Autor: Radu Constănțeanu

Conform rezultatelor unui nou studiu efectuat de KPMG International, companiile din Global 2000, topul celor mai mari companii publice din lume, au redus drastic finanțările pentru tehnologii emergente, cum ar fi automatizarea, inteligența artificială (AI), blockchain și 5G. Cu toate acestea, mulți directori sunt optimiști și estimează că cheltuielile tehnologice emergente vor crește în următoarele 12 luni, deoarece companiile realizează că pandemia COVID-19 creează o platformă pentru a accelera transformarea digitală și a stimula creșterea pe termen lung.

Noul raport Enterprise Reboot, rezultat al colaborării dintre KPMG International și HFS Research, a intervievat 900 de directori de tehnologie pentru a explora starea actuală și viitoare a tehnologiilor emergente și demonstrează o schimbare dramatică a modului în care companiile abordează tehnologiile emergente acum față de doar câteva luni în urmă înainte de debutul pandemiei COVID-19. Mai exact, 59% dintre directorii chestionați spun că pandemia COVID-19 a dat un impuls pentru accelerarea inițiativelor lor de transformare digitală, dar cu toate acestea aproximativ patru din 10 spun că vor opri investițiile în tehnologie emergentă ca urmare a pandemiei. Executivii și-au schimbat atenția către tehnologii ”must-have”, iar 56% dintre cei chestionați spun că migrația în cloud a devenit o necesitate absolută datorită pandemiei.

Cu toate acestea, investițiile într-o serie de tehnologii emergente vor crește probabil în următorul an, cum ar fi 5G (44% dintre respondenți se așteaptă ca cheltuielile să crească, comparativ cu 26% care se așteaptă ca acestea să scadă); automatizarea proceselor (43% se așteaptă la o creștere comparativ cu 25% care se așteaptă la o scădere); AI (39 la sută față de 31 la sută); cloud hibrid și/sau multi-cloud (38 la sută față de 28 la sută); blockchain (34 la sută față de 30 la sută); edge computing (34 la sută față de 33 la sută) – cu excepția smart analytics (32 la sută față de 35 la sută).

57% dintre respondenți spun că pandemia COVID-19 a schimbat semnificativ prioritățile strategice ale organizației lor. Focusul imediat este asupra supraviețuirii, care a devenit principalul obiectiv pentru majoritatea investițiilor în tehnologie emergente. Prima fază a studiului KPMG a arătat că multe organizații au fost descurajate să efectueze investiții semnificative în tehnologie emergentă din cauza obstacolelor din cultura organizațională pentru adoptarea la nivelul companiei și a temerii că proiectele vor eșua. De la debutul pandemiei, respondenții din a doua fază a studiului sunt mai concentrați pe crearea unui business case mai solid pentru investițiile existente în tehnologie.

Alte elemente identificate de studiu:

  • Doar 13 la sută se așteaptă să „crească semnificativ” investițiile în tehnologii emergente pe fondul pandemiei.
  • Organizațiile care realizează cele mai mari investiții văd randamente mai mari decât cele care fac cele mai mici; de fapt, cei din quartila de investițiilor superioare aveau mult mai multe șanse să spună că au identificat o valoare tangibilă.
  • Aproape 65% dintre respondenți consideră că utilizarea combinată a tehnologiilor emergente este mult mai benefică decât utilizarea oricăreia dintre aceste tehnologii în mod izolat. „AI-powered” și „cloud-enabled” apar ca elemente fundamentale și sunt prezente în mai mult de o treime din toate soluțiile tehnologice.

„Acum, mai mult ca oricând, companiile trebuie să facă investiții inteligente în tehnologii emergente, dacă acestea vor să supraviețuiască pe termen mediu și lung. Companiile care nu o vor face riscă să-și amenințe propria supraviețuire”, a spus Cliff Justice, Global lead for Intelligent Automation și U.S. lead for Digital Capabilities, KPMG.

Metodologia sondajului În perioada martie-iunie 2020, KPMG International și HFS Research au efectuat două sondaje cantitative globale, intersectoriale. Cuprinzând 900 de manageri din zona de tehnologie, sondajele au urmărit să descopere investițiile și adoptarea tehnologiilor emergente. Toți respondenții dețineau funcții de nivel executiv la companii din Global 2000 cu venituri anuale de peste 1 miliard USD, care operează în nouă sectoare de afaceri și nouă țări – S.U.A., Germania, Marea Britanie, Olanda, Japonia, Australia, India, Franța și Canada. Datele sondajului au fost completate de interviuri calitative cu lideri din companii care supraveghează investițiile și adoptarea acestor tehnologii emergente în organizația lor. 

COVID-19 accelerează inițiativele companiilor în zona blockchain

Raportul Forrester „COVID-19 Accelerating Initiative Initial Blockchain Enterprise Enterprise Critical” arată modul în care Blockchain rămâne o tehnologie în stadiu incipient de dezvoltare. Iar în perioadele de criză și de constrângere financiară, cheltuielile cu tehnologiile emergente tind să fie reduse sau chiar eliminate. Dar COVID-19 nu aduce numai vești proaste pentru DLT (Distributed Ledger Technology). Pandemia COVID-19 a stopat proiectele blockchain ale companiilor, dar nu pentru mult timp. Ce înseamnă COVID-19 pentru o companie și prioritățile sale de cheltuieli în tehnologie diferă în funcție de sectorul industrial și de poziția concurențială relativă și este în concordanță cu gradul de maturitate digitală al acesteia.

Câteva aspecte cheie ale raportului:

  • Debutul pandemiei și consecințele economice ulterioare au determinat multe firme să-și reducă proiecțiile de venituri și să se concentreze pe diminuarea costurilor; într-un sondaj Forrester Analytics realizat în perioada aprilie-mai 2020, 43% dintre persoanele care influențează achizițiile au declarat că cheltuielile cu tehnologia lor vor scădea în următorul trimestru fiscal comparativ cu doar 8% dintre respondenți care, înainte de izbucnirea pandemiei, se așteptau la o scădere.
  • Inițial, doar rețelele aflate în producție și-au continuat activitatea, în timp ce toate celelalte se opreau. Atunci când pandemia a lovit și companiile au trebuit să se concentreze pe supraviețuire, au continuat să funcționeze numai rețelele blockchain enterprise care procesează tranzacțiile ca parte a proceselor de afaceri curente. Practic toate celelalte activități legate de proiectele DLT au încetat.
  • Companiile trebuie să poată răspunde la întrebările legate de aspectul financiar. În mare parte, nu este vorba despre generarea de venituri suplimentare, ci despre economisirea de bani sau evitarea amenzilor pentru nerespectarea reglementărilor. Permițând companiilor să automatizeze procesele bazate pe datele comune, DLT ajută la reducerea costurilor și la creșterea eficienței lanțului de aprovizionare, precum și la reziliență, dar poate face acest lucru doar ca parte a unei strategii digitale complete. 

Codurile de QR deschid o multime de breșe de securitate

Codurile Quick Response (QR) cresc în popularitate, iar hackerii se orientează către ele pentru a exploata această tendință. Mai rău, potrivit unui nou studiu, oamenii ignoră în general modul în care codurile QR pot fi ușor manipulate pentru a lansa atacuri digitale. Motivul pentru care utilizarea codului QR este în creștere este legat de faptul că multe companii renunță la broșurile, meniurile și pliantele tipărite ce ar putea accelera răspândirea COVID-19. În schimb, apelează la codurile QR ca alternativă.

MobileIron avertizează că aceste coduri QR pot fi dăunătoare. Într-un studiu publicat recent, firmele producătoare de soluții de gestionare a dispozitivelor mobile (Mobile Device Management – MDM) au constatat că 71% dintre respondenții la sondaj au declarat că nu pot face distincție între un cod QR legitim și unul cu conținut rău intenționat. Codurile QR permit utilizatorului să scaneze un cod special cu camera telefonului său pentru a efectua automat o acțiune. Aceste comenzi rapide deschid de obicei un site web, dar pot fi programate pentru a efectua orice număr de acțiuni mobile, inclusiv să redacteze draft-uri de e-mail, apeluri vocale, pot deschide diverse pagini cu conținut de marketing, o locație pe o hartă și să pornească automat navigarea, pot deschide o pagină de profil pe Facebook, Twitter sau LinkedIn sau pot porni orice aplicație (cum ar fi deschiderea PayPal cu un dispozitiv de plată predefinit).

Potrivit unui sondaj realizat de MobileIron în rândul a peste 2.100 de consumatori din SUA și Marea Britanie, codurile QR se înrădăcinează în viața oamenilor, mai ales că pandemia continuă să afecteze întreg globul. 64% dintre respondenți au spus că un cod QR face viața mai ușoară într-o lume fără atingere. De exemplu, o aplicație obișnuită este ca restaurantele să ofere clienților posibilitatea de a se conecta la meniuri virtuale în locul unora tipărite.

În total, 47 la sută dintre respondenți au observat o creștere a utilizării codului QR de la apariția pandemiei COVID-19. Aproximativ 84 la sută dintre persoane au declarat că au scanat un cod QR înainte, 32 la sută au făcut-o în ultima săptămână și 26 la sută au făcut-o în ultima lună.

Problema este că codurile QR sunt ținte atrăgătoare pentru hackeri, deoarece interfața utilizatorului mobil îi solicită pe utilizatori să ia măsuri imediate, limitând în același timp cantitatea de informații disponibile. În același timp, utilizatorii de dispozitive mobile sunt mai puțin vigilenți decât sunt atunci când utilizează un laptop sau desktop. De fapt, 51% dintre respondenții la sondaj au spus că nu au sau nu știu dacă au instalat software de securitate pe dispozitivele lor mobile.

Exemplele de scenarii de atac includ un atacator care încorporează într-un cod QR un URL rău intenționat care conține programe malware personalizate, care ar putea apoi să exfiltreze date de pe un dispozitiv mobil atunci când este scanat, a adăugat Mosher. Sau codul QR ar putea direcționa utilizatorul către un site de phishing care culege credențiale sau alte informații personale sau de companie.

În timp ce 67% dintre respondenții la sondaj sunt conștienți de faptul că codurile QR pot deschide o adresă URL, sunt mai puțin conștienți de celelalte acțiuni pe care codurile QR le pot iniția. Doar 19% dintre respondenți consideră că scanarea unui cod QR poate deschide un draft de e-mail, 20% cred că scanarea unui cod QR poate iniția un apel telefonic, 24% cred că scanarea unui cod QR poate iniția un mesaj text, iar 35% au spus că nu știu dacă hackerii pot viza chiar victimele folosind un cod QR. 

Pandemia dezvăluie lacunele companiilor de securitate cibernetică, precum  și nevoia de soluții noi

Pe măsură ce organizațiile din întreaga lume au reacționat la pandemia COVID-19, multe au fost nevoite să facă față unor noi riscuri legate de infrastructură, utilizatori și datele critice ale afacerii. Numai trecerea la munca la distanță a introdus ea însăși o serie de noi provocări – de la acoperirea lacunelor de securitate cu noile tehnologii pentru educarea angajaților de a evita atacurile de phishing până la consolidarea protecției diverselor aplicații necesare lucrului de acasă. Recent publicatul raport Acronis Cyber Readiness Report analizează îndeaproape modul în care organizațiile au fost pregătite pentru a se adapta la impactul pandemiei asupra operațiunilor IT și a securității cibernetice. În pregătirea raportului, Acronis a chestionat 3.400 de companii și lucrători la distanță din întreaga lume în lunile iunie și iulie 2020. În cele din urmă, constatările au arătat că organizațiile continuă să lupte pentru a-și proteja datele și infrastructura împotriva noilor provocări ale peisajului de lucru la distanță. Raportul a subliniat, de asemenea, modul în care sunt necesare soluții noi – 92% dintre companiile chestionate declarând că trebuie să adopte noi tehnologii pentru a permite munca la distanță, inclusiv instrumente de lucru colaborativ, soluții de confi-dențialitate și securitate cibernetică.

Raportul Acronis Cyber Readiness Report arată că, în timp ce hackerii vizează lucrătorii la distanță, phishing-ul și videoconferințele, precum și atacurile de tip Distributed Denial of Service (DDoS) sunt cele mai frecvente tactici utilizate.

31% dintre companii raportează zilnic atacuri cibernetice

Atacurile malware, cum ar fi ransomware-ul, au crescut și în timpul pandemiei, jumătate (50%) din toate companiile chestionate declarând că sunt vizate cel puțin o dată pe săptămână. Aceasta include atât companiile mici, cât și cele mari, cum ar fi principalul producător de dispozitive GPS care ar fi plătit 10 milioane de dolari într-un atac de tip ransomware WastedLocker.

39% dintre companii au suferit atacuri prin aplicațiile de videoconferință

Ca urmare a blocajului datorat pandemiei, 69% dintre lucrători la distanță se bazează pe aplicații precum Zoom, Cisco Webex și Microsoft Teams pentru a colabora cu colegii, pentru a comunica cu partenerii și furnizorii sau pentru a se întâlni cu clienții și potențialii clienți. Infractorii cibernetici au profitat de această dependență: 39% dintre companii au fost supuse în ultimele trei luni atacurilor prin aplicațiile de videoconferință. În fapt, Cisco a dezvăluit recent o vulnerabilitate în aplicația sa Webex care ar putea permite atacatorilor să deschidă, să citească și să fure conținut potențial valoros sau dăunător.

2% dintre companii consideră filtrarea adreselor URL

Atacurile de phishing cunosc în această perioadă niveluri istorice, ceea ce nu este surprinzător, deoarece raportul a constatat că doar 2% dintre companii iau în considerare filtrarea adreselor URL atunci când evaluează o soluție de securitate cibernetică. q

Cum schimbă pandemia COVID-19 regulile pieței mondiale de IT&C

Pandemia dezvăluie lacunele companiilor în materie de securitate cibernetică, precum și nevoia de soluții noie de tablete au înregistrat la nivel mondial o creștere solidă în Q2/2020, potrivit IDC.

După două trimestre consecutive de declin, piața mondială a tabletelor a înregistrat o creștere de 18,6% în al doilea trimestru al anului 2020 față de perioada similară a anului trecut, cu livrări în valoare totală de 38,6 milioane de unități, conform datelor preliminare ale International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker. Având în vedere că blocajele legate de COVID continuă să restricționeze multe activități, consumatorii au apelat la tablete pentru divertisment, afaceri și e-learning.

Apple a livrat 12,4 milioane de unități în Q2/2020 pentru a prelua din nou poziția de top. Pe măsură ce problemele logistice s-au diminuat, vânzătorul a fost capabil să livreze un număr mare de echipamente pe canal și să înregistreze o creștere de 1,3% față de Q2/2019. iPad-ul de 10,2 inci continuă să fie cel mai bun produs vândut de Apple datorită prețului accesibil și capacității de conectare la o tastatură. iPad Air și cel mai recent iPad Pro au reușit să mențină ritmul.

Samsung și-a menținut poziția secundă și a înregistrat o creștere a livrărilor de 42,5% față de perioada similară a anului trecut. Compania a reușit să livreze 7 milioane de unități în trimestrul analizat. O mare parte din această creștere este atribuită restabilirii stocurilor și cererii mari din comenzile generate de șederea la domiciliu. Huawei a livrat 4,8 milioane de unități în trimestrul 2 cu o creștere de 43,5% față de perioada similară a anului trecut. Compania a reușit să obțină mai mult de două puncte în cota de piață, comparativ cu Q2/2019, în principal datorită portofoliului său echipamente Android cu tastatură detașabilă. Focusul vânzătorului pe produsele cu tastatură detașabilă și cu platformă Windows a trecut în plan secund datorită concurenței acerbe a laptopurilor tradiționale atât din punct de vedere al prețului, cât și al performanței. Huawei a continuat să se confrunte cu probleme semnificative în afara Chinei, cu toate acestea a reușit să înregistreze o creștere față de perioada similară a anului trecut atât în Europa, cât și în restul zonei Asia/Pacific.

Amazon.com a recâștigat poziția a patra, cu o creștere de 52,0% față de perioada similară a anului trecut. De asemenea, compania și-a crescut cota de la 7,3% în Q2/2019 până la 9,3% în ultimul trimestru. În încercarea de a profita la maxim de situație, vânzătorul a lansat, de asemenea, noi tablete Fire HD de 8 inci cu procesor și stocare îmbunătățită pentru a satisface utilizatorii aflați în căutare de dispozitive ieftine pentru consumul de conținut.

Lenovo a terminat trimestrul pe poziția a cincea, înregistrând o creștere de 51,0% față de perioada similară a anului trecut, livrând 2,8 milioane de unități. Portofoliul divers al producătorului l-a ajutat să intre în toate piețele de pe glob, cu toate acestea, tabletele sale low-end par să fie cele mai căutate dispozitive. În trimestrul actual Lenovo a reușit să gestioneze creșterea în toate regiunile, cu excepția Chinei, datorită concurenței puternice din partea Huawei. q