Microsoft a aniversat un an de disponibilitate a serviciului Office 365, serviciu de productivitate în cloud dedicat diverselor categorii de organizații. Cu această ocazie, Daniel Rusen, Office 365 Product Manager la Microsoft România, ne-a oferit mai multe informații despre acest serviciu și despre strategia de dezvoltare pe piața românească.

ITChannel: După un an, cum priviți piața de servicii software din România? Există diferențe majore versus piața din SUA sau piața altor state din UE?

Daniel Rusen: Există o discrepanță între România și Uniunea Europeană, dar aceste diferențe tind să se estompeze. Într-un studiu realizat pe zona de antreprenoriat (n.red. studiul a fost realizat de Vanson Bourne pentru Microsoft, informațiile fiind disponibile pe site-ul Microsoft România), pentru 70% dintre companiile mici și mijlocii tehnologia informației joacă un rol determinant în dezvoltarea afacerii lor. România are tendința să sară etape și să integreze mai rapid noile tehnologii. Mă voi limita la un singur exemplu. În România, nu existau prea multe conexiuni ISDN sau ADSL, lucru care ne-a permis să trecem direct la fibra optică. România este acum pe locul 5 în lume în ceea ce privește viteza conexiunilor la Internet. Consider că acest lucru se va întâmpla și în alte domenii IT&C, iar zona SaaS (Software as a Service) nu cred că va face excepție.

ITC: Care sunt principalele beneficii pentru companiile care implementează Office 365 versus soluțiile „on premise”?
D.R.: În general, Office 365 și serviciile în cloud oferă un nivel mai ridicat de flexibilitate companiilor. Companiile își pot adapta mult mai rapid infrastructura la noile nevoi, plătind numai atât cât utilizează. Spre exemplu, dacă o companie dorește să crească numărul de utilizatori pentru o perioadă de șase luni, poate realiza acest lucru printr-o simplă configurare a consolei, urmând să plătească suplimentar pentru cele șase luni. În mod similar, o companie poate să decidă restrângerea utilizării Office 365 atunci când dorește acest lucru. Companiile care utilizează Office 365 pot crea diverse profile de utilizatori. În acest sens, o parte dintre utilizatori pot folosi doar zona de e-mail, iar alte categorii pot folosi și alte servicii incluse în Office 365, precum Lync Server sau SharePoint.
Un alt avantaj al soluțiilor în cloud este simplitatea în operare. Soluția este localizată în data centerul Microsoft, fiind susținută și actualizată permanent de către noi. Firmele nu mai trebuie să investească în infrastructură (servere, soluții de stocare etc.) și în personal dedicat administrării acestora. Soluțiile de business bazate pe cloud computing minimizează cheltuielile de capital și reduc substanțial cheltuielile operaționale. Companiile au acces la cea mai bună tehnologie la un preț convenabil, printr-un model „pay-as-you-go”. Beneficiind de servicii în cloud găzduite în centre de date Microsoft, companiile de orice mărime își concentrează resursele pe activitățile de bază și își cresc productivitatea.

ITC: Ne puteți da câteva exemple de companii care folosesc Office 365?
D.R.: Anchor Plaza este unul dintre clienții noștri de dimensiuni medii, având câteva sute de utilizatori în Office 365. La Anchor Plaza angajații folosesc diferite planuri de licentiere Office 365 în funcție de necesitățile de lucru și interacțiunea internă: Office 365 planul K1 pentru utilizatorii mobili ce include access la Email (Exchange Online) și Document Management (SharePoint Online), Ofice 365 planul E2 ce include adițional  Lync pentru conferințe online, cât și Office 365 planul E3 care oferă suplimentar și Office Professional Plus, soluția pentru uniformizarea modului de lucru la nivelul uneltelor de productivitate. Provident este un alt client care folosește o arhitectură complexă de Office 365 pentru diverse categorii de utilizatori. Office 365 este un succes în România și, ca argument pentru impactul în dinamica afacerilor clienților noștri, este pe cale să devină produsul business cu cea mai rapidă creștere pentru Microsoft, depășind așteptările noastre din punct de vedere al numărului de clienți. Important este că printre aceștia se află foarte multe companii mici și mijlocii, iar noutatea pe care o aduce Office 365 este că toate firmele (indiferent de dimensiunea lor) pot accesa astăzi cele mai moderne tehnologii, care în trecut erau accesibile numai unor companii mari sau foarte mari.

ITC: Ce ne puteți spune despre versiunea Office 365 pentru mediul educațional?
D.R.: Anterior Office 365 for Education, Microsoft furniza serviciul Live@Edu, care are deja la activ 22 milioane de utilizatori la nivel global, fiind folosit și de foarte multe instituții de învățământ din România. Versiunea nouă, Office 365 for Education, destinată mediului educațional, oferă facilități similare versiunii comerciale. Studenții sunt obișnuiți să utilizeze o soluție complexă de colaborare încă din mediul academic și să folosească funcționalitățile unui serviciu pe care îl vor regăsi în companiile în care vor lucra ulterior.

ITC: Prin ce se diferențiază Office 365 de soluțiile competitoare?
D.R.: O caracteristică importantă a soluției Office 365 este posibilitatea de a crea soluții hibride. În acest sens, companiile pot crea arhitecturi complexe care să includă atât servere „on-premise”, cât și serviciile Office 365. Spre exemplu, o organizație poate să folosească serverul Exchange de e-mail și colaborare pentru o anumită categorie de utilizatori, iar pentru alte categorii să folosească serviciul Office 365. Acest lucru oferă companiilor un nivel ridicat de flexibilitate în crearea unor arhitecturi, oferind totodată posibilitatea de a utiliza în continuare investițiile pe care le-au făcut deja în servere și alte soluții „on-premise”.

Interviu realizat de Silviu Cojocaru