Cum apreciați dezvoltarea business-ului pe durata pandemiei? Care au fost principalele modificări pe care le-a adus pandemia în ceea ce privește modelul de afaceri al companiei dvs?

Pandemia a accelerat fortat trendul de digitalizare in intreaga economie globala. Brusc, procesele cu care toata lumea era obisnuita nu mai erau posibile. Pentru noi a fost o perioada de reinventare, de anticipare a oportunitatilor si de crestere. Nu a fost usor, insa astazi avem o agilitate mai mare in business si imi place sa cred ca suntem deschisi la provocari. Mi-ar placea sa ajungem intr-o zi sa putem spune ca ne luam energia din provocarile pe care le intalnim zilnic. Cred ca ar fi un mindset extraordinar, din care ar decola niste idei cu un potential fantastic.

Ați declarat recent într-un interviu că “Crizele sunt generatoare extraordinare de oportunități și inovație”. Ce oportunități a adus pentru compania dvs. criza pandemică prin care se pare că am trecut, precum și cea economică din acest moment?

Crizele pot avea obiceiul sa te puna pe modul panica. Este multa emotie, mai ales cand apar amenintari si incertitudini la tot pasul, iar asta poate sa incurce. Insa crizele te fac sa te uiti cu alti ochi la radiografia intregului business si semnalizeaza o harta cu zone de potential nedezvoltat si vulnerabilitati. Ele alimenteaza nevoia de a explora zone noi, de a gandi lateral si de a veni cu solutii inovatoare.

In Aliant am avut de invatat cu totii din aceste experiente. Ne-am dezvoltat o suita de competente noi in special in spatiul de digital transformation si integram solutii de robotic process automation, realitate augmentata, asistenti personali inteligenti, dar avem si un nucleu puternic de inovare prin intermediul caruia exploram tehnologii de varf.

Care sunt elementele definitorii ale proiectelor de realitate augmentată (și ce ne puteți despre parteneriatul cu CareAR (soluție din portofoliul Xerox)?

Realitatea augmentata este o tehnologie la indemana tuturor companiilor. Exista o aplicabilitate imediata in business pentru echipele de tehnicieni din teren. Se poate folosi de pe orice smartphone sau tableta. Practic, un tehnician aflat pe teren utilizeaza AR pentru a da acces unui coleg senior, care poate sa vada problema in timp real, sa faca adnotari, sa incercuiasca si sa dea mult mai clar instructiunile de remediere. Rezolvarea se intampla repede, fara discutii suplimentare pe telefon sau email, salvandu-se timp si drumuri inutile.

Aliant este partener Xerox din 1992 iar CareAR s-a potrivit bine cu portofoliul nostru de digital transformation. Solutia este usor de utilizat si permite inclusiv functionalitati avansate de modelare 3D si animatii. Avem exemple din industrii precum telecomunicatii, echipamente medicale, energie, logistica, distributie, productie, etc

De asemenea, vedem realitatea augmentata cu potential mare si in zona de retail. Aici consumatorii online vor sa vada cum ar arata o piesa de mobilier, sau un articol de imbracaminte inainte de a il cumpara. Exista interes din partea unor clienti importanti din industrie si deja dezvoltam cu succes AR in tehnologie Google.

Zona de Robot Process Automation (RPA) și transformarea digitală a companiilor sunt trenduri principale pentru multe dintre organizații. Aveți soluții pe această zonă și care sunt obiectivele de dezvoltare pentru organizația dvs?

Folosim tehnologia RPA pentru a automatiza procesele clientilor nostri, iar asta salveaza timp, economiseste resurse si creste competitivitatea. In viitor va fi din ce in ce mai greu sa ai un business in care sa nu ai macar o parte din procese automatizate. Este o decizie strategica care trebuie luata astazi. Munca standardizata si repetitiva o face mult mai bine si mai repede un robot, iar oamenii se pot concentra pe task-urile cu valoare adaugata mare, adica fix acelea care conteaza si pot face diferenta.

Continuam sa extindem numarul de clienti catre care oferim servicii de tip RPA si ne bucuram sa vedem un interes tot mai mare din partea companiilor mici si medii. Avem competente pe mai multe tehnologii RPA insa utilizam platforma Tailent pentru a dezvolta solutii accesibile, care contribuie la democratizarea RPA si cresterea competitivitatii firmelor.

Zonele de RPA și realitate augmentată sunt relativ noi. Puteți să ne precizați care este proporția clienților interni vs. cei externi?

Desi pietele externe sunt mai mature atunci cand vorbim despre astfel de produse, noi vedem un potential foarte bun pe plan local. Strategia noastra a mizat pe oferirea unor solutii foarte bine calibrate pentru nevoile pietei de aici, in special pe segmentul companiilor medii si mici. Avem in plan si dezvoltarea externa, insa pentru RPA si AR majoritatea clientilor sunt din Romania. Aici sunt niste axe de crestere care vor avea un cuvant de spus in viitor.

Dintr-un interviu recent publicat  pe site-ul profit.ro am înțeles că abordați și zona publică pentru soluțiile RPA. Există diferențe majore între abordarea acestei tehnologii în mediul privat versus cel public?

Ne bucura mult sa vedem interes din zona publica pentru solutii de tip RPA. Lucrurile se misca intr-un ritm diferit, comparativ cu mediul privat, insa in principal asta se datoreaza particularitatilor specifice sectorului public. Avem insa si clienti care adopta rapid astfel de tehnologii. Este mare nevoie de automatizare in sectorul public iar asta ar da cresteri de performanta impresionante.

Companiile private, pe de alta parte, traiesc in medii concurentiale si inteleg rapid oportunitatea atunci cand o tehnologie noua poate sa le ajute sa creasca, sa devina mai performante. O data clarificate aspectele cheie ale unei implementari de RPA discutia se muta in directia cum putem automatiza cat mai multe task-uri si procese.

Am observat că aveți mai multe parteneriate cu jucători importanți pe zona de securitate și oferiți servicii integrate interesante pentru IMM-uri (e.g. Sentinel). Ce ne puteți spune de zona de securitate (un domeniu foarte important pentru majoritatea companiilor în acest moment) și proiectele pe care le aveți în acest domeniu?

Securitatea cibernetica este probabil printre subiectele care a castigat cel mai mare awareness, pe buna dreptate. Pandemia a dus in online afacerile si multe din procesele aferente, acestea fiind mai expuse atacurilor, iar contextul razboiului face evidente riscurile. Acestea nu mai sunt teoretice, ci au devenit palpabile.

Asigurarea securitatii IT nu mai este ceva ce se poate face cu competente generale sau resurse partial implicate si nici nu a fost vreodata. Doar a existat perceptia ca problemele de securitate se intampla mereu altcuiva.

Companiile incep sa realizeze ca aceste sunt activitati specializate ce presupun auditarea si managementul infrastructurii IT si actiuni specifice. In plus, focusul trebuie sa fie pe core business, pe ceea ce aduce venituri si profit, nu pe sistemele si infrastructura IT. Pentru asta exista serviciile oferite de companiile IT specializate.

Practic, aici este propunerea de valoare a Aliant. Noi preluam aceasta grija, ne ocupam de intreaga infrastructura IT, de la servere, retea si securitate la laptop-uri sau flota de echipamente de printing. Clientul plateste un abonament lunar, fara alte investitii si primeste la schimb libertatea de a se concentra pe propriul business, fara grija legata de infrastructura IT, securitate sau printing. Este un model de parteneriat de incredere cu clientii nostri pe care Aliant l-a perfectionat timp de 30 de ani.

Care sunt principalele obiective ale companiei și dacă aveți ca obiectiv să abordați noi piețe sau să realizați noi parteneriate tehnologice?

Pietele externe reprezinta un interes pentru noi si pe langa anumite proiecte cu care am iesit in afara tarii, ne propunem sa avem o abordare structurata legata de strategia externa a Aliant. Lucram la aceste aspecte si cautam cel mai bun unghi de abordare. De asemenea, suntem mereu in cautare de solutii inovatoare, capabile sa rezolve elegant si eficient probleme cu care se confrunta ecosistemul de business. Avem in mod constant discutii si evaluari cu parteneri noi de tehnologie intrucat vrem sa avem un portofoliu de digital transformation cat mai actual si complet.