Aștern aceste rânduri pe hârtie la câteva săptămâni după ce s-a încheiat campania de Black Friday – ediția 2014. Am fost martor la mai multe campanii de marketing înverșunate susținute de retaileri tradiționali sau online. Toți s-au străduit să transforme „vinerea neagră” în „săptămâna” sau „luna” neagră, în care promoțiile nu se vor mai opri. Din păcate, comercianții au pierdut semnificația și scopul acestui eveniment, care aduce beneficii în SUA atât pentru consumator, cât și pentru vânzător.
Promoția Black Friday s-a născut în Philadelphia în anii ’70 și este foarte clar delimitată în timp. Promoțiile se desfășoară pe durata unei singure zile, după ziua recunoștinței (Thanksgiving Day este o sărbătoare importantă în SUA și este celebrată în ultima joi din luna noiembrie). În unele state din SUA, atât joia recunoștinței, cât și ziua următoare au fost declarate libere. Comercianții din Philadelphia au dorit să profite de aceste zile libere și au creat această promoție. Ideea principală a promoției era să ofere reduceri substanțiale la produsele existente pe stoc (în general, produse electronice din generații anterioare sau din colecții mai vechi). Retailerii vor lichida stocurile de produse mai vechi, vor face rost de cash și se vor pregăti pentru cea mai bună lună de vânzări a anului (decembrie). De cealaltă parte, clienții vor achiziționa produse, poate nu de ultimă oră, dar la un preț substanțial redus. Pentru comercianți, luna noiembrie este, în general, pe roșu (în contabilitatea britanică sau americană pierderile se înregistrează cu roșu), iar ultima vineri reprezintă o oportunitate de a trece pe „negru” sau pe „profit” (aceasta ar fi explicația termenului de „black” din numele promoției).
Concluzia pe care o tragem din analiza fenomenului din SUA este că promoțiile din România nu sunt întotdeauna adevărate. Nu poți să-ți lichidezi stocurile la prețuri mici săptămâni întregi, decât dacă poate dorești să treci pe „roșu” ca retailer. Acum doi ani am fost și eu „beneficiarul” unei astfel de promoții. Am cumpărat un laptop redus cu aproximativ 300 RON. La aproximativ două săptămâni după „black friday”, acesta era disponibil pe toate site-urile cu prețul redus.
Dacă v-ați găsit într-o situație similară cu cea în care m-am aflat eu sau dacă aveți o replică la acest articol, vă aștept să-mi scrieți la silviu@itchannel.ro!