Potrivit International Data Corporation (IDC) Worldwide Artificial Intelligence Guide Guide, cheltuielile globale pentru inteligență artificială (AI) vor crește de la 50,1 miliarde USD în 2020 la peste 110 miliarde USD în 2024, ritmul de adopție fiind accelerat în următorii câțiva ani ca parte a eforturilor organizațiilor de transformare digitală și pentru a rămâne competitive în economia digitală. Rata anuală de creștere compusă (CAGR) pentru perioada 2019-2024 va fi de 20,1%.

„Companiile vor adopta AI – nu doar pentru că pot, ci și pentru că trebuie”, a declarat Ritu Jyoti, vicepreședinte al programului Artificial Intelligence la IDC. „AI este tehnologia care va ajuta companiile să fie agile, să inoveze și să se extindă. Companiile care se vor baza pe AI vor avea capacitatea de a sintetiza informații (folosind AI pentru a converti date în informații și apoi în cunoaștere), capacitatea de a învăța (folosind AI pentru a înțelege relațiile dintre cunoștințe și pentru a aplica procesul de învățare în problemele de afaceri) și capacitatea de a oferi informații la scară (folosind AI pentru a sprijini deciziile și automatizarea).”

Doi dintre cei mai importanți factori pentru adoptarea AI sunt oferirea unei experiențe de client mai bună și sprijinul oferit angajaților de a-și îmbunătăți performanța la locul de muncă. Acest lucru se reflectă în cazurile de utilizare pentru AI, care includ agenți automatizați de servicii pentru clienți, automatizarea proceselor de vânzare, detectarea și prevenirea automată a amenințărilor, precum și automatizarea IT. Combinate, aceste patru cazuri de utilizare vor reprezenta aproape o treime din totalul cheltuielilor AI în acest an. Unele dintre cazurile de utilizare cu cea mai rapidă creștere sunt din zona automatizării proceselor de resurse umane, automatizarea IT și cercetarea în domeniul farmaceutic.

Cele două industrii care vor cheltui cel mai mult pe soluții AI pe toată perioada acoperită de prognoză sunt Retail și Banking. Industria de vânzare cu amănuntul își va concentra în mare măsură investițiile AI în îmbunătățirea experienței clienților prin intermediul chatbots și motoarele de recomandare, în timp ce în domeniul bancar se vor lua în calcul cheltuieli pentru analiza și investigarea fraudelor, programe de consiliere și sisteme de recomandare. Domeniul producției discrete, cel al producției de proces, precum și cel al serviciilor medicale vor completa lista primelor 5 industrii care vor aloca cele mai multe fonduri pentru AI în 2020. Industriile care vor înregistra cea mai rapidă creștere a cheltuielilor AI în prognoza 2020-2024 sunt mass media, administrațiile centrale și serviciile profesionale.

„COVID-19 a provocat o încetinire a investițiilor AI în industria transporturilor, precum și în industria serviciilor personale și pentru consumatori, care include business-ul serviciilor de agrement și ospitalitate. Aceste industrii vor fi prudente cu investițiile AI în 2020, deoarece se vor concentra pe reducerea costurilor și generarea de venituri, mai degrabă decât pe inovație sau experiențe digitale”, a declarat Andrea Minonne, senior research analyst, Customer Insights & Analysis. „Pe de altă parte, AI a avut rolul său în a ajuta societățile să facă față unor perturbări la scară largă cauzate de carantină și blocaje. Unele guverne europene s-au asociat cu start-up-urile pentru a implementa soluții AI menite a monitoriza respectarea regulilor de distanțare socială și a evalu dacă publicul respectă regulile. De asemenea, spitalele din Europa utilizează AI pentru a accelera diagnosticul și testarea COVID-19, pentru a oferi consultări la distanță automate și pentru a optimiza capacitatea spitalelor.”

„Această versiune a Artificial Intelligence Spending Guide a fost ajustată pentru a ține cont de impactul COVID-19″, a declarat Stacey Soohoo, manager de cercetare, Customer Insights & Analysis. „Pe termen scurt, pandemia a provocat întreruperi ale lanțului de aprovizionare și închideri ale magazinelor, cu impact continuu, așteptat să se mențină până în 2021 și în continuare. Pentru cele mai afectate industrii, acest lucru a provocat unele întârzieri în implementările de soluții AI. În alte zone, companiile au văzut o oportunitate în situația actuală: o șansă de a deveni mai rezistent și mai agil pe termen lung. Inteligența artificială continuă să fie o tehnologie cheie în drumul către recuperare pentru multe companii și adoptarea inteligenței artificiale îi va ajuta pe mulți să reconstruiască sau să îmbunătățească fluxurile de venituri și operațiunile viitoare.“

Software-ul și serviciile vor conta fiecare mai mult de o treime din toate cheltuielile AI în acest an, hardware-ul contribuind cu restul. Cea mai mare pondere a cheltuielilor cu software-ul se va îndrepta către aplicațiile AI (14,1 miliarde USD), în timp ce cea mai mare categorie de cheltuieli pentru servicii o vor reprezenta serviciile IT (14,5 miliarde USD). Serverele (11,2 miliarde USD) vor domina cheltuielile pentru hardware. Software-ul va înregistra cea mai rapidă creștere a cheltuielilor în perioada de prognoză cu un CAGR pe cinci ani de 22,5%.

Pe criterii geografice, Statele Unite vor aduce mai mult de jumătate din totalul cheltuielilor AI pe toată durata prognozei, conduse de industriile de Retail și Banking. Europa de Vest va fi a doua cea mai mare regiune geografică ca pondere, condusă de Banking, Retail și Discrete Manufacturing. China va fi a treia cea mai mare regiune pentru cheltuielile AI cu sectorul public, cel bancar și serviciile profesionale. Cea mai puternică creștere a cheltuielilor pe perioada de prognoză de cinci ani va fi în Japonia (32,1% CAGR) și America Latină (25,1% CAGR).

Sursa: IDC