Amadeus a dat publicității la finele anului trecut raportul Amadeus 2024 Travel Trends prin intermediul căruia ne oferă o privire cuprinzătoare și pătrunzătoare asupra viitorului industriei turismului.

Călătorii nu stau niciodată pe loc pentru mult timp. Turismul este o industrie a schimbărilor dinamice, una care evoluează mereu și se adaptează la cele mai recente inovații, tendințe ale modei sau schimbări culturale. Deși este imposibil să știm exact ce va aduce ziua de mâine, poziția Amadeus în centrul ecosistemului de călătorie oferă o perspectivă de neegalat asupra peisajului în evoluție accelerată al turismului. Raportul este rezultatul consultărilor cu experți din industrie din întreaga lume, făcându-l o resursă valoroasă pentru înțelegerea tendințelor care vor modela industria turismului în anul 2024, precum și în viitorul apropiat.

Tendințe ce modelează industria turismului

Raportul subliniază natura evolutivă a industriei turismului, subliniind nevoia de experiențe de călătorie semnificative și personalizate, centrate în jurul nevoilor în schimbare ale călătorilor. În același timp, Amadeus Travel Trends 2024 se ocupă de diverse tendințe care se așteaptă să aibă un impact semnificativ, inclusiv creșterea „agenților de influență” facilitată de piețele de comerț electronic, cum ar fi Thatch, Luxury Travel Hackers și TrovaTrip. Social media a devenit o forță puternică în timpul fazei de inspirație a unei călătorii, dar se întâmplă o nouă schimbare. În loc ca influencerii să fie doar sursa de inspirație pentru vacanțe pentru comunitățile lor, ei sunt acum facilitatori de rezervări directe prin canalele lor variate.
Această tendință subliniază influența tot mai mare a platformelor de socializare precum TikTok în modelarea preferințelor de călătorie, în special în rândul generației Z. În plus, raportul explorează intersecția dintre muzică și turism, subliniind influența festivalurilor de muzică asupra experiențelor de călătorie. De asemenea, se ocupă de rolul tehnologiei, în special al inteligenței artificiale (AI), în revoluționarea experienței de călătorie. Conceptul de „Intelligent Concierge” alimentat de AI este prezentat ca o tendință care va îmbunătăți semnificativ serviciile pentru clienți și personalizarea în industria călătoriilor.
După izolarea socială impusă de pandemie, când trupele și artiștii muzicali au fost blocați practic luni de zile, un boom al concertelor și festivalurilor a atins în 2023 dorința de conectare. Tendința este de așteptat să se accelereze în 2024. Spre exemplu, trupa rock britanică Coldplay a anunțat recent datele turneului pentru acest an, atrăgând fani din întreaga lume. Cercetările Amadeus sugerează că datele concertelor Coldplay din România și Grecia pentru 2024 au avut un impact semnificativ asupra volumelor de căutări și rezervări din ambele țări.
Astfel, căutările de zboruri către Atena au crescut cu 62% în săptămâna în care a fost anunțat concertul, iar cererea de călătorii scurte (în decurs de o săptămână sau în weekend) a înregistrat, de asemenea, o creștere semnificativă. Anunțul concertului a influențat, de asemenea, căutările pentru zboruri către România, care au crescut cu 91% în săptămâna spectacolului în comparație cu săptămâna precedentă.

 

„Inteligența artificială generativă va continua să exercite o influență tot mai mare în sectorul turismului în 2024, iar acest lucru constituie o provocare pentru companiile aeriene”, declară Robert Komartin, Head of Travel Sellers – Central Europe, Amadeus & General Manager – Amadeus Romania.

„Fie că își planifică deplasările internaționale pentru a vedea spectacolele muzicale preferate sau folosesc noi instrumente pentru a călca pe urmele influencer-ilor digitali, clienții companiilor aeriene vor dicta tendințele pentru rezervările din 2024, în timp ce companiile aeriene vor continuă să-și remodeleze oferta pentru a răspunde gusturilor în schimbare folosind instrumente de inteligență artificială pentru a fi perfect adaptate”, a completat Robert Komartin.

 

Implicațiile acestor tendințe

Perspectivele prezentate în raport au implicații de anvergură pentru diferite părți interesate din industria turismului. Companiile de turism și furnizorii de servicii pot profita de tendințe pentru a-și adapta ofertele și strategiile de marketing pentru a răspunde nevoilor și preferințelor în evoluție ale călătorilor. Influența rețelelor sociale și a platformelor de comerț electronic asupra deciziilor de călătorie subliniază importanța marketingului digital și a parteneriatelor cu influențatori pentru a ajunge și a se angaja cu călătorii moderni.
În plus, integrarea AI și a serviciilor inteligente de concierge prezintă oportunități pentru îmbunătățirea experiențelor clienților și eficientizarea furnizării serviciilor. Raportul menționează principalii jucători din industrie care îmbrățișează tehnologiile AI, cum ar fi TripAdvisor, Trip.com și Airbnb, semnalează o schimbare către interacțiuni mai personalizate și mai eficiente cu clienții.

Aeronavele electrice sunt gata de decolare

Pe măsură ce orașele sunt mai congestionate și poluarea aerului este mai răspândită, o soluție potențială pentru transportul alimentat cu combustibili fosili va fi apariția unor căi aeriene care să permită taxiurilor zburătoare, aeronavelor electrice cu decolare și aterizare verticală (eVTOL) și altor tipuri de aeronave electrice pentru a oferi opțiuni de călătorie aeriană cu emisii mai scăzute, atât în zonele urbane, cât și către aeroporturile satelit, cross-country și între insule.
Poate părea foarte futurist, dar producătorul german de aeronave Volocopter intenționează să furnizeze o flotă de VoloCity eVTOL electric pentru Jocurile Olimpice de la Paris din 2024, făcându-l una dintre primele rețele de taxi aerian cu propulsie electrică. În același timp, Dale Vince, fondatorul companiei de energie verde, Ecotricity, intenționează să lanseze o companie aeriană numită Ecocity în Marea Britanie, cu aeronave alimentate cu hidrogen.

Concierge inteligent

Inteligența artificială generativă adaugă o valoare extraordinară experienței de planificare online a călătoriilor pentru consumatori, deoarece căutarea și sfaturile devin hiper-personalizate și mai intuitive. În loc să selecteze filtre pentru a regla fin o căutare pe un site de metasearch sau pe o agenție de turism online (OTA), călătorii pot oferi pur și simplu un brief unui chatbot în același mod în care l-ar face un consilier uman.

De exemplu, un nou plug-in ChatGPT de la Expedia acționează ca un asistent virtual de călătorie, ascultând nevoile clienților și oferind recomandări instantanee de hoteluri și itinerarii, cu linkuri către rezervări.

Următoarea generație de servicii pentru clienți bazate pe inteligența artificială generativă va fi livrată cu mai multă răbdare și empatie, reducând volumul de muncă al angajaților pentru a face față celei mai mari părți a serviciilor post-vânzare și a gestionării recenziilor clienților, oferindu-le lățimea de bandă pentru a oferi atingerea umană asupra mai multor probleme de specialitate.

Afaceri luxe-lite

Cu tot mai mulți călători care doresc să zboare în partea din față a avionului, există posibilitatea de a oferi tarife mai accesibile și mai accesibile la clasa business „neîngrădită”. În 2019, Emirates a fost una dintre primele companii aeriene care a lansat bilete „speciale” la clasa business, fără acces la lounge, selecție limitată a locurilor și fără abilități de upgrade. Qatar Airways a urmat, dezvăluind un tarif Business Class Lite, pasagerii fiind rugați să plătească suplimentar pentru accesul la lounge și modificările de dată sau rută, în timp ce câștigă, de asemenea, mai puține Avios/Qmiles.
Viitorul călătoriilor
Pe măsură ce industria turismului continuă să evolueze, raportul Amadeus 2024 Travel Trends oferă o perspectivă valoroasă asupra peisajului viitor al călătoriilor. Acesta subliniază nevoia de adaptabilitate și inovație ca răspuns la schimbarea comportamentelor consumatorilor și la progresele tehnologice. Raportul servește drept foaie de parcurs pentru jucătorii din industrie pentru a naviga în peisajul dinamic al călătoriilor, oferind informații valoroase despre tendințele și oportunitățile emergente.
„Provocările pentru 2024 sunt în același timp interesante, dar și cu un impact major asupra companiilor de turism. Amadeus va lucra alături de partenerii săi din întregul ecosistem de turism pentru a produce schimbarea dorită de călători prin oferte mai flexibile și mai adaptate, oriunde putem interveni”, a subliniat Robert Komartin.

În concluzie, raportul Amadeus 2024 Travel Trends constituie o resursă cuprinzătoare și orientată spre viitor, care aruncă o lumină asupra viitorului industriei turismului. Prin evidențierea tendințelor cheie, cum ar fi influența social media, rolul AI și preferințele în evoluție ale călătorilor, raportul echipează părțile interesate din industrie cu cunoștințele necesare pentru a anticipa și a răspunde dinamicii în schimbare a călătoriilor. Pe măsură ce industria continuă să evolueze, perspectivele prezentate în raport vor servi, fără îndoială, ca un ghid valoros pentru modelarea viitorului experiențelor de călătorie.


Tendințe pe zona de călătorii

La finalul anului trecut, Amadeus a organizat un eveniment la Atena dedicat tendințelor pe zona de călătorii și noutăților tehnologice lansate de companie. Inteligența artificială generativă s-a mutat în centrul atenției în industria călătoriilor. Alături de mai multe versiuni consacrate ale inteligenței artificiale (AI), tehnologia este de așteptat să continue să aibă un impact semnificativ asupra sectorului nostru în 2024 și să fie printre cele mai perturbatoare în anul următor. Un alt punct prezentat în cadrul evenimentului, a fost zona de cybersecurity și trendurile determinate de provocările din domeniu.


Silviu Cojocaru