Microsoft continuă să fie unul dintre cei mai importanți vectori ai transformării digitale a organizațiilor și a societății. Am avut plăcerea să discutăm cu Daniel Rusen, Business Applications & Platforms Lead – Microsoft CE despre impactul pe care Copilot și tehnologiile AI oferite de gigantul de la Redmond le pune la dispoziția clienților săi.

ITChannel: Cum comentați evoluția soluției Microsoft Copilot?

Daniel Rusen: Microsoft Copilot a avut un succes fenomenal de la lansare și urmărim două direcții strategice. Pe de-o parte, Copilot folosit în activitatea noastră zilnică ca indivizi, ca oameni. Varianta gratuită este parte din Bing și este, de asemenea, integrată și cu Windows 11. Și cum fiecare dintre noi putem să folosim acest asistent personal pentru a ne îndeplini anumite sarcini, pentru a căuta mai rapid informații sau pentru a valida anumite informații mult mai rapid. Acesta este ceea ce numim noi Copilot de utilizator final. Pe de altă parte, este Copilot Enterprise, care este integrat în subscripția de Microsoft 365. Acest instrument este ancorat în primul rând pe securitatea datelor, pe utilizarea datelor disponibile în interiorul companiei, pentru că el este direct integrat, așa cum am spus, în abonamentul de Microsoft 365 pe contul clientului. Datele pe care le folosește pentru a rezolva cerința fiecăruia dintre angajații care le folosesc sunt datele companiei respective. Deci, pe baza datelor, angajatul poate găsi acele insight-uri necesare pentru a fi mai productivi, pentru a fi mai eficient, toate acestea într-un mediu intern, protejat. Bineînțeles că utilizatorul poate corela acele date și are posibilitatea de a căuta și în afara companiei, dar valoarea pe care Copilot o aduce este în primul rând prin sintetizarea tuturor informațiilor disponibile în interiorul companiei.

Și vreau să îți dau doar câteva exemple. Unul ar fi că putem să analizăm e-mailurile primite în ultima săptămână și pe baza acelor e-mail-uri, Copilot își spune care sunt task-urile pe care le ai de îndeplinit sau la care ești în urmă. De asemenea, îți poate analiza conversațiile purtate pe Teams. Deci poate să analizeze toate conversațiile pe care tu le-ai avut într-un anumit interval de timp și să sintetizeze care sunt principalele trei acțiuni pe care trebuie să le faci. Aceasta este o valoare extrem de importantă pentru creșterea productivității fiecărui angajat. Suntem oameni și există momente când uităm anumite lucruri. Sunt momente în care uităm să facem follow-up pe o anumită discuție pe care am avut-o în urmă cu o săptămână. Copilot te poate ajuta, ca asistent, să-ți aducă aminte, să-ți prioritizeze acțiunile și să te pună pe tine în primul plan în ceea ce privește acțiunile pe care le ai de făcut.

ITChannel: Trecem încet de la interacțiunea prin limbaj natural cu AI la agenți. Cum considerați că va evolua productivitatea?

Daniel Rusen: Noi am oferit prima interacțiune de AI generală prin Copilot. Acesta a evoluat, cum spuneam, fantastic de mult. Avem din ce în ce mai multe scenarii prin care putem să folosim Microsoft Copilot, atât în viața personală, cât mai ales în viața profesională. Următorul pas pe care îl vedem în evoluția AI-ului, în creșterea productivității este acela de a integra agenții. Copilot este un asistent. Agenții, în schimb, sunt entități AI care te pot ajuta să automatizezi procese. În ceea ce privește evoluția agenților, vedem, de asemenea, două etape. În primul rând, calea de mijloc când ai un agent care să-ți genereze anumite informații sau să genereze o anumită automatisme pentru tine, pe baza unor procese de business pe care le-ai dezvoltat sau compania le-a dezvoltat. Iar următorul pas, cel care este deja în practică în momentul de față și cred că va fi un pas important înainte în ceea ce privește utilizarea instrumentelor de AI, este acela de a avea agenți autonomi. Asta înseamnă că aceștia vor acționa independent de managementul pe care tu îl vei avea. Agenții autonomi se pot stoca. Asta înseamnă că poți avea pe un anumit proces de business doi-trei agenți și poți avea un agent care să administreze restul agenților pe care tu i-ai defini pe procesul respectiv de business.

Agenții pot înlocui anumite sarcini de lucru monotone din cadrul companiei tale, cum este, de exemplu, un onboarding buddy. Vine un angajat nou. Un agent poate să ghideze acel angajat nou foarte bine pe tot procesului de onboarding: ce documente poate să folosească? Care sunt resursele necesare? Cum poate să obțină anumite instrumente de lucru, cum ar fi un laptop sau cum ar fi un telefon mobil și așa mai departe. Toate acele task-uri pot fi automatizate prin cadrul unui agent. Și astea sunt exemple extrem de banale pentru început, dar bineînțeles că de aici în sus evoluăm în ceea ce privește acești agenți autonomi. Agenții autonomi pot decide, de exemplu, pe baza informațiilor pe care le au, cum să împartă lead-urile către o echipă de vânzări sau cum să le aloce către o serie de parteneri. Poate, de asemenea, să genereze informații relevante despre fiecare client în parte, ca în momentul în care lead-ul respectiv este asociat sau este alocat către un reprezentant de vânzări, împreună cu lead-ul respectiv poate să vină la pachet cu o serie de informații despre compania respectivă, despre care sunt acțiunile principale pe care un agent de vânzări le poate lua pentru a accelera și mai rapid procesul respectiv. Acesta este iarăși un exemplu. Nu doar alocă anumite lead-uri, dar în momentul în care alocă lead-ul respectiv îi poate da vânzătorului informații despre compania respectivă, cum ar fi numărul de angajați sau problemele cu care se confruntă. Pentru că poți să îl construiești să analizeze compania respectivă din surse interne și externe. Prin urmare, toată această zonă a agenților cred eu că va fi un salt important, absolut fantastic pentru tot ce înseamnă companii de orice tip și pentru orice tip de angajați pe viitorul apropiat.

ITChannel: Microsoft folosește mai multe motoare de AI. Considerați acesta fiind un atu important?

Daniel Rusen: Azure a fost construit ca o platformă de cloud pentru orice tip de developer, pentru orice tip de tehnologie. Noi, încă de la început am avut tehnologii Microsoft, tehnologii open source, tehnologii concurente cum este Oracle, cum este SAP, de exemplu, cum sunt instanțe VMware. În permanență ne-am dorit ca necesar orice developer, orice inginer de infrastructură să găsească tool-ul pe care îl folosește și cu care ești obișnuit în momentul de față. Azure este, dacă aș putea să spun așa, o pânză albă pe care tu poți construi exact ceea ce vrei tu. Același lucru se întâmplă și când am adăugat aceste instrumente AI. Chiar dacă avem acest strâns parteneriat cu Open AI, în Azure găsești orice LLM relevant în momentul de față pe piață. Dacă vreau să construiesc folosind LLM de la Anthropic, Claude este disponibil. Dacă vreau să folosesc open source-ul generat de Meta, Llama, îl găsesc, Dacă vreau să folosesc open source-ul DeepSeek, îl găsesc și pe acesta. Dacă vreau să folosesc tool-urile Open AI, bineînțeles că le am pe absolut toate disponibile acolo. Cred că singurul care ne lipsește în momentul de față este Gemini de la Google.

E clar că ceea ce ne dorim noi este ca orice instrument de AI care este disponibil pe piață în momentul de față, developerii și inginerii AI să poată să-l găsească și să-l folosească pe Azure. Dacă vrei să te dezvolți folosind tool-uri din Uniunea Europeană, Mistral este dezvoltat de o companie din Franța și este, de asemenea, disponibil pe Azure. Găsești absolut toate modelele lor, tot ce a fost public dezvoltat de către ei este disponibil în momentul de față și pe Azure. Și asta e un angajament pe care noi îl luăm în fața clienților noștri. Ca orice mare LLM care va fi disponibil să fie inclus pe platforma Azure pentru ei și integrat în tool-urile noastre atât de dezvoltare, de programare, cât și de infrastructură.

ITChannel: Asistăm la un ritm foarte rapid de schimbare. Cum credeți că va arăta piața de AI peste 5 ani?

Daniel Rusen: AI-ul are o evoluție absolut fenomenală, exponențială aș putea spune. Dacă ne uităm în urmă cu doi ani de zile, în momentul în care Chat GPT a devenit cunoscut pe piață și a început să fie utilizat pe scară largă, cum a evoluat atât din perspectiva competențelor, din perspectiva capabilităților, dar și din perspectiva prețului, este absolut fenomenal. Puterea de calcul a crescut exponențial. Deci în momentul de față putem să facem analize mult mai dezvoltate. Prețul a scăzut, de asemenea exponențial.

Piața care este în strânsă legătură cu construcția și managementul centrelor de date, crește de asemenea foarte repede și foarte accelerat. De ce? Pentru că e nevoie de aceste capabilități hardware pentru a ține pasul cu evoluția tehnologiei de inteligență artificială. Nu ai cum să aduci inovație dacă nu investești. Microsoft cred că a fost unul dintre cei mai mari investitori în zona asta. Anul acesta, Satya Nadella, CEO-ul Microsoft, a anunțat investiții în valoare de 80 de miliarde de dolari. De asemenea, anul trecut cred că investiția a fost în jur de 60 de miliarde. E clar că tendința de a pune și de a construi noi facilități, de a adăuga cele mai noi tehnologii în aceste facilități va continua să fie unul accelerat. Cele mai noi capabilități din partea partenerilor de la NVIDIA sunt disponibile acolo, din partea din partea partenerilor de la Intel, de la AMD. Absolut cele mai noi tehnologii sunt disponibile și nu într-un singur data center, în toate data centrele noastre, chiar și în ultimul data center pe care l-am deschis în regiunea noastră, în Polonia, în Varșovia. Toate aceste tehnologii sunt disponibile acolo. Asta înseamnă că avem capabilitățile care sunt atât în Statele Unite sau în Europa de Vest, inclusiv într-o regiune mai apropiată de clienții noștri din această zonă. Iar angajamentul este că vom continua să scalăm, pe măsură ce clienții noștri vor continua să utilizeze aceste tehnologii.

În ultimul raport financiar, 30% din veniturile Azure sunt generate de AI și cred că suntem printre singurele companii care spunem lucrul ăsta public într-un raport financiar. Din valoarea pe care noi am generat-o din platforma noastră de cloud, 30% este generat doar de AI, iar procentul acesta este enorm. Asta înseamnă clienții noștrii utilizează, scalează și cresc folosirea acestor instrumente din ce în ce mai rapid. Au fost momente când nu am putut satisface aceste nevoi. Și spunem foarte deschis lucrul ăsta. Deci ritmul de utilizare, de nevoie, de de cerere a fost atât de mare încât nu am putut ține pasul cu dezvoltarea și cu extinderea capabilităților de data center. În momentul de față cred că suntem în linie cu aceste așteptări, adică creștem pe măsură ce și clienții noștri cresc.

Dar au fost momente de blocaj pe piața procesoarelor AI de la NVIDIA și erau liste de așteptare. Chiar dacă Microsoft cred că este cel mai mare client ale NVIDIA în momentul de față și poate unul dintre cei mai importanți, au fost momente când nu am putut să satisfacem aceste cereri, în linie cu așteptările pe care clienții noștri le-au avut. Dar este clar, capabilitățile tehnologice cresc accelerat, exponențial. Prețurile scad în aceeași măsură, ceea ce plăteam în urmă cu un an de zile, acum plătim de 10 ori, poate mai puțin pe aceleași tipuri de capabilități, ceea ce înseamnă că scalarea aceasta generează o valoare adăugată pentru clienții noștri. Și, în al treilea rând, clienții la scară largă încep să folosească din ce în ce mai extins aceste capabilități, ceea ce conferă încredere că tot acest plan pe care noi îl avem în ceea ce privește AI-ul funcționează și aduce valoare către clienții noi. La finalul zilei, cea mai importantă realizare pe care noi vrem să o obținem este ca toate aceste tehnologii să se transforme în valoare adăugată pentru clientul final, pentru cel care utilizează. Degeaba ai cea mai nouă tehnologie dacă clientul care o cumpără nu știe cum s-o transforme în valoare. Și lucrul ăsta este principala misiune pe care noi o avem în momentul de față.

ITChannel: Vă urăm mult success