În ultimii ani, mai multe studii independente realizate de organizații diferite, precum Economist Intelligence Unit sau IDC, arată că datele pe care companiile din diferite industrii le extrag în cadrul activității lor zilnice reprezintă o adevărată mină de aur. Aceste volume imense de informații ascund, de cele mai multe ori, cheia succesului și pot oferi toate indiciile necesare înțelegerii direcțiilor de evoluție a pieței și a nevoilor clienților. Cu toate acestea, nu toate companiile înțeleg pe de-a întregul puterea pe care o au datele și se plâng de o adevărată „avalanșă” de informații, fiind înconjurați de prea multe date pentru a putea ține pasul și pentru a le putea analiza în mod eficient.
Oamenii au tendința să se panicheze în momentul în care se confruntă cu cantități mari de informații, devenind astfel incapabili să vadă cum acestea le-ar putea fi utile sau fiind prea speriați pentru a încerca să se descurce cu ele. Principala noastră problemă este că lumea modernă ne prezintă informația într-un mod foarte puțin natural. În mod normal, oamenii sunt capabili să proceseze automat mii de bucăți de informații în fiecare secundă. Din momentul în care ne trezim dimineața, procesăm în mod constant imagini și idei și luăm decizii fără ca măcar să conștientizăm că o facem. Nici una dintre aceste activități nu este o noutate – strămoșii noștri au trăit, de asemenea, în medii pline de date, în care instinctele lor de vânători și culegători îi făceau să analizeze natura din jurul lor pentru a învăța ce să mănânce pentru a supraviețui.
Creierul uman face constant asocieri între diferite informații. Mintea noastră categorizează și conectează, căutând și clasificând împreună cele mai importante date. Mai mult decât atât, nu ne oprim odată ce am realizat aceste asocieri. Dimpotrivă, așa cum înțelegem prezentul în baza experiențelor noastre trecute, tot așa ne anticipăm constant viitorul. Fiecare dintre noi utilizează în fiecare zi instrumente naturale, fără ca măcar să fim conștienți că facem asta. Folosim, apoi, aceleași instrumente în lumea de business pentru a ne ajuta să înțelegem probleme complexe. Cu toate acestea, cea mai mare parte a tehnologiei la care avem acces nu completează și nici nu valorifică aceste trăsături înnăscute pe care le avem. Cu toate acestea, oamenii au nevoie de soluții IT care să facă toate informațiile complexe la care suntem expuși mai accesibile și care să ne permită să descoperim în mod natural tipare și să facem anumite proiecții.
QlikView este un exemplu excelent de tehnologie care se adresează modului nostru natural de a utiliza informația, datorită abordării Natural Analytics, care folosește capacitatea umană normală de a procesa informații complexe. Practic, QlikView susține modul în care se manifestă de obicei curiozitatea umană și modul în care căutăm, filtrăm, chestionăm și căutăm asocieri între date pentru a da un înțeles informației – reliefând, astfel, concluzii și făcând posibilă luarea de decizii. În România, licențele pentru QlikView sunt disponibile exclusiv prin Plaut Consulting, o companie specializată în servicii de consultanță în IT și management, precum și soluții de optimizare a administrării proceselor de business, atât direct, cât și printr-o rețea puternică de distribuitori.
„Un utilizator de business al platformei QlikView Business Discovery poate face foarte ușor conexiuni între o informație și altele, fiind ghidat intuitiv către răspunsurile pe care le caută și descoperind, în același timp, legături complet noi între date, la care nici nu se aștepta”, explică Robert Novak, Managing Director Plaut Consulting România. „Simultan, un utilizator poate să discute live, interactiv, cu alți utilizatori despre datele pe care le analizează și despre deciziile pe care le ia în loc să fie ghidat automat către canale predefinite de luare a deciziilor. Astfel, utilizatorii ajung mai ușor la un consens, pentru că ei lucrează împreună, descoperă informații, le marchează și le împărtășesc unii altora. Nu în ultimul rând, Natural Analytics le dă oamenilor posibilitatea să arate care sunt legăturile dintre datele care stau la baza concluziilor lor și să exploreze interactiv puncte de vedere contradictorii atunci când iau decizii.”
De fapt, oricine poate fi un analist de date. În Peru, pescarii folosesc sisteme de analiză pentru a determina cea mai bună locație în care să își vândă captura de pește pentru a obține profit maxim. În mod similar, în Suedia, poliția utilizează analiza de date pentru a fi mai eficientă în combaterea crimei și, într-un caz, cu ajutorul unei astfel de platforme, Poliția din Malmö a reușit chiar să prindă un criminal în serie. Nici unul dintre acești oameni nu este, în mod oficial, un specialist în analiza datelor, dar ei își suplinesc instinctele naturale cu tehnologii intuitive pentru a-și îmbunătăți modul în care iau decizii.
La nivel mondial, există o șansă extraordinară de a găsi insight-uri care au la bază abilitatea noastră înnăscută de a analiza lumea din jur. Cu toate acestea, de multe ori, tehnologia care ar trebui să ne susțină business-ul ne împiedică să folosim aceste abilități pentru că ne prezintă informația într-o manieră tehnică ce descurajează modul nostru natural de a decodifica lumea din jur.
„Companiile trebuie să aibă sisteme care să valorifice procesele naturale de gândire ale angajaților și modul în care aceștia fac asocieri, compară și anticipează informații”, a adăugat Robert Novak. „Până când o să se întâmple acest lucru, mulți dintre noi vom rămâne pierduți într-un hățiș de date.”