Am stat de vorbă cu Dragoș Vasile, CEO, Vonino România, despre piața românească de tablete și smartphone-uri, despre viziunea unui brand ameerican pe această piață.

De ce un brand american de tablete și telefoane pe piața autohtonă? Cum ați dezvoltat relația cu Vonino Corporation și care sunt principalii diferențiatori ai companiei pe o piață cu o ofertă foarte bogată și care tinde să devină o piață de commodities?

Advanced Technologies, distribuitorul Vonino în România și estul Europei, este o companie prezentă pe piața de distribuție IT&C încă din anul 1996 și am căutat in permanență să aducem produse inovatoare și de bună calitate.

Încă de la apariția tabletelor în România, piața a fost invadată de produse de o calitate îndoielnică, la prețuri foarte mici; pentru noi, ca și companie, unul dinte lucrurile care ne-a evidențiat este că tot timpul este foarte important să oferim o alternativă accesibilă și de foarte bună calitate prin produsele care fac parte din portofoliul nostru. Am căutat o colaborare cu un brand ale căror produse să ne cucerească și să se potrivească în acest spațiu rămas liber pe piața românească, iar produsele Vonino au fost exact ceea ce doream să aducem. Încă de la intrarea pe piață, a fost clar că am avut dreptate, pentru că s-au remarcat imediat prin design inovator, performanțe ridicate – cu mult peste media prețului, calitatea superioară a fabricației, funcționalitate impecabilă, în câteva cuvinte: TEHNOLOGIE INOVATOARE LA UN PREŢ ACCESIBIL.

Produsele Vonino nu sunt cele mai ieftine de pe piață, dar cu siguranță au întotdeauna cel mai bun raport calitate/preț.

Va rog să ne spuneți câteva cuvinte despre piața de telefoane inteligente și tablete – sunt diferențiatori majori între piața locală și cea globală?

România este un consumator doritor de tehnologie și urmăm îndeaproape trendurile globale. După ieșirea din comunism, românii s-au adaptat foarte repede noilor tehnologii din domeniu, dovadă și că la noi viteza la Internet e foarte bună, pe când în țări importante din Europa și Asia încă suferă. Oamenii arată o înclinație mare spre adopție, mai ales în ceea ce privește gadgeturile. Mai mult, aceasta trăsătură e susținută de marii jucători de pe piața de telecom, voce, internet mobil, internet fix care implementează în România, foarte rapid, ultimele tehnologii. Acum, că tot vorbim de telefoane și tablete, suntem una dintre primele țări din Europa care au lansat internet 4G, ba chiar 4G+. Astfel, “infrastructura” ne ajută să utilizăm la maximum cea mai noua tehnologie. Deocamdată, vedem în România o tendință firească, dat fiind nivelul de trai și nivelul de salarizare. Primul gadget inteligent este, de regulă, unul la un preț mai mic decât ce se cumpără în SUA, Germania sau Japonia, spre exemplu, dar cand fac upgrade-ul se orientează pentru ceva în plus, fie că vorbim de dotări tehnice mai bune, fie că este vorba de un dispozitiv care îl deservește altfel pe utilizator. Spre exemplu, un roman poate alege acum o tabletă de 7 inci de până în 700 de lei, dar a doua are toate șansele să fie de 10 inci (sau mai mare) la un preț de peste 1.000 de lei. Piața se autoeducă și este clar că interesul pentru tehnologie există.

Strategia de distribuție – telecom (e.g. contractul semnat cu Orange) vs. generaliști (eMag)?

Operăm pe toate fronturile, oferind o gamă largă de produse, pe toate canalele de vânzare, care răspund varietății de nevoi ale consumatorului.

Referitor la cele două exemple pe care le-ați menționat, în cazul operatorilor telecom, contează ca device-ul să se ridice la standardele serviciilor lor, iar în cazul generaliștilor, contează, în primul rând, prețul.

În privința operatorilor telecom, suntem prezenți la Orange, Vodafone și Telekom (Cosmote), cu o gamă variată de produse.

Referitor la generaliști, deși prețul produselor Vonino nu este cel mai mic, avem un succes foarte mare, fiind prezenți la toți jucătorii majori de pe piața de retail (eMag, Flanco, Domo, Carrefour…).

Gama de tablete este foarte vastă, pe când cea de telefoane mult mai restrânsă. Se respectă proporția și în ceea ce privește cifra de afaceri? Care sunt obiectivele legate de dezvoltarea gamei de telefoane?

Cei mai importanți clienți ai noștri din România ne cer tablete, deci aducem pe piața de aici mai puține telefoane. Brandul Vonino are o gamă ampla de telefoane și alte device-uri, care le sunt prezentate clienților noștri și sunt aduse pe bază de cerere/precomandă.

Încercăm să creștem expunerea pe partea de smartphone, rezultatele fiind încurajatoare. Finalitatea este ca pentru Q4 să avem lansată o gamă completă de smartphone-uri care să răspundă atât cerințelor legate de performanță, dar și așteptărilor legate de preț pe care la au consumatorii de tehnologie.

În acest moment, peste 80% din produsele comercializate sunt tablete.

Ați estimat piața locală de tablete la 100 milioane de EUR pentru anul 2014. Cât estimați că este cota dvs. de piață?

Cota de piață pe care am avut-o anul trecut a fost de 7%, iar pentru anul acesta avem ca target 15%-20%, ocupând una dintre primele poziții în clasament la numărul de tablete vândute pe piață.

Vă rugăm să ne spuneți câteva cuvinte despre participarea la IFA-Berlin 2014? Care sunt obiectivele/lansările pentru această toamnă și pentru anul viitor?

Prezența Vonino la IFA-Berlin 2014 a fost datorată reprezentanței Vonino din Germania, cu ajutorul unuia dintre distribuitorii locali, și, ca de obicei, s-a bazat pe dorința de a îmbunătăți gama de produse, încercând în permanență anticiparea nevoilor și așteptărilor clienților pentru a lansa produse electronice mai bune și mai atrăgătoare.

La IFA, a fost lansat ceasul inteligent Smartwatch K2, care va fi comercializat și în România, la prețul de 799 lei, la retailerii și operatorii telecom, parteneri Vonino. Ceasul dispune de conectivitate 3G, având suport microsim. Utilizatorii pot prelua apeluri și pot naviga pe internet direct de pe ceasul inteligent. Smartwatch-ul K2 are un procesor de 1.3Ghz dual-core, ecran de 1.54 inch, spațiu de stocare de 4GB, cameră foto de 3 megapixeli și rulează versiunea 4.2.2 Jelly Bean.

În ceea ce privește tabletele, în cadrul IFA Berlin, Vonino a prezentat și trei noi modele de tablete, cu procesoare și sisteme de operare îmbunătățite: Vonino Orin QS, Otis QS și Onyx QS, toate trei folosind cele mai noi soluții hardware Mediatek cu modul GPS incorporat, inclusiv pentru modelele fără 3G, și rulând versiunea Android 4.4 KitKat.

De asemenea, a fost lansat smartphone-ul Gyga QS, cu procesor Quad-Core Mediatek MTK8382 și ecran de 5.5 inci, camera de 8 megapixeli și sistem de operare Android 4.4 KitKat.

Toate noile modele sunt deja disponibile pentru precomenzi odată cu lansarea oficială, care a avut loc în cadrul expoziției IFA-Berlin.