Românii sunt cei mai mobili utilizatori de internet din această parte a Europei, majoritatea dintre ei îşi încep ziua on-line, scriu bloguri şi au o atitudine foarte deschisă faţă de noile tehnologii. Acesta este, în doar câteva „tușe”, portretul utilizatorului român de internet, conform rezultatelor studiului „Internetul în viaţa de zi cu zi”, comandat de Google şi realizat în cinci ţări: România, Republica Cehă, Slovacia, Ungaria şi Polonia. Românii apreciază tabletele şi smartphone-urile mai mult decât polonezii sau maghiarii, vor să fie on-line chiar şi atunci când se află pe o insulă pustie, au început să urmărească mai mult videoclipuri de pe internet decât programe TV, dar sunt încă reticenţi în privinţa plăţilor on-line.
Să vedem cum arată numeroasele faţete ale românilor conectați la internet:
- numai 32% dintre români folosesc internetul aproape în fiecare zi (în medie), cel mai scăzut procent dintre cele cinci ţări incluse în studiu, aproape jumătate faţă de Ungaria (62%) şi Slovacia (61%). Aproape jumătate dintre români (45%) intră pe internet cel puţin odată pe săptămâni, potrivit datelor Eurostat
- 67% folosesc smartphone-uri sau telefoane mobile pentru a se conecta la internet, iar 32% folosesc tabletele, procente mai mari decât în celelalte cinci ţări
- par să fie foarte deschişi faţă de noutăţile tehnologice, cum ar fi căutarea vocală: 60% dintre respondenţi sunt deschişi la acest tip de inovații, cel mai mare procent dintre toate cele cinci ţări
- 75% accesează paginile de socializare şi 72% comunică on-line prin mesaje text, însă femeile socializează mai mult pe internet decât bărbații
- dacă ar ajunge pe o insulă pustie, jumătate dintre femei ar alege să ia cu ele un calculator sau un smartphone conectat la internet. În cazul bărbaţilor, prima opţiune este un cuţit (36%), însă la o distanţă foarte mică de dispozitivul conectat on-line (34%)
- laptop-urile şi calculatoarele personale sunt cel mai des folosite pentru căutări on-line, în timp ce smartphone-urile şi tabletele se folosesc pentru accesarea reţelelor de socializare
- o treime dintre românii aflaţi în mediul on-line intră pe internet de îndată ce se trezesc
- banii şi internetul nu se împacă atât de bine: numai 35% dintre cei care intră on-line fac operaţiuni bancare astfel (pe ultimul loc între cele cinci ţări) şi suntem penultimii în ceea ce priveşte cumpărăturile on-line (60%)
- sunt cei mai împătimiţi autori de bloguri dintre toate ţările participante în studiu: 12% deţin bloguri, în timp ce în celelalte ţări procentul abia ajunge la 7%.
Socializarea îşi revendică supremaţia
După căutarea pe internet, mediile de socializare sunt principalul motiv al accesării internetului de către românii conectaţi: 75% dintre ei intră frecvent pe reţelele de socializare. Facebook este lider incontestabil: 97% dintre românii care folosesc mediile de socializare au un cont de Facebook. Google+ este a doua reţea ca popularitate în România, cu un procent de 44% din utilizatorii de reţele de socializare. Verificarea paginii de Facebook, Google+, Twitter sau Instagram este cea mai răspândită activitate pe smartphone şi pe tabletă în cazul românilor – 58% utilizatori pe smartphone şi 45% pe tabletă.
Mediul on-line întrece televiziunea
Peste trei sferturi dintre românii conectați urmăresc videoclipuri on-line sau le descarcă de pe internet. Mai mult, televizorul nu este cel mai important mijloc de divertisment video pentru aproape jumătate dintre aceştia: 46% petrec mai mult timp urmărind videoclipuri în mediul on-line (sau obţinute on-line) decât programe TV. În ceea ce priveşte divertismentul video, YouTube este principala sursă: mai bine de două treimi (68%) din utilizatorii de internet urmăresc videoclipuri pe YouTube.
Dependenţa de smartphone
Designul şi capacităţile telefoanelor din ziua de azi le transformă în adevărate calculatoare de buzunar pe care oamenii le folosesc tot mai mult şi pentru alte opţiuni. Alarma, ceasul şi camera sunt cele mai populare aplicaţii smartphone şi aproximativ 80% dintre români le folosesc. Dacă este conectat la internet, funcţiile informative (41%) şi de divertisment (34%) ale smartphone-ului sunt considerate mai utile decât cele ale unui telefon obişnuit. În ceea ce priveşte divertisment pe smartphone, utilizatorii români apreciază cel mai mult jocurile (68%), muzica (57%) şi fotografia (47%).
Obiceiuri în mediul on-line
Românii conectați la internet îşi petrec majoritatea timpului liber on-line. Navigarea pe internet în căutare de ştiri şi întâmplări interesante este principala activitate în timpul liber a românilor conectaţi (58%). De asemenea, reţelele de socializare şi folosirea instrumentelor de comunicare on-line sunt printre activităţile preferate de petrecere a timpului liber (41%), imediat după programele TV (49%). Atracția online-ului este atât de mare încât primul obiect ales să îl ia pe o insula pustie este, în medie, un dispozitiv conectat la internet (41%), mai important decât un prieten (37%) sau un cuţit (26%). Majoritatea îşi încep ziua on-line: utilizatorii împătimiți intră pe internet de îndată ce se trezesc (32%), un sfert dintre ei în timpul rutinei de dimineaţă şi 5% în drum spre şcoală.
Bărbaţi versus femei
Femeile şi bărbaţii au obiceiuri diferite privind folosirea internetului în viaţa de zi cu zi – femeile folosesc internetul mai des decât bărbaţii pentru a comunica, iar bărbaţii descarcă aplicaţii şi urmăresc programe TV on-line ceva mai des decât femeile. Atunci când îşi petrec timpul liber on-line, bărbaţii citesc mai multe ştiri şi informaţii decât femeile (63% faţă de 53%), în timp ce femeile preferă să socializeze şi comunică on-line mai mult decât bărbaţii (47% faţă de 36%).
Majoritatea românilor îşi caută numele pe Google (60%). Femeile mai curioase decât bărbații: 57% caută numele partenerului pe Google, în timp ce 48% dintre bărbați caută informații despre „jumătate”. Întâlnirile on-line nu reprezintă o idee bună pentru români, deoarece 58% consideră că internetul nu este un loc potrivit pentru a începe o relaţie, deşi cred că este locul potrivit pentru a-ţi face prieteni. Numai unul din cinci români prezenţi în spaţiul on-line au încredere în internet în privinţa relaţiilor romantice, bărbaţii fiind mai dispuşi să stabilească întâlniri on-line decât femeile (26% faţă de 18%).