Publicitatea pe Internet este încă văzută ca o soră săracă în familia advertising-ului, iar asta nu provine nici din contextul economic, nici din reducerea bugetelor, ci din carența în educația digitală a factorilor de decizie din companii.

Un studiu Mediascope publicat în iulie 2013, arată că românii sunt pe locul al doilea în topul țărilor europene care petrec cel mai mult timp online, cu o medie de 18,6 ore petrecute săptămânal pe Internet. Cu toate acestea, brand managerii aleg să evite să comunice cu acest segment de public, în cel mai dinamic mediu creat vreodată, cu cel mai mare potențial de viralizare, cu cea mai mare accesibilitate și, mai ales, cu cele mai bune metode de raportare, analiză și conversie.

Piața publicitară online din România a fost estimată la 22,4 milioane de euro în 2012, conform studiului ROADS, publicat în mai 2013, realizat de PwC România și IAB România. Aceasta reprezintă  o creștere de 7% față de anul 2011, însă arată că piața online din țara noastră este de 1400 de ori mai mică față de cea din Statele Unite, de aproximativ 300 de ori mai mică față de cea din Marea Britanie și Japonia și de aproximativ 220 de ori mai mică față de cea din Germania.

Lipsa de cunoaștere a metodelor de promovare online, lipsa curajului de a inova și tendința de a alege canalele clasice de publicitate, precum TV, outdoor și print, duc la fracturi în imaginea unui brand.

Sorin Voica, CEO Pixio Interactive, explică ce sfaturi le dă companiilor care îi solicită consultanță online:

“Companiile trebuie să se adapteze stilului de comunicare și nevoilor clienților de acum și, indiferent de produsele sau serviciile propuse, să le intre în minte, oferind răspunsuri rapide. Trăind într-o eră a vitezei și a diversității informațiilor, simultan, pe multiple paliere, ei tind să rețină cuvinte cheie și idei generale despre cât mai multe lucruri. Când au nevoie de detalii accesează spațiul virtual. Important este să fii puțin diferit, să atragi atenția în mod plăcut (poate ca design, logo, atitudine etc.), să răspunzi întrebărilor puse cât mai repede și să le comunici noutățile acolo unde sunt ei. Internetul a devenit o extensie a creierului: stochează informații, detalii, poze, email-uri, iar acum avem și dispozitive, în permanență la îndemână, cu care să-l controlăm. Cine nu conștientizează importanța Internetului și a imaginii brand-ului în online și în general, va avea de pierdut,” spune Sorin Voica.

Iată câteva întrebări pe care și le pun clienții care intră în contact cu managerii de cont din agențiile digitale.

De ce să investesc într-un website, dacă până acum am vândut și fără el?

Pentru că nu poți să vinzi fără reputație. Reputația nu se construiește de azi pe mâine, nu se cumpără, dar se poate pierde imediat ce devine neglijată. Oare câți dintre managerii companiilor își caută brand-ul pe Google în mod frecvent? Dacă nu exiști, dacă nu obții comentarii pozitive, dacă nu te analizezi și prin ochii utilizatorului de Internet, îți trimiți cumpărătorii, fără să vrei și chiar fără să știi, la companiile concurente.

Un site nu îți va garanta că aduce clienți, dar fără el, orice client care te-ar putea căuta nu te găsește.

De ce să imi refac site-ul pentru a fi în tendințe, din moment ce am făcut deja această investiție acum câțiva ani?

Există o modă în design-ul web, așa cum există în orice tip de design, fie el vestimentar, architectural sau de produs. Dacă în relațiile sociale avem grijă ca imaginea noastră să fie elegantă, chic și în tendințe, de ce ne-am afișa în online cu o “haină” de acum 10 ani? Impresia lăsată este aceeași.

Un site învechit este chiar mai rău decât un site în construcție. La fel va fi percepută și compania sau brand-ul promovat, iar mesajul transmis în relațiile de business este lipsa de interes și neprofesionalism.

De ce să îmi mai fac site, dacă acum la modă este Facebook?

Pentru că site-ul este temelia pe care se poate construi orice altă platformă online de succes. O pagină de Facebook nu poate spune totul despre companie, nu poate vinde produse și servicii. Rolul ei este de a ajuta companiile să comunice instant, direct și în două sensuri cu publicul țintit. Însă și mai important este ca pagina de Facebook să fie un instrument care îi aduce pe utilizatori pe pagina web, care, dacă este bine făcută, are toate șansele să convingă.

De ce contează să am o imagine unitară atât în online, cât și offline? Facem ce putem, cu ce avem deja, pentru că business-ul meu nu e în online.

Site-ul web este de cele mai multe ori prima linie, prima frontieră la care ajunge un potențial consumator, pentru a experimenta un brand. De aceea, orice persoană cu factor de decizie dintr-o companie ar trebui să se întrebe: este site-ul meu relevant pentru business? Reflectă el imaginea brand-ului pe care îl construiesc? Este ceea ce comunic online în linie cu celelalte mesaje pe care vreau să le transmit offline? Funcționează la parametri optimi? Este ușor de utilizat și îi captează atenția utilizatorului? Dacă majoritatea răspunsurilor sunt negative, acel site poate îngreuna tot procesul de marketing și devine o barieră, în loc de a fi o ușă deschisă.