Criza a afectat dramatic foarte multe dintre companiile care activează pe piața IT&C locală. Veracomp, prezentă de 7 ani pe piața autohtonă, este una dintre companiile care activează pe zona de distribuție și servicii IT, care a reușit să meargă contra curentului. În ultimii trei ani, compania a înregistrat o rată medie de creștere de 50%. Am stat de vorbă cu Cătălin Matei, CEO Veracomp, despre obiectivele și evoluția pieței IT pe piața autohtonă.
ITChannel: Cu toate că ne aflăm în criză, Veracomp a reușit să crească semnificativ afacerea. Care sunt secretele acestei evoluții? Cum a fost piața IT autohtonă în 2014 și care considerați că au fost atuurile companiei dvs. pentru această evoluție favorabilă?
Cătălin Matei: Nu stiu daca putem vorbi de un ‘secret’. Mai degraba as spune ca rezultatele actuale sunt generate de perseveranta noastra, chiar si de-a lungul anilor mai putin fructuosi, de staruinta de face lucrurile corect si bine – consecventa care a dat roade, pe care le-am cules in special in ultimii 3 ani. Desigur, piata de IT – nici cea romaneasca, nici cea internationala – nu a fost in 2014 cea mai generoasa; in sensul ca, in ultimii ani, mai mult decat oricand, inovatia tehnologica este pusa sa treaca testul profitabilitii. Dincolo de limitarile bugetare, de constrangerile si dificultatile de ordin financiar, aceasta piata in care jucam cu totii astazi. It is what it is. Ca atare, nu ne ramane decat sa ne straduim sa fim cat mai competitivi pentru a castiga fie si o particica din putinul existent.
ITCHANNEL: Aveți soluții pe zona de rețelistică, securitate, telecomunicații și securitate. Cum au evoluat cele patru categorii de soluții în 2014 și cum considerați că vor evolua în 2015?
CM: Este destul de dificil sa faci o separare completa intre categoriile de solutii, pentru simplul motiv ca aceseta sunt constituite in sine ca ‘solutii integrate’. De multe ori, solutia de networking are o componenta semnificativa de securitate; alteori solutia de telecomunicatii include un segment de networking. Ca atare, si separarea acestora din perspectiva evolutiei poate fi un demers anevoios. Ceea ce ramane evident in 2014 (ca si in anii precedenti, si probabil in urmatorii ani care vor urma) este faptul ca solutiile de networking si securitate raman ‘vedete’.
ITCHANNEL: Aveți un portofoliu vast de soluții atât pe zona de “on premises” (e.g. Polycom, Fortinet), cât și pe zona de cloud (e.g. lifesize). Cum vedeți zona de cloud în următorii ani și cum considerați că se va schimba în următorii ani?
CM: Aparitia camerelor foto digitale a rasturnat intreaga noastra perceptie a ‘imaginii’; iar procesul de selectie s-a mutat din zona executiei in zona ‘productiei’. Facem, intr-un an, poate mii de fotografii: cateva sute ar fi fost cele pe care ni le-am fi dorit pe film, si doar cateva zeci – musai pe hartie! Si totusi, cati dintre noi mai scot inca fotografii in print? In general evit sa ma lansez in pronosticuri. Poate pentru ca am, undeva in sinea mea, credinta ca ‘nu stii ce iti poate aduce ziua de maine’ – in sensul bun, desigur. Cloud este in acest moment, mai mult decat o tendinta; este un ‘curent’ care s-a extins din zona B2B in anumite detalii si catre retail, care castiga tot mai mult teren. Atata vreme cat nu va aparea nici un alt concept tehnologic care sa revolutioneze abordarea ‘spatiului’, cu siguranta ca vom vedea un transfer semnficativ catre cloud. In aceeasi masura, imi pastrez rezerva ca nicicand cloud nu va avea titlul de exclusivitate, din ratiuni extrem de simple, legate de necesitatea de a mentine control direct sau un aumit tip securitate – in cazul unor industrii precum bancar-finante sau a anumitor segmente din sectorul administrativ si guvernamental.
ITCHANNEL: Ați semnat recent un parteneriat cu Polycom. Cât de importantă este zona de comunicații unificate și cum vedeți evoluția acestor tehnologii pe piața locală?
CM: Polycom este la ora actuala – iar aceasta este o pozitie oarecum istorica, nu de data recenta – in liga jucatorilor principali pe solutii de comunicare integrata. Comunicatiile unificate reprezinta deja o solutie acceptata, daca nu chiar standard in multe domenii (bancar, hospitality, administratie, guvernamental etc). Ca atare, atat pentru portofoliul Veracomp, cat si pentru evolutia acestei tehnologii pe piata romaneasca estimam o crestere semnificativa, tocmai pentru ca acest tip de solutie este una dintre cele mai clar argumentabile din perspectiva profitabilitatii, care spuneam ca – in acest moment – este o sabie zamolxiana a achitiilor de tehnologie, indiferent cat confort, siguranta sau avantataj competitv ar conferi beneficiarului.
ITCHANNEL: Cum vedeți utilizarea tehnologiilor Polycom în zona de telemedicină, zonă în care compania joacă un rol important?
CM: In Occident (includ aici si Statele Unite) sectorul medical este unul dintre ‘clientii’ critici ai tehnologiilor de comunicatii unificate. Dupa cum se stie, intre Romania si Vest exista un decalaj economic general si unul tehnologic (cu mici exceptii in aria tehnologiilor de networking, securitate sau wireless, unde stam cel putin bine!). Ratiunile pentru care domeniul medical si telemedicina adera la solutii de comunicare unificata sunt extrem simple: pleaca de la necesitatea de unificare informational si culmineaza cu layerul evident al profitabilitatii. Aplicand o abordare pozitiva a situatiei, din perspectia distribuitorului de solutii, zona de telemedicina reprezinta o oportunitate uriasa de dezvoltare!
ITCHANNEL: Care sunt obiectivele Veracomp pentru 2015?
CM: Aceasta este intrebarea mea preferata! Chiar daca in primii ani de experienta profesionala, pe fiecare dintre noi, ne-a agasat – la un moment dat – redundanta intrebarilor de HR despre ‘unde ne vedem peste 5 ani’, astazi intrebarea este mult mai incarcata valoric si o privim cu mult mai multa simpatie, pentru ca – in fond – tine de capacitatea noastra de a ne planifica… Planurile Veracomp nu difera mult fata de cele din 2014… vrem sa ne dezvoltam echipa, sa adaugam un nivel suplimentar de know-how atat propriei echipei, cat si retelei de parteneri, sa ne mentinem trendul ascendent. In utlimii ani, rata noastra de crestere a fost peste asteptari (in 2013, de eg, am avut o crestere de peste 150% fata de 2012, iar in 2014 o crestere de aproape 50% fata de 2013) – imi place sa ma gandesc ca, astfel, am recuperat din satisfactiile care s-au lasat asteptate in anii 2008-2011… Suntem constienti ca am ajuns in punctul in care dublarea cifrei de afaceri nu mai este la indemana; vrem insa sa pastram un ritm de competitivitate, dar si simtul realitatii: de aceea, propunerea noastra pentru 2015 va fi sa ne mentinem evolutia pozitiva pe care am marcat-o in ultimii trei ani.