Zitec este unul dintre exemplele de proiecte de antreprenoriat de succes din Romania, firma dezvoltându-se exclusiv pe baza unei investiții locale. Am stat de vorbă cu
Alexandru Lăpușan (CEO & Founding Partner – Zitec) despre modul în care poți dezvolta un proiect antreprenorial IT&C în România și despre perspectivele unei afaceri inovatoare  bazate pe open source și cloud.

ITChannel: Zitec este unul dintre principalii producători de aplicații online din România. Cum caracterizați piețele locale și globale de aplicații online? Sunt diferențe majore între cele două piețe?

Alexandru Lăpușan: Cele două piețe sunt diferite, fiind însă destul de greu să faci astfel de generalizări. Sunt anumite clișee care ies la suprafață, spre exemplu, un client din Marea Britanie sau Germania mereu îți va verifica recomandările, pe când unul din România nu o va face. Este mai greu să intri în afaceri cu un client din Germania și mai ușor cu un client din S.U.A. Românii nu au încredere și nici experiență în a contracta produse software, mai ales dacă sunt personalizate. Nu există această experiență și, mai ales, firmele care nu au un A.D.N. de online, nu au pornit din zona respectivă, ci la un moment dat au fost forțate de timpurile noastre să-și mute prezența, marketingul sau vânzările în zona de online, au dificultăți în a fi eficiente în această zonă. Mai degrabă angajează oameni care cunosc bine industria și mai puțin oameni care știu ce înseamnă să cumperi, să comanzi, să recepționezi software. De aici apar probleme de comunicare, de înțelegere. Spre deosebire de un client din S.U.A. sau Marea Britanie, unui client din România trebuie mai mereu să-i explici ce înseamnă o metodologie de dezvoltare, de ce este mai bine să lucrezi poate nu tot timpul pe buget fix etc. Acest lucru se observă și în procesul de achiziție. De multe ori, întrebările sau procesul nu sunt foarte bine puse la punct, dar acest lucru nu este caracteristic doar pentru români, pentru că și multinaționalele care au procese de achiziție în România introduc de foarte multe ori pași greoi, care nu-i ajută în selecția finală a unui furnizor bun. Dar, ca să concluzionăm, în mod sigur, procesul devine din ce în ce mai bun, oamenii încep să învețe. Cred că în curând vom ajunge la o piață matură în ceea ce privește achizițiile.

ITC: Realizați numeroase proiecte bazate pe tehnologii open source și sunteți percepuți ca susținători pasionați ai acestei filozofii. Cum ați îmbrățișat open source? Cum se potrivește aceasta cu valorile și strategia firmei ZITEC?

A.L.: Noi am venit dintr-o zonă de open source. Când am deschis firma în 2003, am fost o firmă integral orientată și care funcționa pe open source, respectiv făceam aplicații web scrise în PHP-ul vremurilor de atunci, diferit de cel de astăzi, care erau livrate pe un sistem de operare Linux și un server web Apache. Ne-am dorit foarte mult să fim mai mult decât utilizatori de open-source, așa că atunci când am avut posibilitatea, am scris și publicat module open source pentru comunități precum Drupal și Magento. Aceasta este zona de unde am venit. Pe parcurs, anumite componente au fost migrate către o zonă de proprietate din motive de eficiență. În momentul în care ai un număr mai mare de colegi în firmă, când problemele cu interacțiunea și cu exploatarea sistemelor de operare te duc intr-o zonă de ineficiență, atunci vei ajunge în punctul în care vei spune: „Dacă majoritatea oamenilor sunt familiarizați cu acest sistem de operare, nu au nevoie de un training, nu-și strică sistemul de operare în fiecare zi, nu trebuie să-și recompileze kernelul ca să vadă placa grafica de fiecare dată, atunci anumite lucruri sunt mai eficiente.” De exemplu, pe zona de sisteme de operare pentru desktop am trecut la un moment dat pe Microsoft și suntem mulțumiți de eficiența pe care o obținem. Pentru partea de hosting, de obicei, pentru clienți, în proporție de 99% folosim sisteme Linux, inclusiv atunci când facem proiecte în zona de cloud Microsoft. De asemenea, mai târziu am decis ca inclusiv proiectele interne dezvoltate, fie că a fost vorba de soluții de content management sau de tip e-comerț in house, să fie trase pe linie moartă (să nu le mai suportăm) și am creat departamente în firmă orientate spre Drupal sau Magento. Nu plecăm la drum cu ideea că open source este răspunsul la orice întrebare. Este o paradigmă care ne place, suntem fanii ei, o alegem de câte ori avem posibilitatea, dar la urma urmei ce contează este dacă cu acel software îți faci treaba, iar gradul de libertate este rezonabil pentru scopul tău, productivitatea. Nu vrem să ne ducem într-o zonă de extremism în care să spunem că dacă nu este open source, nu ne interesează. Cred că aceea ar fi o lipsă totală de viziune, pentru că trebuie să înțelegi scopul, iar open sourceeste un instrument.

Realitatea este că, la noi, majoritatea sunt mai eficienți pe Windows, iar atunci când vrei să-ți faci o prezentare, ea îți funcționează pe orice proiector. În momentul în care trebuie să livrezi produsul la termen, ne interesează mai multe probleme: de învățare, de blocaj, de eficiență.

ITC: În același timp, aveți și proiecte pe platforma Microsoft – și aici mă gândesc la Azure. Spuneți-ne mai multe: cum ați ajuns la Azure? Ce oportunități vedeți în cloud computing?

A.L.: Amazon este cel mai mare și cel mai vechi jucător pe această piață. Noi am început să lucrăm pe Amazon în urmă cu aproximativ 7 ani, când încă erau la început multe dintre serviciile de tip cloud. A fost un enorm avantaj pentru noi, ca firmă, pentru că am putut să livrăm clienților, bazându-ne pe open source, proiecte de o complexitate mai mare, proiecte pe care, în alte condiții, poate că nici clienții și nici noi nu ni le-am fi permis. Acestea ar fi presupus existența unei infrastructuri mari de la început. De asemenea, pentru Amazon Web Services (AWS) se pare că suntem încă singura firmă din România certificată AWS Advance Technology Partner. Am fost printre primele firme care și-au mutat e-mail-ul în cloud, înainte de apariția unor alte oferte. În momentul de față, folosim Rack Space pentru sistemele de email, Amazon și Windows Azure pentru multe altele. Tocmai aici este și poziția obligatorie pentru noi. Noi trebuie să avem o poziție agnostică, trebuie să ne uităm la toate instrumentele disponibile în piață și să vedem care este cea mai bună pentru clientul care vine pentru consultanță. Ofertele de cloud și avantajele sunt diferite, mai ales când te uiți în zona de prețuri. Noi vrem să ne păstrăm această poziție echidistantă și să-i facem clientului o informare corectă. Prin urmare, în momentul în care Microsoft a lansat Azure, am fost de la început interesați de acest produs. Am fost prima firmă din România care a ieșit cu o aplicație în producție și acest lucru demonstrează că cei care se află în zona de open source se mișcă mai repede, sunt mai aproape de zona de inovație. În momentul în care Microsoft a deschis o platformă către cei din zona de open source, nouă nu ne-a fost frică să deschidem ușa și să intrăm, pentru că ne interesează să știm ce putem oferi și noi mai departe clienților noștri.

 

ITC: Portofoliul de aplicații și produse este foarte cuprinzător și pare a fi produsul unei echipe pline de creativitate și pasiune. Cum vă caracterizați echipa cu care lucrați?

A.L.: De la înființarea firmei, am învățat la fiecare pas, dar am făcut multe greșeli. Nu a venit nimeni să ne învețe, nu a venit nimeni să ne finanțeze, prin urmare drumul a fost mai lung și mai sinuos. Acum probabil că aș dezvolta o firmă nouă, cu același obiect de activitate, mai repede și mai ieftin. Am făcut multe greșeli, dar in ultimii ani am găsit formula care funcționează, formula prin care reușim să identificăm oameni care se potrivesc cu cultura noastră, care sunt inovativi, care se uită tot timpul la un proces existent și se întreabă cum se poate îmbunătăți, care comunică, care sunt dispuși să lucreze în echipă. Am reușit să găsim și procesul de recrutare care funcționează, dar și procesul optim de organizare internă, astfel încât să nu fim o firmă care funcționează pe directive, ci o firmă în care să apară inițiative, acestea să fie sprijinite, iar la sfârșit să producă ceva bun, deosebit. Aceste inițiative nu sunt neapărat tehnice, dar sprijină setul de valori în care noi credem și la care colegii noștri aderă în foarte mare măsură. Pentru noi, echipa este mai importantă decât orice altceva, acesta este secretul nostru.

Media de vârstă este undeva în jur de 26 de ani, iar legat de profilele angajaților am avut combinații nenumărate: absolvenți de liceu, studenți, absolvenți de studii superioare, oameni din străinătate care au vrut să facă un internship la noi, etc..

 

ITC: Ce ne puteți spune despre dezvoltarea companiei în prima jumătate a anului? Ați întregistrat o cifră de afaceri record pentru companie. Care ar fi obiectivele până la finele anului?

A.L.: Ne-am dori să păstrăm acest trend și sperăm la o creștere puțin mai mare de 50%, deci să ajungem la o cifră de afaceri de aproximativ 3 milioane EUR, dar sunt șanse, reale, să ajungem undeva la aproape 4 milioane EUR. Încă suntem la un nivel mediu, în care o întârziere care poate apărea în marile contracte poate să îți schimbe planurile pentru finalul de an. Când am lansat firma, activam cu predilecție pentru clienți din străinătate (aproximativ 80%), dar acum am ajuns la un nivel de paritate (aproximativ 50% din proiecte în România și 50% proiecte externe). Am putut să creștem rata proiectelor locale pentru că am reușit să atragem branduri mari din România, care să ne contacteze și să lucreze direct cu noi, ceea ce a fost mai greu la început. Realitatea este că la început nu aveam nici maturitatea și nici calitățile necesare pentru parteneriate de acest calibru.

ITC: Ați intrat în afaceri la o vârstă foarte fragedă. Ce îi trebuie unui tânăr antreprenor pentru a reuși?

A.L.: Problemele se schimbă pe parcurs. La început ești stresat că ai primul angajat și mai verifici din când în când să vezi dacă se mai află în birou. Ulterior, când ai o echipă mai mare și încerci să induci o anumită cultură și un anumit mod de conlucrare, apar alte provocări. Stresul era mai mic la început. Eram trei studenți, care nu am fi pierdut mare lucru dacă am fi închis firma după 2 ani. Responsabilitatea este mult mai mare acum. Noi ne-am luat foarte în serios această misiune.

Eu aș recomanda cuiva care vrea să-și deschidă o afacere, unui tânăr, să nu se apuce să facă nimic, ci să stea să studieze puțin piața pe care dorește să intre, să vadă câtă desfacere ar avea pentru produsele respective, să vadă care sunt cu adevărat clienții lui și să-i înțeleagă foarte bine.

După ce vei observa și vei analiza toate aceste aspecte, îți vei da seama câți bani ar putea face afacerea respectivă, iar după aceea vei face investiții dozate, în concordanță cu potențialul adevărat.
Greșeala care se face este că se sare cu capul înainte. Este important să ai un plan de afaceri, chiar dacă îl vei schimba de multe ori. Nu este vorba de noroc, trebuie să cunoști piața înainte de a te aventura. Este adevărat, antreprenorul mai trebuie și să riște, iar unii reușesc, alții nu. Nu există o rețetă de antreprenoriat absolut sigură și nici o cale care să îți garanteze că vei avea succes.

Interviu realizat de Silviu Cojocaru