utilizate flexibil la clasă timp de 6, 9 12 sau 18 săptămâni, facilitând accesul profesorilor și al elevilor la o combinație de resurse online în școală. Cursul stimulează creativitatea, alimentează curiozitatea elevilor pentru disciplina informatică și trezește interesul acestora pentru cariere viitoare in domeniul programării. Jucându-se, elevii învață să scrie cod, utilizând instrumente și procese software cu aplicabilitate reală. În cadrul lecțiilor pot fi create jocuri și aplicații pe orice tip de dispozitiv, de către orice copil în vârstă de peste 11 ani, elevii reușind astfel să asimileze termeni din vocabularul programării software. Aceste cursuri oferă profesorului resurse didactice, tutoriale, exemple de predare, aplicații practice, cât și elemente de evaluare.

Minecraft pentru Educație este versiunea educațională a popularului joc Minecraft, reprezentând un instrument didactic interdisciplinar și interactiv. Prin intermediul jocului, profesorii  facilitează elevilor înțelegerea unor termeni moderni de programare și îi încurajează pe aceștia să realizeze proiecte individuale sau în echipă. Pe lângă noțiuni de cod, elevii sunt stimulați să înțeleagă și noțiuni de geometrie, structură sau construcții, asimilând termeni din domenii precum arheologie, arhitectură sau morfologie. Jucând Minecraft pentru Educație, elevii își dezvoltă gândirea critică și spiritul practic, într-un mediu virtual creativ.

Investiția de 200 de mii de dolari din cadrul proiectului Informatica 365 va fi utilizată pentru susținerea unor activități de specializare a profesorilor, precum: traducerea resurselor didactice în limba română și acreditarea cursurilor Minecraft pentru Educație si Programare Creativă prin Jocuri și Aplicații. Prin intermediul proiectului vor fi instruiți astfel peste 3.300 de profesori, la nivel național, în special în zonele dezavantajate din orașe mici și din mediul rural.  În plus, în cadrul proiectului se vor organiza până la finalul anului 2018 evenimente de schimb de experiență și de recunoaștere a meritelor celor mai activi profesori în predarea cursurilor introduse prin acest program, precum și o competiție adresată elevilor. Proiectul are propria pagina web care poate fi accesată la adresa www.informatica365.ro. Orice profesor interesat de cursurile Minecraft pentru Educație sau Programare Creativă prin Jocuri și Aplicații, va putea folosi resursele gratuite puse la dispoziție în proiect.