Christophe Chalons, Senior Vice President, Head of Research & Chief Analyst la teknowlogy Group, a realizat pe blogul companiei o prognoză a principalelor evoluții pe piața globală de software și servicii IT:
Anul 2020 se apropie de sfârșit și a fost clar marcat de criza pandemiei COVID-19 și de criza economică masivă care a rezultat. Cu toate acestea, pe piața IT am observat o situație foarte diferențiată în ceea ce privește produsele și segmentele, industriile, subiectele și țările. De exemplu, în timp ce piețele de consultanță și personalul contractual au scăzut substanțial, serviciile legate de cloud și-au menținut dinamica de creștere de dinainte de criză. Pe de o parte, criza a creat o presiune uriașă asupra costurilor în multe industrii; pe de altă parte, a condus multe companii să-și accelereze transformarea digitală.
Subiectele de creștere au rămas mai mult sau mai puțin aceleași. Cei mai puternici factori de creștere și schimbare sunt transformarea în cloud, precum și analiza, AI (inteligența artificială) și automatizarea, susținute de modele Agile și DevOps. Aceste pârghii sunt factorii cheie ai transformării digitale care are loc în principal în trei domenii: procesele front-end și customer experience (CX, de unde a început transformarea), integrarea back-office și front/back-office și Industrial IT/OT/IoT. Securitatea rămâne o problemă majoră, cu provocări din ce în ce mai numeroase și diverse. Atât vânzătorii, cât și clienții au dificultăți în găsirea abilităților, în special în subiecte precum cloud, securitate, AI, IoT și CX. Lipsa abilităților duce la creșterea, sau cel puțin stabilă, a ratelor. În cele din urmă, creșterea eficienței operaționale face întotdeauna parte din ecuație. În timp ce ultimii ani (2014-2018) au fost marcați de un mediu economic excelent, am văzut deja o ușoară încetinire în anumite industrii și țări selectate în 2019. Situația actuală a consolidat dramatic importanța acestui subiect.
Ce schimbări vor fi declanșate de mediul actual? Ce impact va avea asupra oportunităților de creștere? Înainte de a discuta cele mai importante 10 predicții ale subiectelor tendințelor pentru 2021, permiteți-mi să menționez câteva tendințe generice:
- Proiectele de AI, automatizare, IoT și CX au rămas pe ordinea de zi, deși numai dacă se așteaptă să ofere rezultate concrete, în special îmbunătățiri ale eficienței și nu numai pe termen lung. Economiile de costuri și reziliența sunt ținte cheie, mai degrabă decât ținte ipotetice de creștere.
- Majoritatea companiilor încă rulează, sau iau în calcul lansarea de noi proiecte IT, dar cu o abordare mult mai bine coordonată, prioritizată și arbitrată, implicând un număr mai limitat de furnizori de servicii IT.
- Ne așteptam și observăm o renaștere a externalizării, care vizează reducerea costurilor.
- Oportunitățile de externalizare includ din ce în ce mai mult o abordare transformativă, de exemplu migrația către cloud.
- Companiile caută o nouă abordare DevOps/Agile – un compromis între inovație și control (controlul costurilor, gestionarea riscurilor).
- Presiunea costurilor este din nou în fruntea agendei, favorizând furnizorii cu capacități globale de aprovizionare și automatizare.
Aceasta înseamnă că există o mulțime de oportunități pe piață. Cu toate acestea, nu înseamnă că situația vânzătorilor este ușoară: volumele generale sunt mai mici, iar clienții sunt mai precauți, au nevoie de mai mult timp pentru a alege și a lua decizii și, nu în ultimul rând, pun presiune suplimentară asupra costurilor. În plus, concurența este chiar mai acerbă decât de obicei, unii furnizori luptându-se pentru supraviețuire, iar alții lucrează gratuit pentru a asigura relații cu clienții pe termen lung, folosind angajații de pe bancă. Iar faptul că multor țări le este greu să stăpânească actualul al doilea val oferă cu siguranță motive pentru a fi prudenți cu privire la perspectivele pentru anul următor.
Servicii IT – Ratele de creștere, PAC 2020 – clic pe grafic pentru a mări imagineaSursa: PAC 2020
În ansamblu, însă, ne așteptăm la o recuperare substanțială în 2021, de la un nivel comparativ scăzut. La nivel mondial, ne așteptăm la o rată de creștere similară cu cea din 2019, atât pentru software cât și pentru serviciile IT; ca și în 2020, vor exista diferențe considerabile între segmente (produse și servicii, industrii, subiecte, țări și regiuni). Cloud va rămâne principalul motor de creștere. Cu excepția SaaS, ne așteptăm ca piața software-ului (licențe și întreținere) să fie aproape stabilă în 2021 (-0,4%), după o scădere semnificativă (-8,2%) în 2020. Excluzând IaaS/PaaS publice (adică în principal venituri dintr-o mână de hiperscaleri), ne așteptăm ca piața serviciilor IT să crească cu 3,2%, după o scădere de 6% în 2020.
Produse software – Rată de creștere, PAC 2020 – clic pe grafic pentru a mări imaginea
Să ne uităm acum la predicțiile noastre pentru 2021. Ne așteptăm la o evoluție specială pentru următoarele 10 subiecte:
- SOC automatizate – deoarece capacitățile de securitate cibernetică devin principale obiective de focus pentru executivi, este de așteptat să vedem SOC automatizate
- AI – cel mai nou element disruptiv pe piața CX
- Noul stil de lucru și spațiul de lucru digital centrat pe angajați
- Aplicațiile enterprise se îndreaptă spre cloudul public
- Migrația în masă către cloudul public este acum la modă
- Externalizare transformațională de generație următoare
- Reechilibrarea lanțurilor de aprovizionare – de la eficiență la o mai mare reziliență
- Secure access service edge (SASE) devine serviciul cibernetic obligatoriu
- Automatizare inteligentă a fabricii – mai multă agilitate în ceea ce privește eficiența producției
- Sustenabilitate și decarbonizare
Sursa: SITSI.com