Interviu cu Traian Petric, director de vânzări pentru România şi Republica Moldova, APC by Schneider Electric

Una dintre direcțiile strategice ale Schneider Electric este cea a Centrelor de Date? De ce?

Înainte de a vorbi despre Centre de Date și de ce sunt ele importante, trebuie să ne uităm la evoluțiile din ultimii ani pe mai multe piețe-cheie. Deși vorbim despre digitalizare de multă vreme, pandemia este cea care a precipitat dramatic acest proces, cu un impact deosebit atât asupra companiilor de telecomunicații – care au trebuit să facă față unui trafic de date mult crescut – cât și asupra tuturor afacerilor, în general, care s-au văzut puse în situația unei tranziții rapide din punct de vedere tehnologic.

Dacă la aceste evoluții adăugăm și Internet of Things (IoT), cu mulțimea de echipamente conectate, începem să avem o imagine mai clară asupra nevoilor de dezvoltare pe partea de procesare de date.

La evoluția accelerată către digitalizare, generată de pandemie, se adaugă și alte tendințe recente datorate, în parte, evenimentelor geostrategice în derulare. Modificările legislative cu privire la protecția datelor personale și nu numai au ca efect un accent deosebit asupra suveranității datelor. Giganții internet americani se adaptează și ei la fenomen, prin creșterea capacităților de procesare în afara Statelor Unite ale Americii.

La rândul lor, companiile globale sunt din ce în ce mai descentralizate din punct de vedere al proceselor de prelucrare de date, ceea ce a făcut să crească din ce în ce mai mult importanța centrelor de date edge și prelucrarea locală eficientă a datelor.

Toate aceste evoluții și tendințe crează premisele unei dezvoltări fără precedent a nevoii pentru centre de date locale, modulare, scalabile și reziliente. Este exact ceea ce Schneider Electric și-a propus să ofere.

Care sunt domeniile cu evoluția cea mai dinamică din punctul de vedere al adaptării la noua realitate digitală?

Sistemele de educație și sănătate au fost primele cele mai afectate de pandemie și au trebuit să facă un salt tehnologic de amploare, mai ales că veneau de pe o poziție relativ nedezvoltată. Cursurile online au fost ceva absolut nou pentru toată lumea, iar informațiile despre vaccinare și centrele de testare cu raportarea cazurilor către un sistem centralizat au fost și ele o noutate din punct de vedere al infrastructurilor IT din domeniile respective. Dar, dacă aceste sectoare au fost vizibil afectate, există multe altele care au fost mai mult sau mai puțin subtil afectate.

Și aș începe cu industria de retail. Magazinele fizice s-au văzut dintr-o dată puse în situația de a face afaceri online. Platformele online și-au văzut traficul explodând și au fost puse în situația de a se adapta foarte repede la această cerere. Toată logistica legată de gestionarea stocurilor și a comenzilor, sistemele de curierat etc, toate astea au necesitat un volum fără precedent de date de prelucrat la nivel local.

Un alt domeniu care a făcut un adevărat salt către online în ultimii ani este cel financiar-bancar. Dacă în urmă cu zece-cincisprezece ani asistam la o proliferare a agențiilor și sucursalelor bancare, acum constatăm o trecere din ce în ce mai accentuată către servicii financiare online. Sistemele de plăți fără atingere au trebuit și ele implementate masiv în pandemie și au schimbat fundamental modul în care plătim și interacționăm cu numerarul.

Dar nu numai sectoarele tradiționale au nevoie de o nouă abordare în ceea ce privește centrele de date. Ca să vă faceți o idee de cât de pervazivă este cererea pentru centre de date, o să vă dau un alt exemplu. Sagrada Familia, catedrală catolică și sit al patrimoniului mondial UNESCO din Barcelona a avut nevoie de un nou centru de date, în condiții foarte speciale de spațiu și perioadă de implementare și care a necesitat un abordare diferită a principiilor de proiectare și construcție față de cele folosite în mod tradițional în industria IT. În doar 16 săptămâni, Schneider Electric a proiectat, fabricat și livrat o soluție de infrastructură pentru centre de date, la cheie, completă cu IT, rafturi, UPS, distribuție de energie, răcire de precizie, management de mediu și sistem de stingere a incendiilor.

Care sunt criteriile pentru care o companie apelează la centrele de date oferite de Schneider Electric?

Procesul este foarte simplu, în realitate, pentru că se bazează foarte puțin pe infrastructura existentă. Să mă explic. Cele mai multe companii și-au dezvoltat infrastructura IT în timp, în locații diferite – potrivite sau nu pentru nevoile lor – cu furnizori diferiți în ceea ce privește echipamentele, sistemele de climatizare, cele prevenție a incendiilor, mentenanță etc. Toate acestea duc la o multitudine de contracte, furnizori, sisteme de service și software, la costuri mari atât financiare, cât și de personal implicat.

Ei bine, cu Centrele de date de la Schneider Electric, toate aceste probleme sunt rezolvate unitar, cu sisteme modulare care permit o calibrare optimă a încărcării și eventuale creșteri ulterioare ale capacității fără un efort deosebit. De asemenea, combinarea într-o singură unitate independentă a sistemelor de alimentare cu energie, răcire și infrastructură IT, dotate cu sistemul de management Ecostruxure, economisește semnificativ din efortul de operare și mentenanță.

Modularitatea pe care o oferim variază de la Hypercentre de date, la centre regionale de date și până la centre locale sau centre edge de date. Practic, nu există dimensiune de centre de date care să nu poată fi deservită. Componentele și modulele sunt fabricate în proporție de 90% de către Schneider Electric, ceea ce asigură un nivel coerent de reziliență și o mentenanță unitară.

Ca să vă faceți o idee despre cât de de succes este această abordare, trebuie să vă spun că avem deja peste 1800 de module instalate în peste 58 de țări, de la hypercentre de date la centre locale, cu puteri de la 10 kW până la sisteme de mai mulți MW, toate realizate pe baza sistemelor noastre de centre de date prefabricate.