- Indicele de încredere a consumatorilor a atins, în luna august, -26 de puncte,
sub nivelul din perioada pandemiei, dar și al crizei din 2009; - Jumătate din business-ul românesc ”nu există pe Internet”: 51% din firmele cu peste zece angajați au o pagină web, față de o medie europeană de 80%;
- Comunicarea dificilă între brand și consumator expune companiile la criză:
18% din firmele românești folosesc social media pentru a răspunde clienților;
Încrederea consumatorilor europeni s-a prăbușit începând cu luna iunie a acestui an, coborând sub nivelul înregistrat în perioada pandemiei (-24,7 puncte în aprilie 2020) și mult sub cel din perioada crizei din 2009 (-21,1 puncte).
Potrivit datelor Comisiei Europene consultate de Lighthouse, și sentimentul economic a continuat să scadă în august, până la 96,5 puncte, față de indicatorul de
bază de 100 de puncte. În contextul unui optimism tot mai redus al consumatorilor,
firmele românești devin și mai expuse la criză, fiindcă nu stabilesc canale de comunicare eficientă cu clienții.
”Pesimismul cu privire la evoluția economiei determină scăderea cheltuielilor, cu
impact semnificativ asupra cifrei de afaceri a companiilor. Comunicarea eficientă
dintre brand și clienți devine și mai importantă în perioadele de criză. Însă firmele
românești încă au rețineri în a-și face cunoscută prezența pe Internet, fiindu-le cu
atât mai greu să mențină o relație constantă cu clienții și să consolideze încrederea
acestora în produsele oferite. Iar acest lucru le face să fie mai vulnerabile atunci
când consumul scade”, explică Ana Maria Gardiner, managing partner în cadrul
Lighthouse România.
Potrivit cifrelor oficiale consultate de Lighthouse, în 2021, 78% din companiile
românești cu peste 250 de angajați aveau o pagină de Internet, față de o medie
europeană de 94%.
În ceea ce privește IMM-urile, cele care constituie cea mai mare parte a mediului de
afaceri autohton, doar jumătate dintre acestea aveau un website, față de o medie
europeană de aproape 80%.
”Există firme care investesc în publicitate, dar nu au o pagină de Internet. Clientul îi
găsește greu sau deloc, de multe ori doar pe social media, unde mesajul și
interacțiunea cu utilizatorii sunt greu de controlat. Nu cunosc serviciile oferite, nu
cunosc tarifele, nu cunosc produsele, nu-i cunosc pe oamenii din spate pentru a
stabili conexiuni emoționale. Un website, un blog, un newsletter sunt instrumente
aflate în controlul total al unui brand și cele care permit o relație directă și eficientă
cu utilizatorul. În situații de criză, când bugetele, dar și apetitul pentru consum, sunt
reduse, firmele care doresc să-și păstreze clienții nu-și pot permite să ignore aceste
canale de comunicare”, explică, la rândul său, Steve Gardiner, partener în cadrul
Lighthouse România.
Doar 6% din firmele românești au un blog activ, în timp ce aproape 30% folosesc
social media pentru a-și promova imaginea și 18% solicită evaluări ale clienților,
interacționează cu aceștia prin comentarii sau le oferă soluții. De asemenea, 12%
din firmele cu pagină de internet oferă opțiunea de chat cu răspuns automat sau cu
angajat dedicat întrebărilor adresate de clienți.