De la adrese de e-mail la numere de telefon si de la locuri de munca la date de nastere, exista o cantitate alarmanta de date despre noi in mediul online. Europenii au pierdut sirul locurilor pe unde au calatorit datele lor personale, al companiilor si al platformelor ce detin informatii despre identitatile lor sau chiar al locurilor unde exista date despre copiii lor. Acesta este unul dintre subiectele discutate in cadrul Kaspersky Next, conferinta ce reuneste experti in securitate cibernetica, intre 29-31 octombrie. De asemenea, este o problema pe care Kaspersky Lab si-a propus sa o rezolve: incubatorul pentru start-up-uri al  companiei lanseaza o versiune Beta a serviciului sau de audit de date personale, creat special pentru a le da utilizatorilor ocazia sa afle ce informatii despre ei exista in lumea online.

Dupa un studiu asupra a peste 7.000 de utilizatori din Europa, Kaspersky Lab a descoperit ca pierderea controlului asupra datelor personale este o chestiune cu impact asupra majoritatii europenilor. Sunt mai multe motive, iar rezultatele arata ca 64% dintre respondenti nu stiu toate locurile unde sunt stocate datele lor personale pe web. Mai rau, 39% dintre parinti nu stiu ce date personale fac publice copiii lor in mediul online.

In acelasi timp, cercetarea Kaspersky Lab arata ca utilizatorilor le pasa de soarta informatiilor lor: pe 88% dintre ei ii intereseaza daca datele lor sunt folosite ilegal. In plus, 57% dintre ei ar fi speriati si/ sau stresati daca datele financiare personale le-ar fi compromise. Interesant, doar 45% dintre respondenti au incredere ca marile companii vor avea grija de datele lor si numai 36% cred ca informatiile lor sunt in siguranta pe site-urile de socializare.

In ciuda acestor temeri, utilizatorii nu fac nimic pentru a rezolva problema, iar un procent ingrijorator de respondenti procedeaza gresit. O persoana din cinci (20%) nu isi protejeaza conexiunea Wi-fI cu o parola, 31% au fost de acord cu afirmatia: „Nu mi-am actualizat niciodata setarile de securitate de la router-ul Wi-Fi”, iar 30% nu isi protejeaza dispozitivele cu un soft de securitate.

Desigur, chiar si acolo unde companiile si utilizatorii au pus anumite bariere in calea atacatorilor, comportamentul oamenilor le poate face inutile. Companiile care protejeaza atent datele personale tot nu ii pot impiedica pe utilizatori sa faca lucruri periculoase cum ar fi folosirea aceleiasi parole pentru mai multe conturi, comunicarea parolei catre alte persoane, setarea unor parole usor de ghicit sau absenta securizarii routerului.

De la complacere la preluarea controlului

Nevena Ruzic, Head of Compliance at the Information Commissioner’s Office Serbia, spune: „Am ajuns intr-un punct in care viata noastra privata este mult mai expusa online decat offline, iar motivul este acela ca suntem naivi cand credem ca serviciile online pe care le folosim sunt „gratuite”. In schimb, ca utilizatori de Internet ar trebui sa fim mai constienti de locurile in care oferim datele noastre si de faptul ca organizatiile care ne proceseaza datele au datoria sa se bazeze pe anumite norme – nu doar juridice, ci si etice.”

„Oamenii stiu ca trebuie sa-si protejeze datele, pentru ca, in caz contrar, efectele pot fi dezastruoase”, adauga Marco Preuss, Head of Kaspersky’s Global Research and Analysis Team pe Europa. „Daca iti sunt furate datele, poti sa ajungi sa pierzi bani, sa fii urmarit pentru o datorie pe care a facut-o altcineva in locul tau sau chiar sa fii acuzat de o infractiune. Informatiile tale pot fi vandute, iar banii obtinuti, folositi pentru tot felul de infractiuni.”

Momentul pentru a actiona

Acum este posibil ca oamenii sa isi recapete controlul asupra datelor lor cu Privacy Audit.me. Noul serviciu este un instrument web care le da utilizatorilor control asupra datelor lor din mediul online. Consola automata reprezinta un „one stop shop” pentru managementul datelor personale ale utilizatorilor, pastrate pe diferite site-uri si resurse, si ii lasa sa stabileasca si sa controleze datele despre viata privata din mediul online. Planul este ca Privacy Audit sa devina un avocat al vietii private digitale pentru utilizatorii – iar acum, mai mult ca oricand, este nevoie de aceasta functionalitate. Privacy Audit este disponibil in versiune Beta in Marea Britanie, urmand ca in 2019 sa fie lansat in mai multe tari.