Dupa 2.200 de ani de la experimentul renumitului matematician si astronom din antichitate, echipa de elevi condusa de profesorul de matematica Ovidiu Geambazu de la Scoala Gimnaziala Jimbolia a refacut experimentul de masurare a circumferintei Pamantului.
Pe 21 martie, exact la ora amiezii, elevii au masurat lungimea umbrelor lasate de bete din lemn, apoi au comparat rezultatele cu cele ale altor elevi, de la o scoala aflata pe aceeasi latitudine. Aplicand proprietatile triunghiului dreptunghic si masuratori unghiulare de la mare distanta, elevii au obtinut valoarea circumferintei planetei. Experimentul din curtea scolii a fost documentat cu fotografii care le-au adus adolescentilor romani si profesorului lor Locul I la concursul international de fotografie 2014 Eratosthenes Experiment, organizat de Departamentul de Cercetare si Dezvoltare al scolii grecesti Ellinogermaniki Agogi. Experimentul este o activitate din cadrul proiectului european Inspiring Science Education (ISE), concursul fiind organizat de Open Discovery Space (ODS). Cel de al doilea castigator este scoala din Samsun, Turcia.
„Proiectul Eratosthenes Experiment 2014 efectuat de catre elevii nostri nu face altceva decat sa reia pasii efectuati de celebrul matematician si astronom grec in incercarea lui de a masura circumferinta Pamantului, folosindu-se de umbra lasata de obeliscul din Alexandria la data solstitiului de vara. „Mica” diferenta fata de experimentul initial consta in faptul ca grecul estima distantele cu ajutorul numarului de pasi facuti de oameni platiti pentru aceasta, iar noi am utilizat calculatoare si aplicatii de eLearning disponibile pe internet”, spune prof. Ovidiu Geambazu, profesor de matematica la Sc. Gimnaziala Jimbolia.
Cum atragem elevii sa participe in proiecte stiintifice
Experimentul Eratostenes, organizat in 21 martie 2014, la o zi dupa echinoctiul de primavara, a provocat mare efervescenta in randul dascalilor si elevilor deopotriva, 370 de scoli din 37 de tari inregistrandu-se in concurs. Fiecare colectiv scolar a trebuit sa isi aleaga o pereche dintr-o arie indicata de organizatori si sa intreprinda experimentul, comunicand organizatorilor rezultatele masuratorilor si fotografiile doveditoare.
„Predand matematica, unul dintre obiectivele profesorului este acela de a atrage elevii pasionaţi şi nu numai, catre matematica şi ştiinţe. Prezentandu-le acest proiect „simpatic”, ideea lui Eratostene pentru masurarea circumferintei planetei noastre şi modul lejer şi amical in care s-au desfasurat activitatile, cred ca am reusit sa le demonstrez faptul ca matematica e o disciplina care merita şi trebuie sa fie studiata cu un interes din ce in ce mai crescut, mai ales in activitati care utilizeaza metoda invatarii pe baza de proiect”, a declarat prof. Ovidiu Geambazu.
Cele doua echipe din Jimbolia, Romania, si Samsun, Turcia, au calculat circumferinta Pamantului folosind unelte de eLearning, dar si instrumente simple precum batul din lemn. Echipele au folosit instrumente, materiale si comunitati educationale de pe portalurile ODS si ISE.
Profesorii au acces la peste 600 de mii de resurse educationale
„Pentru activitatile din cadrul proiectelor ODS si ISE, SIVECO Romania are rol de coordonator national. Am creat pe portalul proiectului, http://portal.
SIVECO este partener in proiectul european Open Discovery Space, care se desfaşoara in perioada aprilie 2012 – martie 2015, avand ca scop principal atragerea a cel putin 2.000 de scoli la nivel international. Echipa de coordonatori din cadrul companiei a inceput promovarea si inregistrarea scolilor din Romania, pana in acest moment reusind inregistrarea a 56 de scoli. Scopul proiectului este sa aduca inovatie si leadership in sala de clasa, prin imbinarea folosirii mijloacelor IT&C cu pedagogia moderna.