Un nou studiu demarat de Fortinet arată că misiunea de a asigura securitatea companiilor împotriva atacurilor din spaţiul virtual este tot mai grea, presiunea cauzată de atacurile cibernetice adăugându-se provocărilor cu care se confruntă liderii din domeniul IT.

În cel mai recent studiu realizat pe 1.600 de factori de decizie din domeniul IT, a scos la iveală realitatea cu care se confruntă companiile împotriva amenințărilor cibernetice. Aceste rezultate arată presiunea pe care companiile o resimt din cauza complexităţii şi frecvenţei ridicate a ameninţărilor cibernetice, mărindu-se în același timp și volumul big data, nevoile personale ale angajaților şi interferenţa resimțită din partea senior managerilor.

Nouă din zece lideri din domeniul IT declară că securitatea informațională a companiilor a devenit  mai dificilă decât anul trecut, domeniul financiar fiind situat în topul celor care resimt această presiune.

Iată câteva dintre rezultatele Fortinet Global Security Census

1.       O presiune în creştere asupra responsabililor din securitatea IT 

Atacuri la nivel înalt asupra securităţii IT şi scandalurile legate de securitatea naţională au fost frecvente la nivel mondial din ultimul an, iar acest lucru este confirmat de creşterea dramatică a presiunii, conştientizării şi implicării managementului companiilor în problemele de securitate IT.

Privind mai atent la presiunea pe care consiliile directoare o pun asupra departamentelor IT, schimbări semnificative pot fi vizibile în multe domenii industriale.

Totuşi, sectorul serviciilor financiare este sectorul în care experţii IT întâmpină o presiune foarte mare. Mai mult de jumătate dintre aceştia (56%) au sesizat o presiune foarte mare din partea consiliilor directoare, în ultimele 12 luni. Până în prezent, acest procentaj a crescut până la 67%.

2.       Organizaţiile se simt pregătite pentru orice situaţie

Această implicare a consiliilor directoare are un efect pozitiv în multe domenii, studiul  relevând faptul că principalii factori de decizie în IT (ITDMs) nu sunt satisfăcuţi de resursele actuale şi de nivelul investiţiilor din securitatea IT, însă sunt optimişti că nivelul acestora va creşte.

Patru din cinci respondenți au afirmat că le-au fost puse la dispoziţie suficiente resurse pentru securitatea IT, în ultimele 12 luni, iar 83% dintre ei cred că vor avea suficiente fonduri şi în perioada următoare.

Din fericire, această abordare apare în mai multe sectoare, însă în sectorul serviciilor financiare ITDM-ii sunt cei care dispun de cele mai multe resurse, 87% afirmând faptul că dispun de suficiente resurse și pentru anul următor

3.       În ceea ce priveşte factorii care duc la succes în domeniul securităţii, opiniile diferă între specialiştii IT şi management

ITDM-ii au afirmat că „sunt bine pregătiţi pentru a răspunde rapid în situaţii de criză”, fapt ce reprezintă un factor de succes atât pentru ei cât şi pentru directorii executivi. Totuşi, studiul arată că liderii de business şi departamentele de IT au păreri diferite în ceea ce priveşte importanţa „menţinerii unei reputaţii” ca strategie de securitate IT de succes.

Uitându-ne mai îndeaproape la respondenţi din prisma sectorului de activitate în care activează, diferenţa de opinie în ceea ce priveşte reputaţia este destul de accentuată.

Aici, cele mai mari procentaje revin directorilor executivi din domeniul serviciilor financiare (29%), FMCG (28%) şi organizaţii caritabile (25%). În orice caz, ITDM-ii au cea mai puţin vizibilă reputaţie în ceea ce priveşte priorităţile de strategie în securitate, organizaţiile caritabile având un procentaj de 10%, serviciile financiare 9%, iar FMCG numai 6%

4.       Firmele de outsourcing adoptă capacităţile complexe ale securităţii

Funcţiile simple precum e-mail-ul, antivirusul sau anti-spam-ul, aflate de mult timp în mâinile furnizorilor, sunt integrate de o funcţionalitate avansată, precum autentificarea, ATP Sandboxing sau chiar mitigarea DDos. Toate acestea sunt considerate potrivite outsourcing-ului din punctul de vedere al multor lideri IT incluşi în studiu.

Dintre sectoarele industriale, cele mai multe opinii pozitive despre outsourcing se numără în sectorul serviciilor financiare. Aici, respondenţii preferă mai degrabă serviciile de securitate asistate, față de sectorul public, de exemplu, prin 10% în fiecare caz.

Aşadar, una dintre strategiile ce se remarcă în sectorul serviciilor financiare este externalizarea capabilităţii de securizare cibernetică către furnizorii de astfel de servicii.

Încurajaţi poate de adoptarea serviciilor cloud, ITDM-ii incluşi în acest studiu acceptă externalizarea către furnizorii de servicii de securitate dirijată, incluzând funcţii avansate. Având în vedere că organizațiile de servicii financiare se află sub o mare presiune,  în creștere, aceasta va fi o tendință deosebit de interesant de urmărit în viitor.