Livrările de PC-uri la nivel mondial au totalizat 69,9 milioane de unități în primul trimestru al anului 2021, o creștere de 32% față de primul trimestru al anului 2020, conform rezultatelor preliminare ale Gartner. Piața a revenit după primul trimestru slab al anului 2020 pentru a înregistra cea mai rapidă creștere de la an la an de când Gartner a început să urmărească piața computerelor în 2000.
„Această creștere ar trebui privită în contextul a doi factori unici: comparații cu o piață constrânsă de pandemie și actuala penurie globală de semiconductori”, a declarat Mikako Kitagawa, director de cercetare la Gartner. „Fără haosul transporturilor la începutul anului 2020, creșterea acestui trimestru ar fi putut fi mai mică. Cu toate acestea, lipsa semiconductoarelor afectează în mod negativ lanțul de aprovizionare din nou, termenele de livrare pentru unele PC-uri extinzându-se până la patru luni.
„Deși acest lucru poate duce la un număr mai mic de unități livrate, este totuși rezonabil să concluzionăm că cererea de PC-uri ar putea rămâne puternică chiar și după ce restricțiile de ședere la domiciliu vor fi relaxate. În viitor, producătorii și furnizorii vor echilibra îndeaproape nevoia de a satisface cererea subiacentă fără a crea stocuri în exces.”
În timp ce Gartner nu include Chromebook-urile în rezultatele sale tradiționale pe piața computerelor, livrările Chromebook-urilor au crescut cu trei cifre în primul trimestru al anului 2021 comparativ cu acum un an, creșterea fiind determinată în principal de investiții în rândul instituțiilor de învățământ din America de Nord. Incluzând și Chromebookurile, piața totală a computerelor la nivel mondial a crescut cu 47% de la an la an.
Primii trei vânzători de pe piața mondială a computerelor au rămas neschimbați față de trimestrul anterior, Lenovo menținându-se pe primul loc la numărul de unități livrate. Toți primii șase furnizori au cunoscut o creștere de două cifre și toți, cu excepția Dell, au câștigat cote de piață față de acum un an.
Note: Datele includ computerele desktop, notebook-urile și ultramobilele premium (cum ar fi Microsoft Surface), dar nu Chromebookurile sau iPad-urile. Toate datele sunt estimate pe baza unui studiu preliminar. Estimările finale vor putea fi modificate. Statisticile se bazează pe livrările derulate pe canale. Este posibil ca numerele să nu se adauge la totalurile afișate din cauza rotunjirii.
Sursa: Gartner (aprilie 2021)
Lenovo a înregistrat o creștere de 42,3% de la an la an, cea mai ridicată dintre primii șase furnizori. Spre deosebire de HP și Dell, Lenovo a crescut livrările de PC-uri desktop, în mare parte datorită cererii mari din China. Lenovo a crescut mai repede decât media regională în toate regiunile cheie, cu o creștere deosebit de puternică în Asia Pacific (63,7%). Compania părea, de asemenea, să controleze mai mult lanțul de aprovizionare, deoarece un procent mai mare din computerele sale sunt fabricate intern, comparativ cu alți furnizori.
După două trimestre consecutive de declin, HP a atins o creștere puternică de la 34,6% la un an la altul. HP a continuat să câștige tracțiune în America Latină, înregistrând o creștere de peste 60% de la an la an în regiune. Cu toate acestea, trebuie remarcat faptul că creșterea puternică a HP este atribuită parțial unei scăderi semnificative în Q1/2020, întrucât HP a fost cel mai afectat de întreruperea lanțului de aprovizionare dintre primii trei furnizori de atunci.
Dell a cunoscut cea mai lentă creștere dintre primii șase furnizori, în mare parte datorită concentrării companiei pe piața de PC-uri de afaceri, care nu a cunoscut o creștere la fel de mare ca și piața robustă de PC-uri de consum. Având în vedere lipsa componentelor și creșterea costurilor de transport, compania s-a îndepărtat de produsele de consum cu marjă mică mai mult ca oricând.
Prezentare regională
Piața din SUA a înregistrat o creștere puternică de 24,1% față de acum un an. În consonanță cu tendințele globale, livrările de PC-uri desktop au continuat să scadă, dar au fost compensate de o piață robustă a PC-urilor mobile, PC-urile mobile înregistrând o creștere de 49%.
„Rezultatele pozitive din SUA reflectă un mediu economic mai optimist în 2021 comparativ cu 2020, când piața a cunoscut multiple incertitudini din cauza pandemiei, precum și a tulburărilor politice și sociale”, a spus Kitagawa.
HP și-a asigurat încă o dată primul loc pe piața computerelor din SUA pe baza livrărilor cu o cotă de piață de 27%. Dell a urmărit îndeaproape cu 26,6% din piața computerelor din SUA.
Note: Datele includ computerele desktop, notebook-urile și ultramobilele premium (cum ar fi Microsoft Surface), dar nu Chromebookurile sau iPad-urile. Toate datele sunt estimate pe baza unui studiu preliminar. Estimările finale vor putea fi modificate. Statisticile se bazează pe livrările derulate pe canale. Este posibil ca numerele să nu se adauge la totalurile afișate din cauza rotunjirii.
Sursa: Gartner (aprilie 2021)
În primul trimestru al anului 2021, piața PC-urilor EMEA a fost în concordanță cu tendințele de creștere la nivel mondial, înregistrând o creștere de 30,9% de la an la an, până la 22,4 milioane de unități. Blocajele în curs și, în unele cazuri, crescute în mai multe țări au continuat să alimenteze cererea de notebook-uri și Chromebookuri pentru a sprijini educația la distanță și divertismentul pentru consumatori. Mai mult, consumatorii actualizează sistemele mai vechi pentru a depăși limitele, cum ar fi durata de viață scurtă a bateriei, viteza mai mică și ecranele mai mici.
Piața PC-urilor din Asia-Pacific a înregistrat o creștere puternică de două cifre (37,6%) în primul trimestru al anului 2021. În timp ce această cifră este parțial umflată din cauza primului trimestru slab al anului 2020, cererea sănătoasă a consumatorilor și o revenire a computerelor desktop de la cererile afacerilor au contribuit la o piață puternică. În special în China, piața computerelor a cunoscut o creștere deosebit de ridicată de 70% de la an la an.
Sursa: Gartner