Orange a oferit cele mai bune performanțe de internet mobil din România în ultimele două semestre

Scorul nPerf, exprimat în nPoints, oferă o imagine de ansamblu a calității unei conexiuni. Ia în considerare ratele de biți măsurate (2/3 la descărcare + 1/3 la încărcare), latența și este afectată în mod egal de testele QoE (browsing/streaming). Acest scor reflectă calitatea generală a conexiunii resimțită de utilizator.

Analiza nPerf

Acest studiu se bazează pe testele efectuate de utilizatorii aplicației mobile nPerf , disponibilă gratuit pe iOS și Android.

Între 1 iulie 2021 și 30 iunie 2022 am numărat România, după filtrare, 27.297 teste :

Distribuția globală a testelor pe furnizor este următoarea:

Orange conduce confortabil internetul mobil românesc.

Datorită ratei ridicate de conectare 5G (pe dispozitive compatibile), conducerea KPI-urilor debitrate devine mult mai ușoară.

Diferența este deosebit de remarcabilă când ne uităm la viteza de descărcare (145 Mb/s, adică de 2,2 ori mai rapid decât Vodafone, de 4 ori mai rapid decât Telekom, aproape de 6 ori mai rapid decât DiGi). Mai mult, acest ISP a dominat cursele de viteză de încărcare, experiența de streaming YouTube și a înregistrat una dintre cele mai bune două latențe din ultimele douăsprezece luni.

Orange a oferit cea mai bună rată de performanță în streaming video pe mobil, în ultimele două semestre.

Vodafone nu este departe, doar câteva puncte. Cea mai bună evoluție de la începutul anului 2020 corespunde DiGi. În schimb, Telekom a scăzut brusc între timp: – 11 puncte!

Scopul testului de streaming este de a măsura calitatea vizionării videoclipurilor pe cea mai populară platformă de streaming din întreaga lume: YouTube. Se calculează luând în considerare tot timpul necesar pentru încărcarea videoclipului (înainte sau în timpul redării). Dacă raportul dintre durata videoclipului și timpul total de citire (citire + încărcare) tinde la 1, atunci indicele de performanță va tinde spre 100%. Și invers, cu cât raportul se îndepărtează mai mult de 1, cu atât indicele va tinde spre 0%.

Orange a înregistrat cea mai bună rată de conexiune 5G din ultimele două semestre.

Aceasta înseamnă că, atunci când un utilizator de internet român efectuează un test cu un dispozitiv compatibil 5G pe rețeaua mobilă a Orange, există 48,1% șanse ca 5G să fie folosit pentru asta. Este posibil ca abonații săi să fi beneficiat de o ofertă 5G mai bună (sau mai devreme), înainte ca restul ISP-ului să o comercializeze pe a lor. Vodafone a făcut o muncă grozavă și în acest domeniu (30,5%). DiGi și-a început cursa și acum se situează la 9,5%.

Vodafone este adevăratul challenger al studiului din acest an.

Într-adevăr, toate cele mai bune performanțe sunt distribuite între acesta din urmă și Orange.

Vodafone este câștigătorul când vine vorba de rata de succes, latența (împărtășită cu câștigătorul global) și experiența de navigare pe web.

În ceea ce privește ceilalți KPI-uri, acest ISP termină de fiecare dată pe locul doi, după Orange. Scorează cu aproximativ 10.000 nPuncte mai puțin decât Orange, dar câștigă puțin mai multe puncte decât rivalii săi din S1 2020 (+16.497).

Telekom și DiGi arată performanțe mai mici și ajung, respectiv, pe locul 3 și, respectiv, 4 al barometrului nostru.

Ambii obțin un scor similar, de aproximativ 58.000 de puncte, adică peste 32.000 de nPuncte în spatele campionului, și asta este la un decalaj foarte mare pentru a concura. Cu excepția ratei lor mai bune de conexiune 4G, care nu este în special cea mai bună veste, știind că aceasta se datorează ratei lor mai mici de conectare 5G, pentru moment. Comparativ cu prima jumătate a anului 2020, Telekom aproape a stagnat (+1,5%, = +867 nPuncte), în timp ce DiGi a depus eforturi mai puternice în același timp: +30,8% = +13,719 puncte.

nPerf oferă o aplicație gratuită pentru testarea calității conexiunii la Internet, descărcabilă gratuit pe dispozitivele mobile Android și iOS (Apple). Toată lumea este liberă să folosească această aplicație pentru a măsura calitatea conexiunii mobile. Panelul acestui studiu este format din utilizatorii aplicației nPerf din România.

Astfel, studiul nPerf se bazează pe miile de teste efectuate lunar, exclusiv de către clienții finali ai operatorilor, ceea ce îl face studiul „crowdsourced” bazat pe unul dintre cele mai mari panouri ale țării.

Rezultatele studiului sunt disponibile AICI.