Viteza de răspândire a noului coronavirus și riscurile medicale asociate acesteia au determinat managerii de companii din toată lumea să se adapteze din mers, pentru a face față unui context complet diferit. O bună parte a acestor măsuri au fost luate reactiv, însă vor continua să fie relevante pe termen mediu sau lung, contribuind la depășirea cu succes a perioadei actuale, dar și la o pregătire temeinică pentru crizele viitoare. Specialiștii Boston Consulting Group – companie de consultanță în management cu peste 50 de ani de expertiză la nivel global, au analizat situația actuală și au identificat cateva aspecte prioritare, ce pot proteja afacerile și echipele, pe perioada pandemiei.
- Accelerarea practicii de smart work(muncă inteligentă). În această perioadă, multe companii au constatat că se poate lucra productiv și de la distanță. În plus, angajații, care cereau de multă vreme un mod de lucru mai flexibil, au avut ocazia să beneficieze mai rapid de o astfel de soluție. Mulți au observat că interacțiunea inter-umană este importantă, dar nu este necesară întotdeauna – o concluzie relevantă și pe termen mediu și lung, ce susține permanentizarea unui mod de lucru mai flexibil, în anumite situații. În acest sens, însă, trebuie asigurate conditiile necesare pentru activitățile care pot fi derulate de acasa, pentru a garanta continuitatea operațiunilor, precum și protecția angajaților. Companiile trebuie să pună la dispoziție cadrul de lucru necesar – de la training-uri și obiective de atins, la echipamente și suport tehnic și să rămână alături de angajați pe întreg parcursul acestei perioade. De asemenea, politicile legate de deplasări și primirea vizitelor vor fi adaptate, limitându-se la strictul necesar. Un mod de lucru agil este posibil, chiar și în mediul virtual.
- Implementarea unor noi reguli pentru sănătate și igienă.Finalul perioadelor de izolare nu va aduce cu sine și eliminarea regulilor de sănătate și igienă, ci dimpotrivă – va fi nevoie să definim și să implementăm niște reguli cât mai clare. O serie de lucruri simple, pentru cei ce sunt inca prezenti, la locul de munca, precum: rearanjarea mobilierului, pentru a asigura distanțarea socială dintre angajați; organizarea ședințelor în grupuri mai restrânse; furnizarea de alternative de transport sau asigurarea unor echipamente de bază, cum ar fi gelurile antibacteriene pentru mâini sau măștile, pot face o diferență semnificativă și vor încuraja membrii echipei să se simtă în siguranță.
- Echipele și talentele trebuie protejate.Următoarele luni vor fi o provocare pentru mediul de business – volatilitatea va determina scăderi și,–sperăm, pentru cât mai multe companii – reveniri accelerate ale volumelor. Multe companii se gandesc la modele de business noi, pentru care volumele sunt greu de anticipat la început. De aceea, în prima etapă, managerii trebuie să decidă care sunt angajații și competențele cheie în peridoada de criză și să ofere tot sprijinul posibil pentru susținerea acestora, având în același timp în vedere și soluții alternative, precum recooptarea foștilor angajați sau a celor care s-au pensionat. În paralel, companiile ar trebui să pună la dispoziția membrilor echipei soluții digitale pentru învățare continuă sau, de ce nu, pentru recalificare ori pentru dezvoltarea competențelor digitale atât de necesare.
- Flexibilitate – în programul de lucru, dar nu numai.Tot din cauza variațiilor bruște, companiile sunt nevoite să gestioneze echipele cât mai proactiv, pentru a nu bloca un număr prea mare de angajați atunci când business-ul scade, dar trebuie să fie totodată pregătite să extindă rapid formula de lucru, atunci când volumele revin. Soluția este o abordare pe bază de scenarii: pornind de la o analiză atentă a situației și a modului în care aceasta ar putea afecta compania, o serie de politici flexibile se pot dovedi soluția salvatoare: de la reorganizarea echipei și a fluxurilor de lucru, la atragerea unor angajați pe perioadă determinată sau reinventarea procedurilor de recrutare.
- Sinceritate și empatie:pentru a traversa cu succes această perioadă, angajații au nevoie să știe că se pot baza întru totul pe angajatorul lor. Pe de altă parte, punctele de vedere ale angajaților și așteptările acestora pot fi repere extrem de utile pentru companii. Acum, mai mult ca oricând, comunicarea internă trebuie să fie sinceră și să se plieze cât mai bine pe profilul angajaților, anticipând modul în care aceștia vor reacționa la primirea unui anumit tip de informații și eliminând sentimentul de incertitudine. De asemenea, managerii trebuie să aibă disponibilitatea de a analiza cazul particular al fiecărui angajat și să încerce să găsească rezolvări specifice la problemele cu care respectivul membru al echipei se confruntă.
- Un colectiv unit, în orice situație:Angajații și familiile acestora sunt direct vizați de schimbările și politicile adoptate de către o companie. De aceea, managerii trebuie să îi asigure, în mod constant, de sprijinul oferit și să inspire, prin exemplul propriu, un comportament solidar și empatic. Chiar dacă membrii echipei se află în locații diferite, o comunicare sinceră și un dialog constructiv, în cadrul unei comunități virtuale, pot fi la fel de importante pentru a depăși momentele dificile.
- Digitalizarea pe care o așteptam în viitor se întâmplă chiar acum:Investițiile în tehnologie, pe care companiile le aveau în vedere pentru anii următori, se cer devansate și își dovedesc anticipat utilitatea. De la echipamente hardware care fac posibilă munca de acasă, așa cum sunt telefoanele inteligente, laptop-urile sau căștile și până la soft-uri pentru videoconferințe sau transfer de fișiere, digitalizarea modului de lucru este o prioritate. În plus, companiile trebuie să asigure, odată cu aceste soluții digitale, și echipe de suport care să poată interveni în mod prompt, ori de câte ori este nevoie.