Piața mondială a tabletelor a avut un al patrulea trimestru remarcabil (Q4/2020), cu o creștere de 19,5% de la an la an și livrări totalizând 52,2 milioane de unități, potrivit datelor preliminare ale International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker. Impactată de pandemie, piața tabletelor a atins niveluri de livrare nemaivăzute încă din al patrulea trimestru al anului 2017, când totalul era de 49,9 milioane.

Tabletele detașabile și-au extins prezența pe piață, deoarece accentul pus pe productivitate, flexibilitate și ușurință în utilizare este acum mai mare decât oricând, iar vânzările pentru această categorie au fost adesea în competiție directă cu notebook-urile. Livrările de tablete detașabile au crescut cu 27,9% în trimestrul respectiv, întrucât atât Microsoft, cât și Apple au contribuit la promovarea acestei categorii cu produsele din portofoliul lor. În plus, întârzierile pe lanțul de aprovizionare cu PC-uri au determinat unii consumatori să achiziționeze aceste tablete detașabile în locul notebook-urilor. Între timp, tabletele clasice au crescut, de asemenea, cu 13,7% pe parcursul trimestrului, deoarece consumatorii au căutat modalități de a se distra.

„Cererea fără precedent în segmentele de consum și educație datorită muncii de la domiciliu și învățării online a dus, fără îndoială, la reapariția cererii de tablete”, a declarat Anuroopa Nataraj, Research Analyst la IDC Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker. „Cu toate acestea, nu este de așteptat ca această categorie să păstreze tendința pe termen lung, deoarece se confruntă încă cu o concurență imensă din partea notebook-urilor și a smartphone-urilor.”

Evoluția companiilor producătoare

Apple s-a aflat la conducerea pieței tabletelor încă o dată cu o cotă de piață de 36,5% și o creștere de la an la an de 19,5% în Q4/2020. Noile tablete iPad 10.2 “și iPad Air 10.9” lansate în ultimele două trimestre au contribuit la creșterea vânzărilor în trimestrul de vacanță. Cu restricțiile pandemice încă în vigoare și învățarea de la distanță continuă să fie modul principal de predare, au existat mai multe implementări mari de iPad-uri în segmentul educațional.

Samsung și-a păstrat locul al doilea cu o cotă de 19,4% și o creștere excepțională de la 44,9% la un an la altul. Compania a livrat 10,1 milioane de unități în trimestrul respectiv și 31,3 milioane de unități pentru 2020. Este în continuare cel mai mare furnizor de tablete clasice pe platformă Android cu produse de succes precum Galaxy Tab A și Galaxy Tab S6 Lite. Între timp, eforturile serioase ale vânzătorului de a face Android mai productiv și mai ușor de utilizat într-un factor detașabil au ajutat marca să mențină o primă față de ceilalți concurenți cu produse Android.

Lenovo a cucerit al treilea loc cu livrări globale de 5,6 milioane de unități și o creștere anuală de 120,6% în Q4/2020. Modelele clasice au reprezentat majoritatea vânzărilor de tablete Lenovo; totuși, portofoliul lor de tablete detașabile a cunoscut un impuls odată cu lansarea recentă a Chromebook Duet, producând o creștere de aproape 2,5 puncte procentuale pentru tabletele detașabile. Europa de Vest și Asia / Pacific (cu excepția Japoniei) rămân cele mai mari piețe pentru activitatea tabletelor Lenovo.

Amazon.com a ocupat a patra poziție în Q4/2020, cu o creștere de 7,6% de la an la an și livrări în valoare totală de 3,6 milioane. Statele Unite rămân cea mai mare piață pentru tabletele Amazon, urmate de Europa de Vest. Cu ajutorul tabletelor economice, Amazon și-a creat o zonă de confort, iar tabletele ediției Fire Kids au câștigat popularitate, mai ales în timpul pandemiei, pe măsură ce părinții căutau modalități de a-și păstra copiii în casă și preocupați.

Huawei a completat topul primelor 5 cu 3,3 milioane de unități în Q4/2020 înregistrând un declin de la un an la altul de 25,7%. Sancțiunile SUA au continuat să dea peste cap planurile companiei de a obține succesul. Cu toate acestea, prezența puternică a companiei în China rămâne un element principal pentru marcă.

Note:

  • Datele sunt preliminare și pot fi modificate. Unele estimări ale IDC au fost făcute înainte de rapoartele privind veniturile financiare. Datele pentru toate companiile sunt raportate pentru perioade calendaristice.
  • Piața totală a tabletelor include tablete clasice plus tablete detașabile. Referințele la „tablete” din această versiune includ atât tablete clasice, cât și dispozitivele detașabile.
  • „Convertibile” se referă la notebook-urile convertibile, care sunt PC-uri notebook cu tastaturi care pot fi rotite sau răsucite, dar, spre deosebire de tabletele detașabile, tastaturile notebook-urilor convertibile sunt conectate la ecran.
  • Livrările includ livrări către canalele de distribuție sau către utilizatorii finali. Vânzările OEM sunt contabilizate în cadrul companiei / mărcii sub care sunt vândute.
  • „Compania” reprezintă actuala companie-mamă (sau holding) pentru toate mărcile deținute și operate ca filială.

Sursa: IDC