Producătorul chinez de dispozitive mobile a avut un început de an marcat de lansări de produse în ritm susținut, cu terminale din clasa medie, dar și cu o serie de modele din gama de vârf ce îi permit acum să se poziționeze favorabil la startul pe care economia îl va da imediat după ieșirea din perioada de pandemie. Interviu realizat cu  Ciprian MIREA, Head of Trade Marketing &
Ecosystem Business Development, HUAWEI CBG
.

ITChannel: Pandemia de coronavirus a produs distorsiuni semnificative pieței mondiale. Cum a surprins momentul ”blocării mondiale” compania HUAWEI din punct de vedere al suitei de produse oferite publicului larg?

Ciprian Mirea: Chiar și în acest context, am reușit să menținem calendarul de lansări și să oferim publicului larg produse noi, de care să se bucure în această perioadă și care să le ofere posibilitatea de a rămâne în contact cu cei dragi, prietenii ori familia. În tot acest timp, am încercat să găsim soluții care să ne ajute să depășim cu succes această perioadă și am lucrat intens alături de partenerii noștri, astfel încât utilizatorii HUAWEI să nu simtă nicio diferență față de perioada anterioară. Întregul business a fost ajustat și orientat spre mediul online, în timp ce noi am lucrat preponderent de acasă, prin intermediul platformelor online de comunicare.

ITChannel: Smartphone-urile și tabletele au înregistrat creșteri ale volumului de vânzări. Cum arată cifrele pentru produsele HUAWEI? Dacă este posibil, vă rugăm să faceți câteva considerații referitor la business-ul global și la cel local.

C.M.: În primul trimestru al anului 2020, la nivel global, business-ul de smartphone-uri a avut parte de o contracție, fiind înregistrată o scădere pe piață de aproximativ 10-11%. În ciuda acestei scăderi globale, HUAWEI a reușit să mențină o cotă de piață de aproximativ 18%, similară cu cea înregistrată în anul 2019. În România, piața de smartphone-uri a înregistrat o scădere de 5%. Cu toate acestea, noi am crescut cu 10% volumul de vânzări, atingând în luna aprilie o cotă de piață de aproximativ 32% pentru Open Market și aproximativ 27% în general, în creștere față de anul trecut cu aproximativ 5%. Pe de altă parte, în ceea ce privește segmentul tabletelor, la nivel global, a fost înregistrată o creștere de 20-30%, în contextul educației și al lucrului de acasă. Pe plan local, ocupăm poziția a doua, cu aproximativ 17-18% cotă de piață și continuăm să investim în acest segment, astfel încât să le oferim în continuare utilizatorilor un raport preț-performanță foarte bun și produse de ultimă generație.

ITChannel: În ce parte este înclinată balanța vânzărilor HUAWEI în România atunci când evaluăm vânzările online și cele prin rețeaua de parteneri? Ultimele luni v-au determinat să operați modificări în modelul de business?

C.M.: Cu tot avansul partenerilor în zona de e-commerce, România este în continuare o piață cu peste 60% vânzări offline, înregistrate în magazinele fizice ale partenerilor. Această perioadă ne-a determinat să regândim modul de lucru și modalitățile prin care rămânem alături de clienții noștri. Astfel, am mutat foarte multe procese în mediul online, iar comunicarea noastră a fost adaptată specific acestei zone. Împreună cu partenerii HUAWEI, am încercat să găsim cea mai potrivită strategie pentru a continua business-ul în acest context. Situația deosebită în care ne aflăm a pus și pune în continuare o presiune mai mare pe tot ceea ce planificăm și vrem să punem în aplicare. Însă, avem know-how-ul necesar pentru a ne adapta situației, pentru a depăși barierele pe care le întâlnim în această perioadă și pentru a continua să livrăm utilizatorilor tehnologie de ultimă oră.

ITChannel: HUAWEI a făcut recent o serie de anunțuri de marcă pe piața locală. Cum caracterizați răspunsul utilizatorilor români, către ce categorie de terminale se îndreaptă cu precădere?

C.M.: Din punctul de vedere al volumului de vânzări, cele mai atractive produse rămân cele din zona de mijloc, și anume modelele lite, dar și entry-urile din Seria Y. Cel mai vândut model al nostru din acest segment în Q1 2020 a fost P30 lite, cu peste 60.000 de unități. În același timp, tot în acest segment am înregistrat cifre foarte bune și cu P40 lite, care și-a depășit predecesorul (P30 lite) din punctul de vedere al rezultatelor după prima lună de la lansare cu un procent de 56%. De curând, modelele Y6p și Y5p au fost lansate în România la prețuri foarte atractive, ce pornesc de la 400 lei, în cadrul campaniilor promoționale disponibile în această perioadă. Un lucru foarte interesant este faptul că, în tot acest context, segmentul de dispozitive premium nu a fost afectat. Modele precum P30 și P30 Pro au performat foarte bine. La fel și noile vârfuri de gamă din Seria P40, care au avut rezultate excelente încă din perioada lansării.

ITChannel: AppGallery pătrunde, încet-încet, în universul utilizatorilor români. Prin ce modalități căutați să susțineți și să facilitați această adopție pentru a nu fi percepută ca o barieră în achiziția terminalelor HUAWEI?

C.M.: Cele mai recente telefoane HUAWEI lansate pe piață beneficiază de suport HMS (Huawei Mobile Services) și integrează doar propriul magazin de aplicații – Huawei AppGallery. Acestea au fost foarte bine primite până acum, iar rata de return este extrem de scăzută. HUAWEI a depus eforturi mari pentru ca toate informațiile utile să ajungă la utilizatori, astfel încât ei să aibă toate detaliile și să decidă ce este important pentru ei, ce aplicații folosesc, cum și le pot muta foarte ușor de pe telefonul vechi sau cum pot instala altele noi. Acest lucru s-a văzut în vânzările acestor telefoane. Spre exemplu, pentru Mate30 Pro (primul telefon cu HMS lansat oficial în România), am anunțat disponibilitatea a 100 de bucăți și am primit peste 700 de precomenzi. Rata de return a fost 0. P40 lite a înregistrat și el rezultate foarte bune în perioada de precomandă și, chiar după începerea livrărilor, au existat multe comenzi în așteptare pentru variantele de culoare Sakura Pink și Crush Green, deoarece stocul inițial a fost epuizat imediat.

În plus, HUAWEI a dezvoltat foarte multe parteneriate locale cu dezvoltatorii de aplicații pentru a aduce extra beneficii utilizatorilor AppGallery. Adopția și rata de creștere a aplicațiilor locale este fulminantă. Foarte multe aplicații locale și internaționale se alatură ecosistemului HUAWEI de la o săptămână la alta. În România, am pus bazele echipei de ecosistem și am început activitatea în octombrie 2019 cu 0 aplicații locale și 0 dezvoltatori locali. În acest moment, AppGallery dispune de peste 500 de aplicații locale și colaborăm cu peste 100 de dezvoltatori software pentru a menține această evoluție rapidă.

Huawei AppGallery cuprinde deja în portofoliu aplicații din zona de banking, printre care Banca Transilvania, BCR, Pago, Orange Money, BRD sau 24Pay. App Gallery conține și aplicații importante din zona de știri și divertisment, precum Cinemagia, Ziare.com, Știrile PRO TV, Digi 24, Biziday, Antena Play, Orange TV Go, Telekom TV sau Digi Online. De asemenea, în platformă sunt disponibile și numeroase aplicații dedicate shopping-ului, precum Lajumate.ro, Olx.ro, Elefant.ro, Cel.ro, Dedeman sau Okazii.ro, dar și aplicații utilitare, printre care eJobs, BitDefender, Star Taxi, 7Card, Virtual Cards, Upfit Romania sau WorldClass. Aplicațiile operatorilor locali precum My Orange Romania, My Account Telekom sau My Vodafone Romania sunt și ele disponibile în AppGallery. Printre cele mai noi aplicații care s-au alăturat AppGallery se numără Jerry’s Pizza, FoodPanda, MyEnel și Bolt.

ITChannel: Ați lansat foarte multe modele noi de tablete. Ce ne puteți spune despre startegia dvs. pentru această gamă de dispozitive?

C.M.: Acest segment prezintă o creștere semnificativă, atât la nivel global, cât și pe plan local, în special datorită contextului actual, în care oamenii au început să lucreze de acasă și să le ofere copiilor acces la sisteme de educație de la distanță, prin dispozitive utile. Tabletele sunt instrumente de lucru ideale, care răspund nevoilor de lucru, de învățare sau de divertisment. De exemplu, tableta vârf de gamă MatePad Pro este special concepută pentru profesioniștii care au nevoie de un instrument de lucru portabil, care să răspundă prompt tuturor nevoilor, indiferent unde s-ar afla. Pe de altă parte, tableta accesibilă Huawei MatePad T8, lansată recent în România, este perfectă pentru activitățile de învățare sau de relaxare ale copiilor, mai ales că vine cu aplicația Kids Corner, concepută pentru a le oferi acestora un mediu adecvat și o experiență de utilizare sănătoasă prin cele patru moduri de prorecție a ochilor, cum ar fi filtrul de lumină albastră, alerte de postură, dar și modul eBook pentru o experiență de lectură cât mai confortabilă. Astfel, în categoria tabletelor, punem foarte mare accent pe funcționalitate și căutăm mereu ca produsele dezvoltate de noi să ușureze activitatea utilizatorilor și să faciliteze educația și accesul permanent la tehnologie de ultimă oră și performanță, oriunde s-ar afla – la birou, acasă sau în deplasare.

Așa cum am menționat și mai sus, pentru acest segment, avem o gamă largă de produse, de la modele de top precum MatePad Pro ce concurează cu succes cu modele similare ale competiției, până la modele foarte atractive în ceea ce privește raportul calitate-preț, precum Matepad T8, ce poate fi achiziționată de la un preț de precomandă prietenos cu orice buget.

ITChannel: MatePad Pro este un rival pentru tabletele de top de la Samsung și Apple. Ce ne puteți spune despre această tabletă?

C.M.: Huawei MatePad Pro este un dispozitiv premium ideal atât pentru activitățile de lucru, cât și pentru cele de învățare sau relaxare. Lansarea acestei tablete vârf de gamă a însemnat un progres în materie de design, tehnologie și funcționalitate în acest segment, MatePad Pro stabilind noi repere în categoria tabletelor și oferind experiențe inedite utilizatorilor. Această gamă este definită de designul unic ce îmbină tehnologia și estetica, MatePad Pro având cel mai înalt raport ecran-corp din lume pentru o tabletă, de 90%. De asemenea, tableta dispune de cel mai recent chipset vârf de gamă Kirin 990 de 7 nm, pentru performanțe și eficiență energetică sporite. Huawei MatePad Pro introduce o serie de inovații revoluționare care schimbă fundamental modul în care dispozitivele interacționează cu utilizatorii și între ele. Astfel, tableta dispune de funcția Huawei Share care permite Multi-screen Collaboration și sparge barierele dintre dispozitivele HUAWEI cu o funcționalitate avansată între mai multe platforme. În plus,
MatePad Pro poate fi conectată cu Tastatura Magnetică Huawei prin Bluetooth și cu Stylusul Huawei M-Pencil, permițând sinergia cu Modul PC și noile funcții WPS pentru productivitate sporită.

Astfel, MatePad Pro este un instrument de lucru complex și peformant, care a atras atenția iubitorilor de tehnologii de ultimă oră și design premium încă de la lansare.