În ultimul deceniu, cloud computing-ul a devenit baza pentru furnizarea de servicii mobile și de conținut, precum și o alternativă la mediile de calcul tradiționale pentru mediul enterprise. Pe măsură ce afacerile fac trecerea către o economie digitală, cloud-ul va continua să joace un rol din ce în ce mai mare și chiar dominant, deoarece industria IT se concentrează pe furnizarea unei eficiențe și flexibilități îmbunătățite, precum și o inovație mai rapidă. Având în vedere rolul său central în viitoarul mediu enterprise, International Data Corporation (IDC) prognozează cheltuieli pentru întregul ecosistem cloud – cheltuieli totale la nivel mondial pentru servicii cloud, componentele hardware și software care stau la baza lanțului de furnizare a serviciilor cloud și oportunitățile de servicii profesionale/gestionate în jurul serviciilor cloud – va depăși 1,3 trilioane de dolari până în 2025, menținând în același timp o rată de creștere anuală compusă (CAGR) de 16,9%.
„În lumea digitală de astăzi, rezultatele și inovația afacerilor sunt din ce în ce mai legate de capacitatea de a dezvolta și utiliza tehnologii și servicii inovatoare oriunde, cât mai repede posibil. Cloud este baza pentru satisfacerea acestei nevoi,” a spus Rick Villars, Group Vice President, Worldwide Research la IDC. „Industrii întregi doresc să valorifice în mod inteligent datele în avantajul lor și pot face acest lucru deoarece au acces mai rapid la tehnologiile digitale construite pe o fundație cloud.”
Prognoza IDC privește atât serviciile cloud (publice) partajate, cât și serviciile cloud dedicate (private). Acestea sunt definite după cum urmează:
- Serviciile cloud partajate (publice) sunt cele partajate între companii și/sau consumatori independenți, deschise către un univers în mare parte nelimitat de potențiali utilizatori și concepute pentru o piață, nu pentru o singură companie.
- Serviciile cloud dedicate (private) sunt livrate ca abonamente sau contracte de servicii gestionate oferite de furnizori de servicii de cloud, colocare, externalizare sau furnizori de servicii gestionate către clienții lor din mediul enterprise.
Shared (Public) Cloud as-a-Service pentru infrastructură, platforme și diverse oferte de software continuă să fie cel mai mare motor cu cea mai rapidă creștere pentru întreaga piață cloud. Cheltuieli combinate pentru servicii cloud partajate – Infrastructure as-a-Service (IaaS), System Infrastructure Software as-a-Service (SISaaS), Platform as-a-Service (PaaS) și Software as-a-Service (SaaS) – va totaliza 385 miliarde USD în 2021 și va înregistra o rată de creștere anuală compusă (CAGR) de peste 21,0% până în 2025, ajungând la 809 miliarde USD.
Dedicated (Private) Cloud Services, care includ servicii cloud private găzduite și emergentul segment Dedicated Cloud Infrastructure–as-a-Service (DCIaaS), va crește cu un CAGR mai rapid, de 31,0%, dar dintr-o bază de venit mult mai mică, de 5 miliarde de dolari în 2021.
Segmentele „as-a-Service” ale cheltuielilor cloud, care combină Shared Cloud as-a-Service și Dedicated Cloud as-a-Service, vor reprezenta majoritatea cheltuielilor cloud pe toată durata prognozei, crescând de la 55,7% în 2021 la 64,1% în 2025. Aceste segmente vor înregistra și cea mai rapidă creștere a cheltuielilor, cu un CAGR pe cinci ani de 21,3%.
Cloud Buildout – hardware, software și servicii standard de asistență pentru aceste active cloud – reprezintă cea mai critică zonă a cheltuielilor cloud în afara segmentelor „as-a-Service”. IDC a stabilit deja că cheltuielile cu produsele de infrastructură de calcul și de stocare pentru infrastructura cloud vor continua să depășească investițiile în infrastructura IT non-cloud pe parcursul previziunilor sale. CAGR pe viitorii cinci ani pentru hardware, software și asistență în cloud se așteaptă să fie de 11,8%.
Cele două segmente rămase de cheltuieli cloud care nu fac parte din totalul „as-a-Service” sunt servicii profesionale legate de cloud și servicii cloud gestionate. Serviciile profesionale legate de cloud cuprind o serie de servicii bazate pe proiecte, cum ar fi planificarea strategică, asistența în implementarea sau adoptarea tuturor tipurilor de servicii cloud și alte proiecte care necesită o capacitate de livrare cloud ca element de bază. Serviciile cloud gestionate reprezintă furnizarea de capabilități de gestionare pentru a asigura operațiuni 24×7 ale tehnologiilor și arhitecturilor cloud, atât aplicații, cât și infrastructură, precum și procese de afaceri asociate și servicii profesionale „încorporate”. Serviciile profesionale legate de cloud și serviciile cloud gestionate vor avea niveluri similare de cheltuieli pe toată durata prognozei, serviciile cloud gestionate experimentând o creștere mai rapidă a cheltuielilor pe parcursul prognozei.
Mergând mai departe, elementele fundamentale care conduc piața cloud vor continua să se schimbe odată cu tranziția către o economie digitală. Pentru furnizorii de servicii cloud (atât partajate, cât și dedicate), accentul va fi pus pe definirea tipurilor și a scalei resurselor livrate, gestionând transferul, stocarea și analiza datelor și stabilirea unor ecosisteme solide. Pentru furnizorii de infrastructură cloud, dezvoltarea și implementarea capabilităților specializate în diverse medii vor deveni mai importante decât extinderea anvergurii soluțiilor generalizate. Iar pentru organizațiile IT, guvernarea diverselor resurse cloud și seturi de date va ridica provocări operaționale critice.