- 71% dintre profesori solicită mai multe manuale și fișe de lucru în sala de clasă
- 63% spun că materialele tipărite îmbunătățesc abilitățile de citire, iar 47% spun că acestea cresc capacitatea de reținere a informațiilor
Un nou studiu realizat în Europa și propus de Epson, arată că 71% dintre profesori și 63% dintre părinți doresc să se pună un accent mai mare pe materialele tipărite, cum ar fi manualele și fișele de lucru în sălile de clasă.
Vestea vine după ani întregi de investiții considerabile în tehnologia din școli, în special în achiziția de laptopuri pentru elevii din Europa de Vest. Acum, profesorii își exprimă îngrijorarea. 40% dintre participanți cred că laptopurile și tabletele pot avea un efect dăunător asupra procesului de învățare. Totodată, marea majoritate a profesorilor și părinților (86%) au văzut un impact pozitiv al utilizării manualelor și fișelor de lucru tradiționale tipărite în sălile de clasă.
Statisticile oferă dovezi academice din ce în ce mai numeroase că elevii învață mai ușor raportându-se la materialele printate, decât la ecrane. Unele guverne europene au luat deja măsuri. În februarie 2024, Lotta Edholm, Ministrul Educației din Suedia, a declarat: „Cele mai bune condiții pentru dezvoltarea competențelor de bază în ceea ce privește scrisul și cititul sunt cele din mediile analogice, folosind instrumente în format analog.” Totodată, Ministrul a anunțat o investiție de aproximativ 44 de milioane de euro pe an pentru manuale, începând cu 2024.
Mai exact, atunci când li s-a cerut să reflecteze asupra impactului pe care tabletele și laptopurile îl pot avea în sala de clasă, 86% dintre profesori au remarcat una sau mai multe provocări. Aproape două cincimi (39%) spun că au văzut o scădere a abilităților de citire, 27% spun că acestea au redus memorarea cunoștințelor, 25% au observat o reducere a implicării și 16% spun că au observat o legătură strânsă cu reducerea succeselor la învățătură.
Aproape două treimi (63%) dintre profesori spun că manualele și fișele de lucru tradiționale îmbunătățesc abilitățile de citire, în timp ce 47% dintre profesori și 42% dintre părinți spun că permit o mai mare reținere a cunoștințelor. În plus, 44% dintre profesori și 46% dintre părinți spun că aceste materiale susțin mai bine diferitele stiluri de învățare.
Ca urmare, 40% dintre profesori sunt de acord că factorii de decizie ar trebui să se întrebe dacă introducerea laptopurilor sau a tabletelor este întotdeauna o opțiune bună, iar jumătate dintre profesori (50%) spun că factorii de decizie nu sunt suficient de apropiați de procesul de predare pentru a oferi cele mai bune recomandări. Este clar că achizițiile publice în educație trebuie să țină cont de aceste opinii.
În plus, mulți părinți afirmă că adeseori au discuții contradictorii cu copiii lor din cauza faptului că aceștia petrec prea mult timp în fața ecranelor și 58% sunt de acord că punerea la dispoziție a laptopurilor în școli îngreunează gestionarea timpului petrecut în fața ecranului acasă, mai ales atunci când temele sunt online.
În căutarea unei soluții, peste jumătate dintre părinți (52%) și profesori (57%) doresc să vadă o utilizare mai echilibrată a tehnologiei în școli, fiind doar atunci când poate îmbunătăți predarea și învățarea, nu întotdeauna. Acest lucru aduce în discuție o abordare hibridă a învățării, atât cu resurse digitale, cât și tipărite.
Karl Angove, VP Epson Europe și Managing Director la Epson Iberia, a declarat: „Cercetările noastre arată că părinții și profesorii doresc echilibru și o utilizare mai mare a materialelor tipărite pe hârtiei în sălile de clasă – poate că acest lucru pare a fi spus în interesul propriu al unui producător de imprimante, dar rezultatele vorbesc de la sine. Majoritatea părinților și profesorilor cred că materialele de învățare, cum ar fi manualele și fișele de lucru, îmbunătățesc abilitățile de citire. Tehnologia are un loc valoros și este important să putem crește o forță de muncă viitoare cu vaste cunoștințe digitale, dar trebuie gestionată cu atenție pentru a ne asigura că tehnologia sprijină și nu distrage atenția sau reduce realizările.
‘Este important ca factorii de decizie din domeniul educației să ia în considerare aceste puncte de vedere care susțin cercetările academice ce demonstrează că elevii învață mai bine de pe materiale de lucru tipărite decât de pe ecrane. În egală măsură, furnizorii de tehnologie ar trebui să analizeze dovezile și să echipeze școlile cu instrumentele de care au nevoie pentru a sprijini cel mai bine învățarea.’