Producătorii chinezi de vehicule electrice (EV), care au concurat cu rivalii străini în topul vânzărilor de acasă, sosesc în Europa – și se confruntă cu un nou set de provocări.

Stereotipurile legate de producția chineză, costurile de import și o piață de vehicule electrice mai puțin dezvoltată sunt doar câteva dintre problemele pe care mărcile chineze precum BYD, Nio și MG vor trebui să le depășească pentru a prospera în Europa.

Au avut un început promițător.

Dintre noile vehicule electrice vândute în Europa până acum în acest an, 8% au fost fabricate de mărci chineze, în creștere de la 6% anul trecut și 4% în 2021, potrivit firmei de consultanță auto Inovev.

Și vor veni și altele. Cel puțin 11 vehicule electrice noi, fabricate în China, vor fi lansate în Europa până în 2025, potrivit unui studiu realizat de Allianz.

Producătorii auto occidentali sunt zguduiți, Carlos Tavares, CEO-ul producătorului auto Peugeot-Fiat Stellantis, a avertizat luna trecută cu privire la o “invazie” a vehiculelor electrice chinezești ieftine în Europa.

Dar, de asemenea, se luptă cu propria serie de lansări EV și intenționează să reducă costurile și prețurile de fabricație, astfel încât nou-veniții chinezi vor trebui să tină pasul în acest joc.

La un briefing de săptămâna trecută la Beijing, Chen Shihua, adjunctul general al asociației producătorilor de automobile din China, a avertizat că membrii săi s-ar putea răspândi prea slab în planurile lor de extindere.

“Nu este atât de ușor pentru producătorii noștri de automobile să se extindă pe plan global”, a spus Shihua. “Ar trebui să fim atenți la riscuri… În prezent, companiile ar putea fi suprasolicitate, pășind în fiecare regiune fără o concentrare clară.

Costuri adăugate

Într-un semn al ambițiilor lor, Congresul Mondial al Vehiculelor Electrice Noi al producătorilor chinezi de vehicule electrice are loc la München în luna septembrie, ca parte a expoziției auto IAA din Germania, prima dată când conferința va avea loc în străinătate.

Asul din mâneca lor este prețul. Prețul mediu al unui EV în China a fost mai mic de 32.000 de euro (35.000 de dolari) în prima jumătate a anului 2022, comparativ cu aproximativ 56.000 de euro în Europa, potrivit cercetătorilor de la Jato Dynamics.

Dar este posibil ca mărcile chineze să se lupte pentru a vinde mașini în Europa la fel de ieftin ca în China.

Logistica, taxele de vânzare, taxele de import și îndeplinirea cerințelor europene de certificare adaugă costuri, a declarat Spiros Fotinos, CEO-ul pe Europa al mărcii chineze Zeekr, deținută de Geely.

MG – cel mai bine vândut brand fabricat în China în Europa – a declarat că cea mai mare provocare a sa a fost aducerea mașinilor din China la punctele europene de distribuție prin porturi saturate cu timpi lungi de livrare.

Preferințele europene, cum ar fi bateriile mari pentru a alimenta călătorii mai lungi, ar putea, de asemenea, să adauge costuri, a declarat Alexander Klose, șeful de peste mări al startup-ului chinez de vehicule electrice Aiways.

Încrederea clienților

În timp ce unele mărci chinezești, cum ar fi MG, sunt bine cunoscute în Europa, altele precum XPeng și Nio trebuie să construiască încredere față de clienți.

Sondajele indică faptul că majoritatea potențialilor cumpărători de vehicule electrice din Europa nu recunosc mărcile chinezești. Cei care o fac ezită să cumpere o mașină chineză – care amintește de lupta de zeci de ani a producătorilor auto japonezi și sud-coreeni de a câștiga încrederea și de a se adapta gusturilor europene.

Doar 14% dintre cei 1.629 de consumatori germani chestionați de YouGov în 2022 știau de BYD, al doilea cel mai mare producător de vehicule electrice din lume după Tesla. Un total de 17% au auzit de marca premium Nio, în timp ce 10% știau de marca Lynk (parte din grupul Geely) și doar 8% de XPeng.

Dintre cei 95% dintre consumatorii cunoscători ai marci Tesla, 10% ar lua în considerare cumpărarea uneia ca următoarea lor mașină, a arătat sondajul. Dar printre cei conștienți de mărcile chinezești, 1% sau mai puțini ar lua în considerare cumpărarea unuia.

Aiways a declarat că a decis să nu facă publicitate rădăcinilor sale chineze din cauza îngrijorărilor că consumatorii ar ezita să cumpere produse fabricate în China.

Mai mulți producători auto chinezi și-au asigurat ratinguri de siguranță de cinci stele în conformitate cu standardele de siguranță ale Europei, depășind cu mult cerințele legale pentru a încerca să depășească îndoielile clienților.

Fotinos, parte din grupul Zeekr, a declarat că va încerca să câștige încrederea consumatorilor prin test drive-uri și showroom-uri unde cumpărătorii europeni ar putea evalua calitatea vehiculelor sale electrice la prima mână.

“Când intră în contact cu produsul … în comparație cu un produs european comparabil cu care ar fi obișnuiți, calitatea și specificațiile sunt mult mai mari. Asta îi ia prin surprindere”, a spus Fotinos.

Producătorul auto chinez de stat GAC, al treilea cel mai mare vânzător de vehicule electrice din China, a deschis un birou de design în Milano pentru a înțelege preferințele consumatorilor înainte de a trece la vânzări.

“Singura modalitate de a ocoli stereotipul este de a îmbrățișa concurența”, a spus Klose de la Aiways.

Sursa: Reuters