ASBIS Romania a împlinit de curând 25 de ani de activitate pe piața locală. Compania a crescut odată cu piața și, mai mult decât atât, a contribuit la modelarea și la transformarea acesteia într-una dintre cele mai importante din regiune. Alexandru Stoinea – General Manager ASBIS Romania și Adrian Netu – VAD Commercial Lead ASBIS Romania ne-au vorbit despre poziția actuală și planurile de viitor ale companiei.
IT Channel: Care sunt principalele schimbări pe piața de distribuție locală în ultimii 25 de ani?
Alexandru Stoinea: O schimbare majoră în distribuția locală a fost creșterea explozivă a comerțului online. În ultimul sfert de secol,
internetul și tehnologia au transformat modul în care oamenii fac cumpărături, oferindu-le acces la o varietate uriașă de produse și servicii de la nivel global.
Magazinele online, platformele de comerț electronic și serviciile de livrare la domiciliu au devenit tot mai populare, oamenii au devenit mai informați și mai exigenți în privința produselor și serviciilor pe care le achiziționează. Preferințele lor s-au schimbat, iar companiile de distribuție au trebuit să se adapteze pentru a răspunde nevoilor și cerințelor acestora.
Pentru a răspunde cerințelor tot mai complexe ale clienților, mulți distribuitori locali și-au diversificat portofoliul de produse și au adoptat modelul de Value Added Distributor. Acest model implică adăugarea de valoare prin intermediul serviciilor și soluțiilor suplimentare oferite împreună cu produsele. Așadar, distribuitorii au devenit mai mult decât simpli intermediari între producători și clienți, oferind consultanță, asistență tehnică și alte servicii care completează produsele.
IT Channel: ASBIS deține tot mai multe branduri proprii (AENO, Canyon, Prestigio, Prestigio Solutions etc.). Cum se regăsesc aceste branduri în ecosistemul de distribuție al companiei?
Alexandru Stoinea: Produsele proprii completează portofoliul de brand-uri pe care îl gestionăm, ceea ce ne permite să ne adresăm unui portofoliu extins de clienți. Avem în acest moment o ofertă foarte variată de produse, precum cele potrivite pentru cadouri (tirbușoanele electrice Prestigio), multiboard-urile și soluțiile de digital signage Prestigio Solutions care se adresează mediilor diverse precum educație, business sau medicină/îngrijirea sănătății, ceasurile inteligente Canyon pentru persoanele active
și pentru controlul parental/monitorizarea copiilor și produsele de tip electrocasnic AENO care se pot integra cu ușurință într-un
ecosistem domestic smart.
IT Channel: Care sunt principalele canale de distribuție pentru brandurile proprii?
Alexandru Stoinea: Exceptând brandul Prestigio Solutions, produsele mărcilor proprii ASBIS se adresează consumatorului final, prin urmare canalele de distribuție sunt formate din parteneri de tip retail și magazine online. Am construit de-a lungul celor 25 de ani de activitate neîntreruptă relații comerciale foarte bune cu parteneri din retailul specializat în consumer electronics, cu majoritatea clienților specializați în comerțul electronic, cu lanțurile de hypermarket-uri prezente în România, cu partenerii de tip telecom, iar din acest an am adăugat la portofoliul de clienți distribuitori ai mărcilor proprii și lanțurile de benzinării.
IT Channel: Portofoliul de soluții s-a diversificat în ultimii ani (cel mai recent brand este IIYAMA). Care sunt obiectivele legate de includerea unor noi branduri în portofoliu?
Adrian Netu: Prin includerea unor branduri globale recunoscute în portofoliu, ASBIS își consolidează poziția pe piața de distribuție locală. Acest lucru contribuie la construirea unei imagini puternice și la creșterea încrederii clienților și partenerilor că ASBIS poate furniza produse de calitate și servicii de înaltă clasă. De asemenea, prin adăugarea de mărci noi, oferim acces la tehnologii și produse inovatoare apreciate de clienți și putem satisface cerințele unei piețe în continuă schimbare. Cele mai noi branduri noi incluse în portofoliu înseamnă produse având caracteristici și funcționalități avansate, în pas cu ultimele tendințe tehnologice.
IT Channel: Zona de VAD este relativ nouă pentru ASBIS. Care sunt principalele lucruri pe care le urmăriți prin dezvoltarea departamentului VAD?
Adrian Netu: Principalul obiectiv este de a ne putea adresa partenerilor care oferă soluții complete, integrate, clienților lor. Acești parteneri au nevoie de un distribuitor-partener care să furnizeze suport specializat în procesul de construire a ofertei și care să participe activ în procesul de vânzare, alături de ei. Pentru asta e nevoie de o echipă de profesioniști specializați care să trateze fiecare oportunitate de business cu maxim interes. În acest mod am construit echipa actuală de VAD, pe care continuăm să o dezvoltăm și să o diversificăm cu specialiști în domenii tot mai variate de business.
Un alt obiectiv al nostru, direct corelat cu primul, este de a ne îmbogăți portofoliul de mărci distribuite. Este un proces început cu ceva timp în urmă, asumat și derulat în continuare, de-a lungul căruia demonstrăm producătorilor și partenerilor că se pot baza pe experința și profesionalismul echipei noastre pentru a oferi soluții de dezvoltare. Activând într-un mediu extrem de dinamic, suntem în permanență pregătiți pentru a adopta noile tehnologii, pentru a inova și pentru a intui și urma cele mai noi direcții.
IT Channel: Este interesantă diversificarea și orientarea către dispozitive smart și IOT. Care sunt obiectivele urmărite pe această zonă?
Alexandru Stoinea: Am identificat o nevoie specifică a consumatorilor și am venit în întâmpinarea ei cu soluții inovatoare. De exemplu, ASBIS a lansat anul trecut un heater AENO, dezvoltat de echipa de R&D a grupului ASBIS și produs în Polonia, care ajută la reducerea consumului de energie electrică. Pe lângă designul unic, premiat anul acesta la Red Dot Award la două categorii, beneficiile aduse consumatorului final sunt, de asemenea, unice. Iar din punct de vedere al functionății, produsul poate fi cu ușurință integrat cu alte produse smart AENO, putând fi setat, controlat și programat de la distanță, prin intermediul aplicației de mobil.
IT Channel: Ce ne puteți spune despre planurile de dezvoltare ale companiei pentru următorii ani?
Alexandru Stoinea: Grupul ASBIS continuă să inoveze și să investească în direcții noi de business, cum ar fi divizia AROS (ASBIS Robotic Solutions), EMBIO Diagnostics și Io.Clinic. În viitorul apropiat, ASBIS Romania va putea implementa pe plan local o parte din aceste direcții noi, divizia de robotică fiind deja activă, în echipă completă.
Construim și dezvoltăm în continuare mărcile proprii pe plan local și vom integra liniile noi de business pe care grupul le va dezvolta, consolidând totodata business core-ul ASBIS, cel de distribuție IT&C, obiectivul nostru principal fiind acela de a crește în mod sănătos și sustenabil, ca și până acum.