Interviu cu Daniel Vrânceanu, Managing Director – Valenta

IT Channel: Cum apreciați nivelul de adopție a tehnologiilor RPA și Artificial Intelligence în România?

Daniel Vrânceanu: Inteligența artificială (AI) este considerată un motor cheie al dezvoltării economice viitoare, care se așteaptă să sporească productivitatea muncii și să susțină creșterea economică la nivel mondial.

Pentru a obține aceste câștiguri, tehnologiile AI trebuie să fie adoptate de companii și integrate în operațiunile lor. Cu toate acestea, nu este clar care este de fapt nivelul actual de adoptare a AI de către companiile românești. Estimările variază foarte mult din cauza colectării inegale a datelor și a lipsei unei definiții standard și a unei taxonomii a AI.

Ca o evaluare timpurie, nivelul de adoptare a tehnologiilor RPA și AI în România este relativ scăzut, dar suntem încă foarte aproape de media din Uniunea Europeană.

Aș dori să subliniez aici potențialul uriaș al automatizării inteligente a proceselor (Intelligent Process Automation – IPA). În momentul în care RPA este combinat cu Inteligența Artificială, transformă automat automatizarea în totalitate. Când boții software pot lua decizii folosind capabilitățile AI, se schimbă nu doar un anumit proces sau organizație, ci literalmente o întreagă industrie.

RPA este pur bazat pe reguli, dar prin conectarea AI, boții devin Super-boți și acum pot fi explorate noi domenii, ignorate anterior din cauza mai multor factori, cum ar fi costurile mari ale operațiunilor manuale, timpul, efortul și multe altele.

Există mai multe componente care formează AI – învățarea automată (machine learning), viziunea computerizată (computer vision) și Procesarea limbajului natural (Natural Language Processing – NLP), care atunci când sunt integrate cu RPA devin automatizare inteligentă (Intelligent Automation). Acest lucru aduce beneficii substanțiale organizațiilor, deoarece reduce costurile, oferă o experiență de neegalat pentru clienți și îmbunătățește productivitatea în cadrul organizației.

Companiile pot petrece mai mult timp analizând datele clienților și se pot concentra pe alte activități noi. Forța de muncă umană devine foarte eficientă și poate fi implicată în mai multe activități generatoare de venituri.

În cadrul Valenta, echipa noastră de dezvoltatori RPA, ingineri de Machine Learning și Data Scientists lucrează constant pe mai multe domenii și duc automatizarea inteligentă la un cu totul alt nivel, superior.

IT Channel: Considerați că există o mare discrepanță între România și SUA sau țările Europei de Vest în adoptarea acestor tehnologii?

Daniel Vrânceanu: Am putea spune că există o discrepanță. Conform celor mai recente statistici de la Eurostat referitoare la companii cu peste 10 angajați care au folosit aplicații AI în 2020, suntem ușor sub medie în Uniunea Europeană, totuși, la același nivel cu Țările de Jos, Franța sau Republica Cehă. Cele trei bariere interne cheie cu care se confruntă companiile atunci când adoptă tehnologii AI sunt: angajarea de personal nou cu competențele potrivite, costul adoptării tehnologiei AI și costul adaptării proceselor operaționale.

IT Channel: De când activați pe piața locală și care sunt obiectivele companiei dumneavoastră?

Daniel Vrânceanu: Suntem pe piața locală din ultimul trimestru al anului 2021 și discutăm deja cu unele dintre cele mai importante companii din România pentru furnizarea de servicii de optimizare a proceselor și transformare digitală.

Regiunea Europei de Est este o piață foarte importantă pentru noi și vedem un potențial mare pe piețe precum România, deoarece vorbim despre peste 8.500 de companii mijlocii și peste 50 de mii de companii mici și mijlocii cumulate (excluzând microîntreprinderile).

Suntem dornici să construim o echipă de management de elită în regiunea Europei de Est și să întărim prezența și poziția companiei Valenta ca lider global de piață în consultanță globală și soluții digitale pentru afaceri de toate dimensiunile.

IT Channel: Ce tipuri de companii vizați?

Daniel Vrânceanu: Ne adresăm companiilor mici și mijlocii cu un număr de angajați de la 10 la peste 1.000. IMM-urile (inclusiv microîntreprinderile) joacă un rol important în „economia afacerilor nefinanciare” a României. Acestea generează mai mult de jumătate din valoarea adăugată totală și înregistrează aproape două treimi din numărul total de angajați.

La Valenta, avem convingerea că putem oferi servicii de cea mai înaltă calitate companiilor și a unui avantaj competitiv considerabil. Avem o echipă de specialiști de talie mondială susținută de tehnologii inteligente pentru a duce companiile mici și mijlocii pe noi culmi de succes. Tehnologia RPA se schimbă într-un ritm accelerat și transformă funcțiile de back-office și chiar funcțiile de mid și front office pentru toate organizațiile indiferent de dimensiuni. Acest lucru nu mai este limitat doar la clienții de tip enterprise. IMM-urile văd, de asemenea, mari beneficii ale automatizării și AI în general.

În calitate de Managed Service Provider, suntem capabili să identificăm cel mai bun furnizor de tehnologie pentru clienții noștri, iar cel mai mare USP al nostru constă în personalizare. Suntem capabili să lucrăm îndeaproape cu clienții de pe teren prin soluții On-Shore, Near-Shore și Off-Shore.

Echipele noastre de automatizare și inteligență artificială sunt formate din dezvoltatori, arhitecți de soluții, ingineri de infrastructură, analiști de business și experți în domeniu din diverse sectoare – BFSI, logistică și lanț de aprovizionare, asistență medicală, industria auto, retail, producție industrială și multe altele.

De asemenea, clasificăm soluțiile noastre de transformare digitală pe scară largă – RPA, extragerea inteligentă a datelor (Intelligent Data Extraction) și Conversații mai inteligente prin chatboți și voicebots. Toate acestea soluții împreună permit organizațiilor să ajungă la o etapă de hiperautomatizare.
Majoritatea organizațiilor nu sunt sigure de unde să își înceapă călătoria în automatizare și aici lucrăm îndeaproape cu ele pentru a identifica procesele ce pot fi automatizate cu ușurință prin analizarea acestora.

De asemenea, oferim clienților un Proof of Concept gratuit, iar construirea acestuia durează, de obicei, între 7-10 zile, odată ce evaluarea proceselor este finalizată și înțelegem punctele nevralgice ale afacerii. Odată ce POC-ul este finalizat și suntem capabili să demonstrăm capacitățile boților, următorul pas este să lansăm soluția în producție.

IT Channel: Ce ne puteți spune despre procesul de francizare și dezvoltarea parteneriatelor în România?

Daniel Vrânceanu: Valenta Franchise este o franciză de servicii de consultanță în afaceri care oferă servicii specializate în optimizarea proceselor, transformarea digitală și outsourcing. Modelul nostru de franciză este unic, în care partenerul de franciză lucrează pentru afaceri, nu în afacere, deoarece Valenta livrează operațiunile, în timp ce francizatul se concentrează pe achiziția de afaceri. Spre deosebire de alte modele de franciză, costurile de pornire sunt foarte mici, deoarece nu este nevoie de vitrine elaborate sau de achiziție de echipamente scumpe.

Procesul de francizare durează aproximativ 4–6 săptămâni de la început până la sfârșit, în mod evident în funcție de calendarul și angajamentele candidatului. Conducem candidații printr-o serie de întâlniri și prezentări sau webinarii, oferindu-le o imagine de ansamblu asupra a ceea ce facem, explicând în suficiente detalii modelul nostru și oportunitatea pe care o avem în față, asigurându-ne că le oferim informațiile potrivite și au timp suficient pentru a analiza totul, pentru a lua o decizie în cunoștință de cauză.

Găsirea afacerii potrivite înseamnă compatibilitate și valorificarea abilităților. O afacere potrivită pentru o singură persoană nu este neapărat potrivită pentru tine. Prin urmare, lucrăm cu candidații noștri pentru a descoperi profilul lor de Business Builder. Odată parcurși acești pași, candidații vor fi edificați pe deplin dacă sunt încrezători în modelul și serviciile oferite. La rândul nostru, am fi convinși dacă există o aliniere sau sinergie și, din acel moment, avansăm în faza de documentare și acordul de franciză.

În calitate de proprietar de franciză Valenta în România, îmi valorific cunoștințele vaste din operațiunile de afaceri, concentrându-mă pe a ajuta companiile să se dezvolte prin adoptarea tehnologiei și a transformării digitale. Lucrez pentru a găsi soluții la provocări complexe, pentru a identifica oportunități, a eficientiza procesele de afaceri, reducând costurile, astfel încât organizațiile să progreseze și să poată crește eficiența la toate nivelurile.

Lucrăm să construim și în România o echipă de Managing Partners cu experiență în diverse industrii și verticale, cu experiență foarte puternică în business development, oameni care au încredere în a vorbi cu directori de companii, cu acționari și, totodată, care pot înțelege nevoile clienților, provocările cu care se confruntă afacerile acestora și pot vizualiza potențialele soluții.

Silviu COJOCARU