Am stat de vorbă recent cu dl. Ștefan Apăteanu, Director al Edu Apps, despre o aplicație dezvoltată încă de pe vremea când era student. Am fost pe deplin convinsă că numai cu ajutorul unui sistem educațional performant putem avea excelență în educație.
ITC: Ce reprezintă Edu Apps și ce ne puteți spune despre ADMA?
Ștefan Apăteanu: Edu Apps SRL este un spin-off înființat pentru a demara proiectul ADMA, un sistem de gestiune informatică a situațiilor școlare. Edu Apps SRL are o echipă de specialiști activi în domeniul IT&C de 10 ani, titulari de brevete, implicați in proiecte care utilizează cele mai noi tehnologii.
În 2011 am aplicat la Autoritatea Națională de Cercetare Ştiințifică cu un proiect care are la bază un brevet obținut în 2006 de la OSIM, brevet ce a obținut protecție pe interfețele unui sistem de gestiune a școlarității. Am primit finanțare pentru înființarea acestui spin off, care să continue, pe de o parte, munca de cercetare și, pe de altă parte, să pregătească respectivul soft astfel încât să fie introdus în producție, adică să poată fi implementat la diferite instituții educaționale. Am implementat ADMA pilot la Facultatea de Drept și la Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității din București, precum și la Colegiul Național Gheorghe Lazăr.
Inițial, programul ADMA a fost conceput să ruleze de pe un sistem de tip legacy, pe o configurație Linux, Apache, My SQL, Php (n.n. LAMP), dar ulterior a fost adaptat pentru un sistem de tip cloud. Așa am ajuns să lucrăm pe platforma pusă la dispoziție de Google, Google App Engine. Am analizat în prealabil platformele oferite de Amazon și Microsoft. Am întâlnit cel mai bun raport calitate/preț la Google, probabil pentru că ei au cea mai veche soluție de cloud business în domeniu. Google a lansat Google Apps care rulează din cloud, în urmă cu 7 ani.
În mediul universitar, am reușit să facem o întrepătrundere cu Google Apps for Education, care este suita de tip office de la Google, suită gratuită pentru mediul universitar ce conține e-mail de până la 30 Gb, documente partajate – Google Drive, calendar, Google Sites. În această fază, este folosită în special partea de e-mail și de partajare de documente, dar la Facultatea de Jurnalism este folosit și Google Sites. Tot site-ul lor este conceput pe platforma Google Sites și beneficiază de scalabilitate mult mai mare, deoarece Google Sites, fiind făcut pe platforma de cloud, poate fi accesat de un număr foarte mare de vizitatori fără să înregistreze blocaje. Aceasta este o problemă reală pentru o facultate, fiindcă poți avea anumite perioade mai aglomerate, precum sesiunile, cu foarte mulți vizitatori, și atunci trebuie să te asiguri că site-ul respectiv este disponibil. Partea de orar este în dezvoltare, cred că produsul va fi gata în primăvara anului viitor, urmând ca utilizarea lui să înceapă în următorul an universitar.
ITC: De când este implementat ADMA la Facultatea de Drept și cum a fost primit de către profesori, studenți și personalul administrativ?
Ș.A.: ADMA este implementat din 2012. Noi am observat că tendința, în special pentru tineri, este de utilizare a platformelor care le oferă acces la o multitudine de servicii precum Google+ sau Youtube. Nu a fost foarte greu să ajungem la ei, deoarece foarte mulți aveau deja conturi de Gmail, iar contul lor de la facultate este tot un cont de tip Gmail, cu exact aceleași funcționalități; singura diferență este că în loc să fie „@gmail.com” este „@domeniul-respectivei-instituții.orice”. Depinde de fiecare instituție dacă la finalul perioadei de studii închide acea adresă sau o lasă disponibilă. Noi îi încurajăm să le lase operaționale pentru că, în acest fel, au o comunicare mult mai bună cu această comunitate de alumni.
În acest moment, peste 25 milioane de studenți utilizează Google Apps for Education în întreaga lume. Angajamentul Google este de a asigura gratuitatea serviciului pe termen nelimitat, pentru că interesul este să-i familiarizeze din timp cu tehnologia pe care o vor folosi în mediul business. Google Apps for Education dispune de același funcționalități ca Google Apps for Business, cu diferența că este gratuit.
ITC: Ce planuri de viitor aveți?
Ș.A.: În următoarea perioadă vom extinde ADMA la nivel național prin intermediul unor parteneri de implementare la nivel local.
Prin acest tip de aplicație eficientizăm comunicarea și subliniem importanța instrumentelor colaborative. Spre exemplu, Google Docs este singurul serviciu din lume care îți permite simultan editarea conținutului, pe un singur fișier, de către mai mulți utilizatori. Dacă adăugăm și faptul că se pot face și video-conferințe prin intermediul Google Hangouts, se conturează un mediu care încurajează trecerea către un sistem de tip e-learning si promoveaza un alt tip de educatie, bazat pe colaborare.
Atât la Facultatea de Drept, unde am recreat toate bazele de date din urmă în format electronic, cât și la Facultatea de Jurnalism, am vrut să demonstrăm că sistemul furnizează toate informațiile și scoate toate rapoartele la un clic distanță. Cu alte cuvinte, la aceste facultăți, generezi o adeverință, o foaie matricolă sau un supliment la diplomă cu un simplu clic.
La Facultatea de Drept am furnizat atât sistemul de gestiune a studenților, luarea în evidență a candidaților, cât și sistemul pentru evaluarea fișelor tip grilă, grile pe care noi le putem scana, le putem evalua automat în baza unui barem, putem afișa un anumit rezultat, acel rezultat poate fi dispus în mod automat în listă și ordonat după criteriile de departajare care sunt stabilite prin regulament.
Ne propunem ca în această toamnă să începem să promovăm mai mult acest sistem. Credem că poate fi implementat cu succes la nivel național, pentru că este foarte scalabil, permite introducerea simultană a mai multor instituții, totodată permite centralizarea la nivel statistic a informațiilor acestora.
În ceea ce privește învățământul liceal, soluția noastră permite accesul în timp real al părinților la situația școlară a copiilor. Acest lucru este foarte bun pentru responsabilizarea părintelui și creșterea nivelului implicării acestuia în educația copilului. Ne propunem să aducem această parte administrativă, dar cu implicații în aria curiculară, într-un mediu virtual, astfel încât să eliminăm niște etape în comunicare și să facem totul mai facil. Tehnologia ne permite acest lucru.
De obicei, astfel de soluții vin cu costuri legate de infrastructură, licențiere, traininguri, acces la internet și o serie de astfel de costuri care pot ajunge și la 70% din costurile totale ale soluției. Însă, abordarea în cloud este mult mai la îndemână tuturor instituțiilor pentru implementare, pentru că presupune costuri mai reduse. Soluția noastră, ADMA, poate fi implementată într-un timp scurt la fiecare instituție, aplicația se poate configura într-o singură zi, iar efortul beneficiarului este mai mare doar inițial, atunci când trebuie introduse toate datele. După aceea, orice notă, orice informație, odată introdusă în sistem, este preluată în toate modulele și rapoartele.
ITC: De foarte multe ori ne întâlnim cu reticență privind utilizarea serviciilor de cloud. Ce puteți să ne spuneți despre acest lucru?
Ș.A.: Orice schimbare sistemică poate fi întâmpinată cu reticență, iar acest lucru este cauzat, într-o primă fază, de informarea insuficientă.
Ceea ce am făcut noi pentru a preîntâmpina genul acesta de reacții a fost să fim extrem de transparenți asupra politicilor de securitate și de protecție a datelor cu un caracter personal și, în acest sens, vă pot spune că Google respectă cele mai înalte standarde de securitate a informației. Fiecare persoană care intră pe site poate vedea tipurile de certificate de care dispune precum și faptul că este membru în Safe Harbor Policy. Am obținut certificarea ISO 27001 pentru sistemul de gestiune a securității informațiilor în calitate de implementatori și operatori.
La nivel internațional, multe instituții publice (universități, licee, școli) utilizează mediul cloud, datorită avantajelor sale legate de costuri, scalabilitate și flexibilitate. Serviciile cloud furnizate de Google sunt folosite de peste 25 de milioane de elevi, studenți și profesori din întreaga lumel.
România a început să se alinieze la această tendință cu tot mai multe instituții educaționale care folosesc suita Google Apps for Education.