Festivalul internațional al datelor are loc la București pe 3-4 octombrie

Big Data Week, principalul eveniment care prezintă fenomenul datelor la nivel internațional, își continuă pe plan local analiza aprofundată a domeniului big data, sub organizarea companiilor de tehnologie specializate în servicii de big data și management de infrastructură – eSolutions și MetalSoft. De la arhitecturi de big data, infrastructură și cloud, la BI și analytics, evenimentul prezintă imaginea complexă a acestui domeniu care, potrivit studiilor, este în creștere exponențială la nivel global. Pentru prima dată, inteligența artificială are un rol central în cadrul evenimentului, fiind tehnologia predominantă care și-a pus amprenta asupra fiecărui aspect al societății actuale. Big Data Week se desfășoară pe 3 și 4 octombrie, printr-o conferința principală organizată la Hotel Sheraton, precum și printr-un meetup al comunităților Big Data Bucharest și Cloud Native Bucharest, pe 5 octombrie, la eSolutions Academy.

Peste 40 de speakeri de pe plan local și internațional vor analiza proiectele și tehnologiile specifice, surprinzând tendințele și evoluția mediului actual de business sub impactul utilizării datelor în domenii precum: banking, e-commerce, delivery, energie regenerabilă, media și entertaiment, automotive, servicii, producție, tehnologie și securitate cibernetică. În esența sa, Big Data Week are o adresabilitate preponderent tehnică, însă, prin natura subiectelor și nevoilor actuale de business, ediția de anul acesta se concentrează puternic pe accentuarea beneficiilor pe zona de strategie și pe cea operațională din companii, fiind adresat, în egală măsură, atât leadership-ului tehnic, cât și celui operațional.

Pe scenele dedicate fiecărei tematici majore, vor fi prezentări aplicate despre implementările de big data, analizate din toate perspectivele, dar și talk-uri despre trend-uri și schimbări care apar în industrie sub paradigma AI, susținute de reprezentanții unor companii precum: Adobe, Adore Me, Amazon Web Services, Bolt Food, Bunnyshell, Canonical, Cloudera, CloudHero, CrowdStrike, Deutsche Telekom Services Europe Romania, diconium, eMAG, Endava, EPAM România, eSolutions, Freshful, Google Cloud, Holcim, ING Hubs România, JasperSoft, MetalSoft, METRO.digital, Microsoft, Qvest Digital, smartdata, Star Storage, Thoughtworks, Veeam Software, Veridion, _VOIS și Witanalytica. Pe lângă abordarea integrată specifică unei implementări, prezentările vor fi despre instrumente și aplicații specifice pentru achiziție, distribuție, procesare și stocare de date, modele de infrastructură de date pentru BI, strategii de migrare în și din cloud, protecția unei infrastructuri de date (disaster recovery), strategii pentru scalabilitate operațională, dar și cum pot fi folosite noile aplicații din zona inteligenței artificiale și machine learning-ului pentru diverse situații din business, de la dezvoltarea de software până la monitorizarea și optimizarea surselor de energie regenerabilă sau dezvoltarea de noi medicamente.

„Valorificarea universului uriaș de date prin tehnologiile de big data continuă să revoluționeze felul în care trăim, muncim și luăm decizii. Este un asset indispensabil pentru o organizație astăzi, iar analiștii spun că peste 97% dintre organizațiile globale investesc în prezent în big data și în inteligența artificială. Creșterea fără precedent a acestei zone va necesita din ce în ce mai multă inovație în domeniul tehnologiei pentru a valorifica potențialul transformativ pentru numeroase industrii. Activând în domeniu, ne propunem să stăm aproape de fenomen pentru a înțelege magnitudinea acestei evoluții spectaculoase generate de date, tehnologiile care permit avantaje notabile și provocările care intervin în proces. Este motivul pentru care continuăm să investim, alături de partenerii noștri, în Big Data Week și în educarea mediului de business local despre lumea datelor”, declară Marian Sîmpetru, Managing Partner, eSolutions.

„Multe companii caută metode de a utiliza Generative AI în propriile datacentere pentru securitate, protecția proprietății intelectuale sau din rațiuni de optimizare de costuri. Fără automatizare, aceste infrastructuri ramân statice, neputând fi modificate ușor, pe masură ce nevoile companiei evoluează. Noi, la MetalSoft, observăm nevoia permanentă de a găsi metode de transformare a echipamentelor de calcul și de rețea într-o infrastructură ce poate fi consumată ca serviciu, fără ca datele să părăsească propriul datacenter și fără a pierde din performanță sau securitate și acesta este doar unul dintre numeroasele exemple aplicabile din experiența noastră de lucru pe care vrem să le dăm mai departe în cadrul Big Data Week”, completează Alex Bordei, VP of Product Management, MetalSoft.

Big Data Week Bucharest se află la cea de-a cincea ediție și este un eveniment prezentat de eSolutions și MetalSoft și susținut de Google Cloud, Cloudera, EPAM România, ING Hubs România, METRO.digital, Thoughtworks și smartdata. Accesul la conferința Big Data Week Bucharest se face prin înregistrarea pe https://bucharest.bigdataweek.com, de unde persoanele interesate își pot achiziționa bilete la conferință sau își pot rezerva locul la meetup.

Big Data Week reunește la nivel global o comunitate de profesioniști a căror prioritate este îmbunătățirea procesului de adopție a acestor tehnologii și transferul de cunoștințe despre domeniul datelor. Prin organizarea unor evenimente de succes în ultimii 12 ani în diferite puncte ale lumii, Big Data Week a devenit un proiect cu recunoaștere în Londra, Chicago, Barcelona, Madrid, São Paulo, Rio de Janeiro, Jakarta, Kuala Lumpur, Minsk sau Leeds.

BIG DATA LA NIVEL INTERNAȚIONAL:

Piața globală de big data analytics a fost de 271,8 miliarde de dolari în 2022, potrivit Fortune Business Insights, iar așteptările sunt ca aceasta să crească la 307,5 miliarde dolari în 2023, fiind motorizată de adopția la scară largă a tehnologiilor IoT, machine learning și AI.

Soluțiile digitale în creștere din numeroase domenii precum cel medical, bancar, retail, agricultură, energie, telecom, media, industria producătoare etc. determină și creșterea volumului de date. Foarte multe dispozitive și utilaje smart (cu senzori, GPS etc.) generează seturi uriașe de date (de exemplu, în agricultură). Alte domenii aduc în activitate boți, asistenți virtuali, care produc, la rândul lor, enorm de multe date. Sunt domenii în care volumul datelor este atât de mare încât sunt necesare sisteme de management de big data. Dezvoltările tehnologice ale smartphone-urilor au condus la creșterea numărului de utilizatori de rețele sociale și la un volum uriaș de date provenite din Facebook, WhatsApp, YouTube, Instagram, Snapchat și alte platforme. Așadar, multitudinea de surse generatoare de date, cele mai multe nestructurate, indiferent că vorbim despre Internet of Things (IoT), generative AI, senzori, aplicatii web, streaming video, platforme de social media, dispozitive inteligente, democratizarea tool-urilor care folosesc AI etc., va determina companiile să își adapteze sistemele pentru procesarea și stocarea acestor milioane de informații generate încontinuu și să investească în analizarea acestor date, care sunt o mină de aur pentru modernizarea și optimizarea modelelor de business existente.

În concluzie, catalizatorul creșterii pieței de big data și democratizării acesteia constă în înțelegerea beneficiilor pe care interpretarea datelor le aduce companiilor (la nivel operațional, administrativ, pentru conturarea strategiilor comerciale prin analiza tendințelor de piață și comportamentului consumatorilor etc.) și adopția tehnologiilor de big data care contribuie la extragerea insight-urilor și concluziilor.

Statistici relevante:

– IDC estimează 152,2 mii de dispozitive IoT conectate pe minut în 2025

– IDC preconizează că guvernele și mediul de business global vor investi 500 miliarde dolari în AI în 2023

– În fiecare zi, utilizatorii de internet generează împreună 2.5 cvintilioane bytes de date

– 95% dintre companii consideră gestionarea datelor nestructurate o provocare majoră