Tehnologia a transformat modul in care traim, dar costul ei il depaseste pe cel
financiar pentru multi dintre noi. Un nou studiu global Kaspersky a constatat ca
mai mult de o treime (35%) dintre persoanele de peste 55 de ani ar avea
dificultati cu provocarile de zi cu zi ale tehnologiei, daca nu ar avea sprijinul
copiilor lor. In Romania, procentul celor care admit acest lucru este sub media
europeana, de 23%. Astfel, generatia parintilor se indreapta automat catre
membrii mai tineri ai familiei pentru toate formele de suport tehnic, ceea ce duce
la rugaminti ca „Poti sa… repari Internetul?” „… sa-mi arati cum sa incarc ceva
in cloud?” sau „… sa imi securizezi aplicatia bancara?”.
Intr-un moment in care generatia tanara incearca sa-si cumpere o casa, sa aiba copii sau sa avanseze
in cariera, cerintele repetate ale membrilor familiei – coplesiti de noutatile tehnologiei si neinformati – de
a le oferi suport tehnic gratuit pot fi un pic prea mult. Daca peste jumatate dintre mileniali (55%) se simt
obligati sa le furnizeze asistenta tehnica rudelor mai in varsta, un sfert (25%) declara ca evita membrii
familiei care cred ca le vor cere ajutor. In Romania, doar 11,5% dintre mileniali isi evita rudele care le-ar
putea solicita asistenta. In schimb, mai putin de jumatate dintre ei se simt obligati sa ii ajute – 48%.
Avand in vedere ca jumatate (52%) dintre persoanele de peste 55 de ani admit ca nu au cunostinte
despre tehnologie, patru din zece (41%) le telefoneaza copiilor sau altor membri mai tineri din familie
pentru asistenta IT de la distanta. In Romania, 66% dintre respondentii priceputi la tehnologie declara ca
membrii mai in varsta ai familiei le cer sprijinul, iar 29% dintre respondenti, ca aceste solicitari au un
caracter recurent. Un uimitor procent global de 18% dintre respondenti simt mai mult lipsa suportului
tehnic al copiilor decat companiei lor atunci cand nu sunt in preajma. Si, in dorinta lor de a obtine ajutor
din partea membrilor familiei, 15% dintre cei de peste 55 de ani chiar i-au mituit in acest scop.
In Romania, „mita” lipseste in cazul a 22% dintre respondenti, care afirma ca nu primesc nimic in
schimb, daca isi ajuta rudele si prietenii in varsta in probleme de tehnologie, iar daca primesc ceva, este
vorba de mancare gatita (24%) sau de o vorba buna/ un compliment (43%).
„Nu toata lumea a crescut cu tehnologia, asa ca generatia mai in varsta nu are cum sa se simta la fel de
confortabil sa o foloseasca precum milenialii sau nativii digitali”, explica Bogdan Pismicenco, Territory
Sales Manager Romania, Bulgaria si Republica Moldova, la Kaspersky. ‚Dar vrem ca toata lumea sa se
bucure de oportunitatile pe care tehnologia le poate aduce in viata noastra si ne angajam sa le oferim
tuturor informatiile necesare pentru aceasta. Cunostintele potrivite le vor permite utilizatorilor de toate
varstele sa-si desfasoare increzatori activitatile online si sa astepte cu optimism ceea ce va aduce
viitorul.
Dependenta de cei tineri, care sunt eroii suportului tehnic, afecteaza relatiile de familie si chiar
obiceiurile de face daruri. Aproape o treime (30%) evita cumpararea de cadouri care au legatura cu
tehnologia pentru membrii mai in varsta ai familiei, deoarece stiu ca ei vor fi aceia desemnati sa le
instaleze. In Romania si, in general, in tarile sud-est europene, procentul celor care afirma acest lucru
este mult mai mic: intre 17% (Romania si Slovacia), 14% – Ungaria si 9% – Cehia.
„Cresterea dramatica a tehnologiei in masinile, birourile si mediile noastre sociale a provocat toate
generatiile sa invete continuu cum sa beneficieze de ele”, adauga Kathleen Saxton, psihoterapeut. „Cei
aflati in a doua jumatate a vietii pot gasi schimbarile coplesitoare si, de multe ori, se tem sa nu fie
inselati, expusi sau vizati cumva prin intermediul tehnologiei – si adesea milenialii sunt nevoiti sa le vina
in ajutor. Fiind inarmati cu mai multa cunoastere, s-ar putea ca toti sa resimtim criza existentiala mai
putin si sa ne apropriem mai mult de propriul Bill Gates interior.”
Kaspersky se angajeaza sa intrerupa fenomenul „Poti sa…” si sa le redea timpul milenialilor – care
trebuie sa furnizeze din ce in ce mai mult suport tehnic membrilor familiei – precum si sa inarmeze
generatia mai in varsta cu instrumentele necesare pentru a se ajuta singuri.
Kaspersky a creat, de asemenea, o serie de ghiduri „Poti sa?” pentru a ajuta generatia mai in varsta.
Metodologia de cercetare
Un sondaj online realizat pe un esantion de 11.000 de utilizator din 13 tari, printre care si Romania,
avand cote reprezentative la nivel national pentru fiecare categorie de sex, varsta si regiune.