Livrările la nivel mondial de dispozitive purtabile au atins 153,5 milioane unități în ultimul trimestru al anului 2020, înregistrând o creștere de 27,2% față de perioada similară a anului anterior (YoY), conform noilor date de la International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker. Livrările pentru întregul an au crescut cu 28,4%, până la 444,7 milioane de unități. În timp ce Q4 a fost în mare parte dominat de dispozitive noi și prețuri mai mici, tendința mai largă pentru 2020 a fost de creștere a cheltuielilor consumatorilor pentru electronice, deoarece venitul disponibil a fost realocat din activități de agrement în timpul pandemiei.
„Schimbarea destinației cheltuielilor împreună cu noile produse și sezonalitatea tipică au caracterizat al patrulea trimestru, pandemia a fost, de asemenea, bună pentru piață, deoarece a pus sănătatea și fitness-ul în prim-planul minții multor consumatori”, a spus Jitesh Ubrani , research manager pentru IDC Mobile Device Trackers. „Programele de fitness la domiciliu devin rapid o componentă crucială a ofertei de dispozitive purtabile a multor companii. Dincolo de aceasta, proliferarea senzorilor de sănătate precum cei destinați măsurării temperaturii pielii, ECG și urmărirea ritmului cardiac permit utilizatorilor și profesioniștilor din domeniul sănătății să înțeleagă mai bine debutul și urmărirea bolilor.”
Cu toate acestea, creșterea nu a fost egală pe piața purtabilelor, deoarece unele companii și produse au fost afectate de lipsa globală a semiconductorilor. În special, brățările au scăzut cu 17,8% în trimestrul respectiv și au reprezentat doar 11,5% din toate dispozitivele purtabile livrate. Hearables, dispozitivele audio ce oferă funcționalități dincolo de sunet, cum ar fi un asistent inteligent, urmărirea stării de sănătate și fitness sau îmbunătățirea experienței audio, a fost cea mai mare categorie de dispozitive cu 64,2% cota de livrări, urmată de ceasuri cu o cotă de 24,1%.
„2020 a fost anul în care hearables au devenit dispozitive must-have”, a declarat Ramon T. Llamas, director de cercetare pentru echipa Wearables a IDC. „Hearables a oferit un nou grad de confidențialitate, în special în timpul carantinei la domiciliu, dar și atunci când ieșiți în public. Pentru satisfacerea acestei cereri s-a creat o listă lungă de furnizori cu o listă la fel de lungă de dispozitive, care acoperă gama de seturi de caracteristici și elemente de preț. Piața a fost un peisaj competitiv în continuă schimbare, companiile câștigând încet o poziție pe piață (Amazon și Echo Buds and Frames), furnizorii introducând noi produse (Apple și AirPods Max) și noi caracteristici care îi poziționează pe curba descendentă a prețurilor, inclusiv anularea automată a zgomotului și capacitatea asistentului vocal.”
Aspecte esențiale ale evoluției companiilor în Q4/2020
Apple a condus din nou piața, cu o cotă de 36,2% din livrările din acest trimestru. Livrările sale de Watch au crescut cu 45,6% datorită atracției a trei modele cu prețuri diferite (Seria 6, Watch SE, Seria 3). Livrările de hearables au crescut, de asemenea, în cursul trimestrului, deși creșterea de la an la an a încetinit la 22%, în scădere de la 28% și 29% în ultimele două trimestre. Creșterea încetinită reflectă cantitatea uriașă de produse pe care piața a absorbit-o în ultimele trimestre.
Xiaomi a încheiat trimestrul în poziția a doua, crescând cu 5% de la an la an. Cu toate acestea, livrările companiei din gama sa populară Mi Band au scăzut cu 18,3% în trimestrul afectat de problemele de aprovizionare. Ceea ce a contribuit la creșterea globală a fost extinderea liniei de hearables, care a crescut cu 55,5% în comparație cu anul anterior și este concentrată în mare parte pe China și restul regiunii Asia/Pacific. Privind în perspectivă, compania este bine poziționată pentru a câștiga din declinurile Huawei, precum și pentru a crește în EMEA datorită presiunii sale în industria smartphone-urilor.
Samsung a ocupat a treia poziție, cu o creștere provenită din zona de hearables, în timp ce compania a livrat 8,8 milioane de unități prin intermediul diferitelor sale mărci. De asemenea, brățările Samsung low-cost au avut o tracțiune mai mare și au reușit să concureze cu furnizorii chinezi pe câteva piețe, deși volumul total pentru aceste dispozitive a fost relativ scăzut, la 1,3 milioane de unități. Livrările globale de ceasuri au scăzut la 2,9 milioane în Q4/2020.
Huawei a căzut pe locul patru în Q4/2020 și a continuat să se lupte cu sancțiunile impuse de guvernul SUA. În timp ce livrările sale în China au crescut cu 9,4% de la un an la altul, acestea au scăzut pe piețe anterior puternice, cum ar fi Asia/Pacific (cu excepția Japoniei și Chinei), Orientul Mijlociu și Africa și Europa de Vest. Compania a început încet să se îndepărteze de brățări și să se orienteze pe ceasuri, după cum arată creșterea cu 18,2% a livrărilor de ceasuri și scăderea cu 33,7% a brățărilor. Ceasurile au, de asemenea, un preț mediu de vânzare mai mare și au permis companiei să se apropie de dezvoltatori cu sistemul proprietar HarmonyOS.
BoAt a completat topul primele cinci, cu 5,4 milioane de unități livrate în Q4/2020. Cu toate acestea, compania operează exclusiv în India și se concentrează aproape exclusiv pe segmentul hearables. Ca atare, expansiunea globală se poate dovedi provocatoare, deoarece piața globală a articolelor portabile rămâne dominată de mărci multinaționale.
Sursa: IDC