Rezultatele GfK TEMAX® România pentru primul trimestru al lui 2012
GfKTemax® este un indicator utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza pietele bunurilor de folosinta indelungata. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfasurate regulat pe panelul de retail al GfK Retail and Technology.
Conform acestui studiu, primul trimestru a adus o scădere ușoară de 1% față de același trimestru al lui 2011. Exceptând piața IT, T1 2012 a fost un prim trimestru mai slab pentru toate sectoarelor monitorizate de GfK TEMAX în România.
Cel mai mare sector, IT, a fost singurul care a înregistrat o ușoară creștere (3,2%) față de T1 2011. Sectorul electronicelor a fost relativ stabil – cu 0,2%. Și piețele foto si electrocasnice mici s-au apropiat de performanța din 2011 cu rate de creștere negative de -1% și -1,3%. În schimb, electrocasnicele mari, echipamentele de birou și telecom au dat semne mai puțin încurajatoare în T1 2012.
Evoluţia vânzărilor pentru bunurile de folosinţă îndelungată în România
IT: Laptopurile și tabletele rămân vedetele sectorului și la început de an
În primul trimestru al lui 2012 piața de IT a rămas pe un trend crescător față de aceeași perioadă a anului trecut. Înregistrând o valoare de 101 milioane Euro, totalul vânzărilor din sectorul IT a fost cu 3,2% peste cel din T1 2011. Categoriile de produse care au menținut sectorul pe creștere au fost laptopurile și tabletele.
Vânzările de tablete au reușit să crească considerabil în decursul ultimelor trimestre, datorită avantajelor oferite de acestea: sunt compacte, ușor de transportat, iar autonomia bateriei este ridicată. Astfel, tabletele au reușit să demonstreze că pot fi mai mult decât un produs auxiliar, devenind foarte utile pentru consumatori, oferindu-le foarte ușor accesul la internet și putând fi personalizate cu ajutorul aplicațiilor mobile.
Electronicele: sector în stagnare
În acest prim trimestru, piața de electronice a stagnat. Vânzările totale au ajuns la 62 milioane euro. Acest rezultat este destul de diferit de startul puternic din T1 2011, dar condițiile meteo nefavorabile au influențat comportamentului consumatorului.
În cadrul sectorului de electronice s-au înregistrat rate de scădere de două cifre pentru mai toate categoriile, cu excepția televizoarelor, a consolelor video și a sistemelor audio.
Televizoarele au crescut cu 7%, dar performanța vânzărilor a fost asociată cu o eroziune de preț de aproape 15%.
Sistemele audio, un segment unde 7 vânzări din 10 sunt făcute de sisteme home cinema, au înregistrat o rată de scădere de aproape 7%, chiar dacă prețul acestor produse a crescut cu 7%. Astfel, creșterea vânzărilor de dispozitive Blu-Ray a fost principala cauză a aprecierii prețului. În cadrul categoriei home cinema, sistemele 5.1 au fost cele preferate.
Foto: Un trimestru slab pentru ramele foto digitale
Piața foto a atins o valoare totală de 9 milioane euro în T1 2012, o performanță cu 1% mai slabă decât în T1 2011.
În termeni de unități vândute, segmentul compactelor a crescut ușor, însă nu a generat valoare adăugată pe piață. Acest lucru s-a datorat eroziunii de preț, dar și ofertelor speciale. Segmentul lentilelor interschimbabile își continuă evoluția pozitivă, dar creșterea nu a reușit să determine și o creștere a întregii piețe de camere digitale.
Chiar dacă în cadrul segmentului de compacte mai mult de două treimi din dispozitivele vândute costă sub 100 euro, în termeni de caracteristici acestea se îndreaptă către factori mai mari de zoom. 4x<5x este noul standard. Interesant este că și compactele high end au avut o dinamică pozitivă.
Vestea cu adevărat proastă pentru piața foto se referă la evoluția slabă a ramelor foto digitale care au înregistrat scăderi de aproximativ 32%.
Piaţa de imprimante şi multifuncţionale: Multifuncționalele laser rămân cel mai de interes segment
Piaţa de imprimante şi multifuncţionale revine în primul trimestru al anului 2012 la un trend ușor negativ. Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior, piața a înregistrat din punct de vedere valoric o ușoară scădere de peste 5%, ajungând în primele trei luni ale anului 2012 la o valoare de 7 milioane euro. În continuare, interesul consumatorilor (atât al celor casnici cât și al celor business-to-business) este îndreptat către echipamentele multifuncționale. Scăderea în valoare a sectorului a fost generată de scăderea imprimantelor cu o singură funcţie, în special cele cu tehnologie inkjet. Îmbucurător este faptul că produsele ce înglobează tehnologii superioare și care oferă multifuncționalitate sunt în continuare de mare interes pentru consumatori.
Telecom: Smartphone-urile echilibrează tendințele din sectorul Telecom
Valoarea totală a pieţei de telefoane mobile şi smartphone-uri a scăzut cu aproape 7% în primul trimestru al lui 2012 comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2011, însumând 38 milioane de euro. Condițiile meteorologice înregistrate la începutul anului au influențat scăderea ușoară din trimestrul întâi al lui 2012 față de trimestrul întâi al lui 2011. Sfârșitul lunii ianuarie și luna februarie au fost marcate de temperaturi foarte scăzute. Iarna grea i-a determinat pe consumatori să își amâne achizițiile. Efectele negative s-au resimțit și la începutul lunii martie 2012.
Pe de altă parte, scăderea în valoare a pieței de telefoane mobile și smartphone-uri a reprezentat și o consecință a faptului că segmentul de telefoane mobile clasice scade tot mai mult. Telefoanele smartphones câștigă tot mai mult teren atât în unități, dar mai ales în valoare, însă deocamdată nu se acoperă scăderea determinată de telefoanele mobile simple. Acest lucru arată că pe piața din România mai este loc pentru telefoanele cu caracteristici superioare de tipul smartphones.
Studiul citat la adresa:
http://www.gfk-ro.com/public_relations/press/multiple_pg/009826/index.ro.html