Dan Feraru are peste 25 de ani de activitate în domeniul IT din România și de-a lungul acestora a acumulat o experiență consistentă atât în zona corporatistă, cât și în cea antreprenorială. Dornic de a acumula informație și de a o pune în valoare pentru clienții săi, Dan a căutat să se echilibreze personal apelând la hobby-uri din care continuă să învețe și care îl ajută să înțeleagă mai repede mecanisme ale tehnologiilor care se află la început de drum din punct de vedere al impactului și al adopției, așa cum este inteligența artificială. Interesantul său traseu profesional și hobby-uri precum apicultura, sunt subiectele unei discuții pe care am avut-o recent cu el și care ne-a ajutat să înțelegem filozofia de afaceri.

IT Smart Systems și Infodava – 2 episoade antreprenoriale – unul la timpul trecut, altul încă în plină desfășurare. Ce ne puteți spune despre aceste proiecte antreprenoriale?

Infodava și IT Smart Systems nu sunt total separate ca experiență de afaceri. Am deschis Infodava imediat după ce am plecat din IBM, in 2006, iar în urma colaborării fructuoase de 3 ani cu ISS (Innovative Software Solutions) am decis să ne continuăm drumulcu un brand nou – IT Smart Systems.Aici am cumulat toate resursele și energiile noastre, lucrând împreună in perioada 2009-2012. Înainte, ISS demarase ca firma de servicii de implementare IT lucrând in special pentru IBM și Vodafone. Atunci ne-am hotărât să extindem portofoliul de clienți și pe cel de vendori devenind parteneri Sun Microsystems, Symantec, Oracle și ulterior IBM Software, astfel, căpătând mai multa stabilitate prin diversificare. De-a lungul timpului mi-am propus ca în fiecare an să avem minim trei parteneri pentru care să deținem acreditări și mi-am îndeplinit obiectivul, în prezent aceștia sunt pentru Infodava IBM, Symantec, BeyondTrust. BeyondTrust este o soluție de nișă de Privileged Access Management adresată companiilor mari în interiorul cărora sunt implementate soluții de Identity Management și care doresc să intre într-o zonă mai profundă de rafinare a privilegiilor și a accesului celor care fac administrarea sistemelor. Revenind la perioada de dezvoltare a companiei, am adăugat echipa de vânzări pe care o coordonam personal, am crescut și echipa de implementare, am avut și un partener din Austria la vremea respectivă ceea ce ne-a impulsionat să creștem firma ca portofoliu si adresare geografică. După o perioadă mi-am continuat activitatea în Infodava și continui să colaborez pe proiecte comune cu IT Smart Systems, dar m-am retras din calitatea de administrator și acționar. Echipa IT Smart Systems s-a dezvoltat frumos, are în prezent peste 100 de angajați și mă bucur că am fost implicat în evoluția companiei.

Care sunt preocupările dumneavoastră actuale?

M-am axat pe zona soluțiilor de securitate cibernetică, un domeniu care între timp a devenit foarte vast, și am parteneriate cu îndelungă experiență pe piață. A fost o surpriză foarte mare că Symantec a fost cumpărat de Broadcom, care este o firmă ce și-a început activitatea ca producător de chip-uri, însă ceea ce promit ei este că Symantec va fi păstrat ca un business unit separat. Fiind acreditat și având un portofoliu de clienți și proiecte bazate pe soluțiile Symantec, sper să se întâmple acest lucru. Pe partea de IBM, am luat parte recent la o conferință la Amsterdam și am fost plăcut surprins să văd evoluția companiei în acest domeniu deoarece este o evoluție în direcția cloud computing și aici au fost foarte activi Microsoft și Amazon, în schimb IBM s-a dinamizat și folosește avantajul de a fi ”follower”. Acest lucru l-a făcut de mai multe ori de-a lungul timpului Microsoft, iar de această dată este rândul IBM-ului să joace acest rol. Microsoft a reușit să schimbe percepția asupra serviciilor în cloud și pe piața locală, iar firmele mici și mijlocii, cu până la 200 de angajați, au început treptat să-și mute serviciile și se lovesc de probleme de securitate. În acest moment, ele au nevoie de servicii de securitate – antivirus în cloud, antimalware, protecția datelor, protecția identității, Data Loss Prevention etc.

Cea mai importantă noutate la IBM este achiziționarea companiei RedHat, cu 34b$, în primul rând pentru a beneficia de prezenta in soluții si servicii cloud. Aceasta deschide un front de lucru atât pentru IBM cât și pentru noi, partenerii IBM.

O altă noutate la IBM a fost lansarea unui pachet nou de soluții (Noiembrie 2019) – care se cheamă Cloud Pack for Security, o suită oferită clienților care se mută în cloud pentru conveniență si care au o mare provocare in a asigura securitatea datelor. IBM își folosește toate soluțiile din portofoliu axate pe protejarea datelor, protejarea identității și a accesului, le containerizează și le folosesc într-o suită de cloud construind interoperabilitatea dintre ele, nu numai pe soluțiile IBM, ci și cu soluții de la parteneri. Se dezvoltă niște standarde de interoperabilitate astfel încât să poată oferi soluțiile unei plaje cât mai mari de clienți ai IBM și ai altor producători. Ce m-a surprins la acest forum este faptul că mai mult de jumătate din parteneri nu erau parteneri tradiționali care vând software, ci erau furnizori de servicii și SOC (Security Operation Center), firme care au toate competențele pe zona de securitate cibernetică, au soluțiile instalate pentru teste de penetrare, de SIEM, de corelare de evenimente și așa mai departe și ei le oferă ca serviciu. Spre surprinderea mea m-am întâlnit cu un partener din Irlanda care a deschis un SOC în București și urmează să deschidă un altul la Craiova, are peste 50 de angajați, însă nu are niciun client în România și lucrează numai pentru piețele occidentale. Este foarte mulțumit de calitatea serviciilor profesionale de IT Security oferite de echipa de la București.

Există o migrare a specialiștilor către acest nou tip de organizații?

Mulți profesioniști din industrie pe care i-am cunoscut lucrând în departamentele de securitate cibernetică ale clienților mei fac parte acum din echipele unor asemenea centre și oferă servicii pentru diverși clienți. Geografia nu mai constituie o barieră, însă trebuie să ții cont și să te adaptezi în ceea ce privește partea de legislație. De exemplu, pentru clienții europeni este necesar ca serverele care îi deservesc să fie situate în cadrul Uniunii Europene și acesta este un aspect de care putem profita. Normele GDPR care stabilesc aceste reguli mi-au ajutat business-ul din ultimii ani, am primit cereri de consultanță pe zona de ”data privacy”. Spre norocul meu, ceea ce vând eu de 10 ani, Data Loss Prevention (DLP) are o foarte mare acoperire pentru cerințele de GDPR, iar Symantec și ceilalți vendori și-au dezvoltat capabilități suplimentare pe soluție ca să acopere cerințele de GDPR, printre care clasificarea datelor. Am avut o mare intuiție când am decis investiția in competente de DLP, fiind primul partener autorizat in zona est-europeana.

Ați lucrat pe poziții de management pentru IBM, Sun și 3COM. De ce ați renunțat la aceste poziții și v-ați orientat spre zona antreprenorială? Cum ați făcut această trecere, ce a declanșat această mișcare în cazul dumneavoastră?

Ideea este că o corporație este o bună școală pentru tinerii absolvenți, au posibilitatea să muncească mult și să acumuleze expertiză, proceduri, cultură de corporație și așa mai departe. Urmează apoi perioada cuprinsă între 30 și 40 de ani în care angajatul performează la maxim ajungând la un nivel superior, de manager sau expert tehnic foarte avansat, dar pentru mulți oameni care vor să vadă și altceva sau vor mai mult, vor să vadă dacă pot replica experiența acumulată într-un business propriu, dacă pot crea ceva similar. Pentru mine asta a fost curiozitatea, odată ce am terminat MBA-ul am hotărât să las jobul de corporație, exact când eram in maximul de performanta de afaceri după 7 ani consecutivi de dublare a cifrei de afaceri pe sectorul de Telecom. Am avut ambiția de a demara de la zero un business propriu în care să-mi pun in valoare atât teoria studiată la școală, cât și ceea ce am învățat în corporație.

Realitatea este că inițiative antreprenoriale de succes precum cele ale lui Bill Gates sau Steve Jobs pornite la vârste de doar 20 și ceva de ani sunt doar excepții. Părerea mea este că acumularea de cunoștințe în cadrul unei corporații este esențială pentru un viitor antreprenor și acest lucru este dovedit de faptul că majoritatea companiilor antreprenoriale sunt startate de oameni cu backgroud de corporație.

Este adevărat, un alt exemplu de geniu în domeniul antreprenorial este Mark Zuckerberg, care nici el nu a apucat să termine facultatea deoarece afacerea îi acapara tot timpul și trebuia să muncească non-stop. Există însă și o altă categorie de persoane, sunt oameni care acumulează cunoștințe și au un statut de manager doresc să se mențină și să continue în mediul corporatist, nu își asumă riscul de a demara o afacere proprie în domeniul în care lucrează. Este adevărat, am văzut foști colegi care s-au aplecat spre un alt domeniu, de exemplu vânzarea de produse naturiste, dar au revenit după o vreme la IT.

Și dumneavoastră ați fost atras la un moment dat de apicultură. Ce a generat această atracție?

Și eu am avut tentația de a renunța la IT la un moment de saturatie și de a mă concentra pe un domeniu nou, apicultura; însă acest domeniu foarte interesant nu este deocamdata unul care să îmi aducă satisfacțiile materiale care să compenseze efortul depus. Raportul dintre efortul depus, inclusiv cel fizic, și ceea ce poți obține este foarte diferit. Deși Romania este cel mai mare producător de miere din UE, are o calitate excepțională a mierii, iar in tarile UE se produce doar 60% din consum – exista o rentabilitate scăzută: prețul este foarte jos (război al preturilor pana la dumping), intervenția neinspirată a statului care acorda ajutoare „otova” si o calitate inconsecventă a produselor. Ca urmare cei zeci de mii de apicultori au un business de subzistenta, adesea închid prăvălia după 2-3 ani de muncă dură si investiție. Se poate face o evoluție a sectorului – prin focus pe diversificare de produse (lăptișor de matcă, polen, venin, produse cosmetice, miere premium precum cea de mană) dar mai ales printr-o promovare de marketing modern. O familie din zona de nord-vest anul acesta a demonstrat prin teste in Cluj, Oradea si Elveția – ca mierea de mană românească are proprietăți curative superioare celei de manuka neo-zeelandeze care se vinde cu un preț de aproximativ 7 ori mai mult. Deci există o oportunitate generoasa de branding pentru mierea româneasca. Avem nevoie de pionieri dedicați.

In același timp domeniul apiculturii este unul fascinant din punct de vedere științific si al biodiversității/ecologiei. Rolul albinelor in natură este in primul rând de a poleniza plantele. Daca ar dispărea albinele de pe Terra omenirea ar dispărea in 4 ani – a spus Albert Einstein acum un secol; In tarile cu accent pe ecologie exista programe de „sălbăticire” a zonelor agricole sau a orașelor in care albinele sa revină la populațiile de dinainte.

Personal mi-am propus un proiect ambițios in 2020, după 6 ani de dedicare in domeniu – să propulsez brandul propriu Regina Carpatină ca produs premium.

Totuși in aceasta perioada in care am alocat mult timp studiului, participării in forumuri apicole si mai ales producției mi-am menținut implicarea în partea de IT și din fericire am avut business recurent, contracte de suport și servicii.

Partea de cercetare este la fel de interesantă ca aceea din IT și aș putea spune că ele au similitudini dacă ținem cont de inteligența artificială din IT, modul de organizare sau evoluția unei societăți inteligente. De fapt, unul dintre obiectivele mele a fost să învăț comportamentul albinelor și voi continua acest proces deoarece sunt multe lucruri din comportamentul albinelor care nu sunt cu totul explicate și cred că într-un viitor, și aici apropo de cum va fi piața în 5-10 ani, va fi multă inteligență artificială și jucători despre care nu ne gândim acum, care poate nici nu există la momentul la care vorbim, vor fi prezenți acolo și vor avea ceva de spus. Atât eu ca persoană, cât și ca firmă, Infodava, doresc să stau cât mai aproape de ce este nou și de aceea sunt apropiat de IBM și urmăresc îndeaproape programul Watson de inteligență artificială, de exemplu. Dorința de a acumula profesional se completează perfect cu pasiunea pentru apicultură, o activitate în natură, relaxantă, care te ajută să faci mișcare, să te echilibrezi. În ultimii doi ani am refăcut focusul pe IT și am abordat apicultura mai mult în zona de hobby.

Si trecând la un alt hobby, să amintim că primii doi oameni care au escaladat Everestul au fost șerpașul nepalez Tenzing Norgay si apicultorul neo-zeelandez Edmund Hillary. Departe de pretinde performanță extremă ci mai mult un mod sănătos de viață – și eu mă regăsesc in sporturile montane si alergarea de anduranță. Fiind la mijlocul anului 2019 la un moment de minim al energiei ș i stării de sănătate – am avut o perioadă intensivă de recuperare de 3 luni in care am cumulat in jur de 1000 km alergați. Am redescoperit beneficiile „terapiei prin alergare” si sfârșitul de an mă găsește într-o formă bună, zic eu similară cu cea de acum 7-10 ani. Sunt optimist să abordez noua decadă 2020 cu proiecte noi; ii invit pe partenerii de afaceri din IT si apicultură să ne propunem să fim sus, in gama premium cu produsele si serviciile noastre.