Interviu cu Daniel Rusen, director de marketing şi operaţiuni, Microsoft România

IT Channel: Recent, mai precis la 1 decembrie 2022, Microsoft România a aniversat 26 de ani de la deschiderea biroului local. Cum s-a schimbat această piață în acest interval?

Daniel Rusen: Piața locală s-a schimbat foarte mult, la fel ca și Microsoft România. Dacă la început biroul Microsoft de la București avea un singur angajat, în momentul acesta suntem aproape 2.000 de oameni în România organizați în mai multe centre. Un aspect foarte important și de care suntem foarte mândri este că pentru prima dată Microsoft are în România o echipă de dezvoltare. Această echipă produce cod pentru mai multe produse ale companiei, pentru Modern Workplace și pentru Azure, de exemplu. Există trei centre de dezvoltare în România, unul la Iași și alte două aici, în București, iar acest lucru arată foarte mult încrederea pe care compania o are în talentele regăsite în România, în oamenii care au capabilități tehnice dezvoltate, care au idei inovatoare, care gândesc în ansamblu sau în profunzime.

Prin urmare, acest lucru ne face foarte mândri de expansiunea Microsoft în România și arată angajamentul pe care compania îl are atât pentru piața locală, cât mai ales pentru dezvoltările viitoare. În același timp, arată ce putem face pentru a crește și susține economia locală, dar și pentru a susține economia din centrul și estul Europei. România are o serie de atuuri unice în regiune. Suntem o țară cu un număr mare de ingineri software, de dezvoltatori și de profesioniști IT. Dacă raportăm numărul de oameni de IT la totalul populației, România este foarte bine plasată, numărându-se printre primele 10 din Europa pe acest criteriu. Un al doilea lucru foarte important este faptul că universitățile din România produc în continuare un număr relativ mare de specialiști proporțional la restul specializărilor. Absolvenții facultăților din domeniul STEM (science, technology, engineering and mathematics), adică tot ce înseamnă componente de tehnologie, reprezintă aproximativ 44% din numărul total. Acest număr este mult peste media Europei, care se situează în jurul valorii de 30%. În continuare sistemul național de educație alimentează nevoia și bazinul acesta de talente din zona de tehnologie.

Un al treilea atu care ne conferă o poziționare unică în Europa este faptul că avem un ecosistem vibrant de startup-uri, și în general startup-uri de tehnologie, multe deja recunoscute pe plan mondial. Dincolo de povestea UIpath, FinTechOS, vedem companii mai mici precum Medicai sau Footprints for Retail, vedem o mulțime de startup-uri care atrag fonduri importante din zona instituțiilor de Venture Capital. Anul trecut, dacă nu mă înșel, s-a depășit bariera de 100 de milioane de euro atrase din partea VC-urilor.

Al patrulea lucru pe care l-aș menționa este numărul mare de companii de IT. Sunt peste 20.000 de companii din România, precum și companii internaționale care vin și își dezvoltă afacerile aici, cum sunt Oracle, IBM și HP, doar ca să dau câteva exemple pe lângă Microsoft. Acest lucru vorbește foarte mult despre talentele de care dispunem ca țară. Având aceste patru atuuri importante, putem spune că, într-adevăr, în ultimii 26 de ani România s-a dezvoltat foarte mult în zona de IT&C.

IT Channel: Potrivit unor studii, companiile de tehnologie generează undeva la 7% din PIB-ul României. Cum comentați acest lucru?

Daniel Rusen: Nu este de mirare că în momentul acesta industria IT&C generează 7% din totalul produsului intern brut al României. Microsoft a avut o pondere impotantă în progresul tehnologic și din stack-ul de tehnologie pe care fiecare companie îl are. Referindu-ne la cei 7%, vorbim în general de toată industria națională de IT&C și de servicii și este o cifră foarte importantă ce arată o creștere fantastică. Devenim una dintre industriile principale care contribuie la evoluția României.

Pe lângă faptul că a ajuns să reprezinte 7% din PIB, creșterea pe care industria IT&C din România oare este, de asemenea, mult peste media pieței. În primele 6 luni din 2022, economia românească a crescut cu aproximativ 5,8 procente, în timp ce industria IT&C a crescut cu 24%. Asta reprezintă o creștere de 4 ori mai mare decât creșterea economică, așadar contribuim foarte mult la acest proces de dezvoltare a României, la exporturile înregistrate. Industria de IT este cel de al doilea exportator net al României după industria auto. Așadar, există o mare oportunitate pe care România o are din punctul ăsta de vedere, avem mulți oameni care sunt ocupați în industrie, un bazin de talente foarte bun, oameni cu idei foarte bune. Avem o sumedenie de startup-uri care inovează și pun România pe harta lumii și ne ajută să devenim un puternic centru de inovație și de tehnologie.

Sunt multe atuuri importante, însă trecând peste acestea avem și zone pe care cred că le putem îmbunătăți. Aș insista pe două zone macro. Prima dintre ele este dată de digitalizarea în sectorul public, România fiind poziționată de studiul DESI pe ultima poziție în rândul țărilor din Uniunea Europeană din acest punct de vedere, la o distanță mare față de celelalte țări, prin urmare aici văd o mare oportunitate. S-au făcut pași importanți în ultimul an, dar mai sunt multe de făcut în zona aceasta și poate vom avea oportunitatea să discutăm mai pe larg pe tema asta. A doua zonă care cred că este importantă este digitalizarea întreprinderilor mici și mijlocii. Din păcate, IMM-urile românești încă nu folosesc tehnologia la adevăratul potențial pe care îl poate avea în procesele de afaceri. Cultural, în zona aceasta de anteprenoriat non-tech, nu vedem utilitatea tehnologiei. Mai puțin de 20% dintre companiile românești mici au o platformă de vânzări online. Mai puțin de 20% dintre ele folosesc facturarea electronică. În mod clar tehnologia joacă un rol absolut esențial pentru dezvoltarea lor, pentru ca aceste companii să crească și să devină mai competitive. Aceasta este o a doua zonă în care cred că putem contribui și putem crește pe viitor folosind atuurile menționate mai devreme.

Concluzionând, consider că am făcut un progres fantastic în ultimii 26 de ani, dar mai sunt multe zone în care putem să ne aducem contribuția și putem să ajutăm economia României să se dezvolte.

IT Channel: Să vorbim un pic despre Microsoft Ignite – Spotlight on Romania, primul eveniment din regiune care câștigă dreptul de a purta acest nume iconic pentru companie. Cum comentați acest lucru?

Daniel Rusen: Suntem foarte mândri de acest lucru. Microsoft Ignite este un eveniment emblematic organizat de Microsoft în Statele Unite ale Americii, probabil unul dintre cele mai mari evenimente de tehnologie adresat întregii comunități de profesioniști IT, nu doar dezvoltatorilor. Avem Microsoft Build, eveniment care se adresează în exclusivitate dezvoltatorilor și care se organizează în luna mai, avem Microsoft Inspire, dedicat partenerilor Microsoft și organizat în luna iulie și există Microsoft Ignite, adresat întregii comunități globale de profesioniști IT și organizat în toamnă tot în Statele Unite. Acesta este un eveniment de mare amploare, în cadrul căruia, de obicei, se fac principalele noastre anunțuri de lansare a noilor tehnologii.

Înainte de pandemie, Ignite era un eveniment cu participare fizică organizat în Statele Unite cu participarea a aproximativ 30.000 de persoane. Desfășurat pe durata a trei zile, evenimentul avea track-uri multiple, oamenii se împărțeau în funcție de tehnologiile pe care le considerau relevante. Din păcate și din fericire în același timp, anul acesta a fost primul an în care am reușit să îl organizăm în mod hibrid, cu prezență fizică limitată la aproximativ 3.000 de participanți și transmis on-line. În aceste condiții ne-am pus problema cum putem aduce Ignite în anumite țări unde există comunități mari de profesioniști IT dacă nu putem aduna laolaltă 30.000 de oameni, pentru că cererea exista. Ne-am înscris pe lista țărilor doritoare de a-l organiza datorită experienței pe care am avut o cu Microsoft Tech Day organizat în fiecare din ultimii 5 ani, unde aduceam laolaltă aceste comunități tehnice. Așa am reușit să primim aprobarea și să organizăm Ignite inclusiv în România, la București, cu participarea a aproximativ 500 de persoane. Fiind prima ediție, ca subiecte ne-am axat pe trei teme importante: unul a fost cel dedicat dezvoltatorilor și inginerilor de software, al doilea pe date și inteligență artificială, iar al treilea pe securitate. Bineînțeles, în viitor îl vom dezvolta în funcție de feedback-ul primit de la comunități. O să încercăm să-l dezvoltăm și pe parcursul a mai multor zile și să alocăm track-uri mai ample pe diverse nivele de tehnologie, dar în principiu țintim să îl calibrăm ca un eveniment tehnic, adresat specialiștilor care au cunoștințe avansate.

IT Channel: Ce ne puteți spune despre noutățile prezentate în cadrul evenimentului?

Daniel Rusen: Au fost în număr mare, peste 100 de noutăți au fost prezentate la Ignite în Statele Unite, iar o parte din ele le-am preluat și le-am prezentat în sesiuni demonstrative pe scena din București. Suntem extrem de încântați de toate lucrurile noi și de inovațiile pe care le-am adus în ultima perioadă de timp. În mod clar, cred că o zonă care este extrem de valoroasă este dezvoltarea algoritmilor de inteligență artificială. Vedem în fiecare zi cum tot felul de softuri noi apar și ajută omul să fie mai eficient, mai productiv. Întotdeauna am poziționat inteligența artificială ca augmentare a capabilităților umane. Nu înlocuiește omul, dar îl ajută să fie mai eficient. Te ajută să scrii mai bine, te ajută să codezi mai bine, te ajută să fii mai productiv în tot ceea ce faci. Și una din noutățile principale pe care le-am anunțat a fost colaborarea cu OpenAI, care folosește Microsoft Azure ca principală platformă pentru a antrena algoritmi în cloud și noi folosim, de asemenea, o parte din algoritmii lor în toate produsele noastre. GitHub Copilot, de exemplu, te ajută să scrii cu 40% mai mult cod și cu 50% mai rapid. Vrem să folosim GitHub Copilot în tot ceea ce înseamnă limbaje de programare, deja o mare parte fiind deja suportate de acesta. El analizează sintaxele pe care le-ai scris deja și scrie, de asemenea, sintaxe noi sau îți finalizează liniile de cod pe care le-ai început, ajutându-te să fii mai productiv. Prin urmare, în loc să rescrii anumite linii de cod sau să scrii linii lungi de cod despre care oricum știi ce adresează, AI-ul analizează ce ai scris și scrie el în locul tău. Este un mediu de dezvoltare integrat și funcționează în multe limbaje de program.

Produsul este de-a dreptul surprinzător. Am văzut un citat din partea cofondatorului Instagram, care spunea că este cea mai puternică implementare a machine learning-ului pe care a văzut-o vreodată. Pentru că tu scrii o bucată de cod, AI-ul înțelege ce vrei să scrii și mai departe te ajută scriind pentru tine restul secvențelor de cod. Am făcut un test pentru JavaScript și contribuția este impresionantă: este cu 55% mai rapid să scriu în JavaScript, iar 40% din codul care a fost scris în acel script era scris de AI. Este similar cu ChatGPT, dar este folosit într-un sens mult mai practic pentru a te ajuta să scrii cod, sau cu DALL-E, acel algoritm în care scrii ideea și aceasta este transformată într-o imagine, iarăși o colaborare pe care noi am implementat-o în Microsoft Designer.

În Power Platform și în PowerAXe, în momentul în care vrei să scrii cod, poți să folosești de asemenea limbajul natural pentru a transforma sau pentru a scrie liniile respective de cod. Poate nu te pricepi, dar vrei să scrii neapărat o linie de cod. Folosind limbajul natural îi descrii ce vrei să facă o funcție și ce anume să returneze. Zona aceasta de ChatGPT este integrată în produsele și serviciile noastre. Mai mult, nu numai că folosim AI pentru programare sau pentru a construi algoritmi pentru a ajuta toți developerii să fie mai eficienți și mai productivi, noi dorim să integrăm AI în produsele și serviciile noastre. Suntem una dintre companiile care exemplifică ce se poate face folosind genul acesta de tehnologie.

IT Channel: Cum se vede anul 2023 din perspectiva Microsoft?

Daniel Rusen: 2023 este un an al provocărilor. Pe de o parte avem situația geopolitică, avem o inflație care pare că nu se domolește și care poate genera o recesiune. Sunt multe țări care deja înregistrează cel puțin din perspectivă tehnică o recesiune. Chiar dacă previziunile par optimiste, ca temere ea există exprimată de către mulți lideri de business. Avem un preț al energiei care continuă să crească sau să rămână la cote alarmante, avem în continuare o problemă în ceea ce privește lanțul de distribuție, comenzile ajung cu întârziere, mai ales în zona asta de hardware. Avem totuși, din nou, o problemă pe piața forței de muncă în ceea ce privește resursele cu competențe digitale avansate. În continuare, multe companii din România se confruntă cu o lipsă de resurse în ceea ce privește oameni cu acest tip de competențe, fie că este vorba de developeri, de ingineri și așa mai departe. Chiar dacă școala produce relativ mulți, chiar dacă și noi contribuim prin programe de skilling să creștem nivelul, rămâne un necesar neacoperit. Având toate aceste provocări, ele pot fi transformate într-o furtună perfectă. Noi sperăm că nu se va întâmpla lucrul acesta și sunt convins că tehnologia poate să reprezinte motorul prin care poate fi evitată criza. Tehnologia și digitalizarea s-au dovedit a fi o forță deflaționistă. În momentul în care ești mai eficient, digitalizezi și optimizezi procesele, prețul și costul pe care îl înregistrezi scad și atunci acestă scădere de costuri poate fi tradusă într-o scădere de costuri ale produsului tău final sau măcar o menținere a prețului, dacă nu neapărat o scădere coroborat cu celelalte forțe inflaționiste. Prin urmare, digitalizarea și tehnologia reprezintă forțe deflaționiste. Focusul nostru pentru 2023 este să ajutăm companiile să accelereze procesul de digitalizare și să devină mai eficiente. „Do more with less” nu înseamnă să tai bugete de marketing, nu înseamnă să muncești mai mult sau să afectezi forța de muncă pe care o ai. Înseamnă să optimizezi procesele din cadrul companiei tale, să crești productivitatea, să obții rezultate mai bune folosind acele resurse pe care le ai în momentul de față sau eficientizând resursele de care dispui. În același timp, să continui investițiile, să continui să crești, să continui să-ți dezvolți baza de clienți și portofoliul de produse. Toate aceste lucruri se pot face prin intermediul tehnologiei. Procesul de transformare digitală, așa cum spunem noi, nu ține neapărat doar de utilizarea tehnologiei, ține foarte mult de optimizarea proceselor de business. Și procesele de business pot fi optimizate prin digitalizare. Pot fi optimizate prin adăugarea tehnologiei în tot ceea ce facem. Toate acele produse despre care discutam mai devreme și anunțate la Ignite, GitHub Copilot sau Microsoft Designer, te fac să fii mai eficient în ceea ce faci, să fii mai productiv, să crești eficiența resurselor pe care le folosești în procesul de producție.

Tehnologia este esențială în mitigarea acestor provocări pe care le vedem pentru a înregistra creșterea economică de care discutam mai devreme. Datele raportului Microsoft Digital Future Index indică existența unei corelații puternice între nivelul de dezvoltare digitală și rezultatele economice și societale ale unei țări. Ca focus pentru noi este susținerea sectorului public în a folosi fondurile PNRR pe care le avem la dispoziție, o oportunitate unică pe care România o are pentru a accelera procesul de digitalizare. Sunt 2,8 miliarde de euro puși la dispoziție de Uniunea Europeană destinați procesului de digitalizare. Aici avem programe de learning, de skilling, de tehnologie pe care putem să le folosim pentru a crește nivelul de competențe digitale pe care oamenii din sectorul public le au. O a doua direcție importantă pentru noi este susținerea în continuare a startup-urilor. Startup-urile reprezintă motorul de creștere economică și unul dintre cele mai puternice motoare de inovație, contribuind foarte mult și la zona de export. Startup-urile, prin urmare, sunt esențiale pentru creșterea economiei. De asemenea, ne vom orienta în continuare pe dezvoltarea de competențe digitale la nivel național. Vorbeam de sectorul public, însă trebuie să ne gândim la întreaga economie, la toți clienții Microsoft din România din restul segmentelor. Zona de educație este extrem de importantă, pentru că ea reprezintă viitorul nostru ca țară și trebuie să ne gândim cum putem să susținem tot acest proces de educație și, bineînțeles, zona de întreprinderi mici și mijlocii – cum spuneam mai devreme la momentul acesta gradul de digitalizare în rândul IMM este scăzut. Sunt convins că dacă adăugăm mijloace tehnologice, productivitatea și competitivitatea IMM-urilor va crește foarte mult și suntem o țară unde IMM-urile reprezintă o componentă importantă.