ITChannel: Cum credeţi că a evoluat industria IT (furnizori de soluții de tehnologie și de distribuție) pentru industria de turism,  din perspectiva percepţiei clienţilor şi a investiţiilor în IT?

Robert Komartin: Componenta IT din industria de turism este într-o situaţie paradoxală, pe care eu am întâlnit-o în foarte puţine alte industrii. Ca să dau un exemplu sugestiv, componenta airline din industria de turism, fiind o industrie extrem de concentrată şi cu companii foarte mari, şi-a dezvoltat tehnologii proprii, în paralel cu IT-ul clasic şi uneori chiar înaintea IT-ului clasic. Adică, echivalente alte internetului, sisteme în cloud, protocoale de transfer de date au existat în industria de turism, chiar înainte să existe în lumea obişnuită. Vorbim așadar de un avans substanțial în ceea ce privește investițiile în tehnologie și soluțiile folosite. Dar apoi, odată cu apariţia acestor tehnologii în segmentele comerciale – internet, protocoale TCP/IP, cloud – IT-ul din airline a început să conveargă către acestea. Aici există un paradox important – căci odată ce o companie a investit sume importante în anumite platforme tehnologice, este destul de complicat să se alinieze peste noapte altor tehnologii, chiar dacă sunt mai noi și mai ieftine. Multe companii au văzut că  efortul de renunţa la sistemele proprii (legacy systems), chiar dacă sunt mai învechite, este enorm.

 

Continuarea interviului

Amadeus – Interviu Robert Komartin